Camioane noi DAF de la TH Trucks finanțate prin BCR Leasing
TrailerTop News

Piața de semiremorci din Europa de Est: scădere de peste 10% în 2025

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Piața de semiremorci din Europa de Est va înregistra o scădere în 2025, pe fondul prăbușirii cererii din Rusia și Turcia și al scăderii încrederii în afaceri. Revenirea este așteptată abia din 2026.

Potrivit raportului CLEAR International – ediția octombrie 2025, piața de semiremorci din Europa de Est va înregistra o scădere de peste 10% în 2025. Analiza acoperă 15 piețe regionale și arată că Rusia și Turcia sunt responsabile pentru cea mai mare parte a declinului.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Turcia a traversat patru ani consecutivi de creștere (2020–2023), stabilind noi recorduri de vânzări în ultimii doi ani. Declinul din 2024 era așteptat, însă cel prognozat pentru 2025 este considerat de analiștii CLEAR „semnificativ mai accentuat decât cel anticipat inițial”.

Situația este similară în Rusia, unde vânzările de semiremorci au crescut puternic în 2023 și 2024, susținute de investițiile guvernamentale în active de transport, menite să sprijine efortul militar din Ucraina. „O încetinire era de așteptat în 2025, dar scăderea actuală depășește estimările anterioare”, se arată în raport.

Cererea regională de semiremorci scade cu peste 10%

Pentru restul celor 13 țări din Europa de Est, vânzările de semiremorci urmează în general tendințele prognozate la începutul anului. Cu toate acestea, ajustările pentru Rusia și Turcia trag în jos întreaga regiune, determinând o scădere agregată de peste 10% în 2025.

În 2023, piața est-europeană a atins un nivel record de peste 110.000 de unități, un prag depășit „cu o marjă clară”, potrivit CLEAR International. Turcia a contribuit decisiv la acest vârf, înregistrând vânzări senzaționale, însă analiza sugerează că flotele regionale dispun acum de suficiente semiremorci noi.

„Va fi nevoie de până în 2028 pentru ca cererea din 2023 să fie atinsă din nou”, precizează raportul.

Războiul din Ucraina și taxele vamale impuse de SUA, factori majori de blocaj

CLEAR International identifică doi factori principali care au erodat încrederea mediului de afaceri și au redus investițiile în echipamente de transport.

Primul este războiul din Ucraina, care a slăbit semnificativ încrederea în stabilitatea economică a regiunii. Al doilea este pachetul de taxe vamale impuse de Statele Unite, ce a afectat climatul investițional global, ducând la amânarea sau anularea planurilor de achiziții de camioane și semiremorci.

Transportul rutier stagnează din 2022

Un alt element important semnalat este încetinirea cererii de transport rutier în Europa de Est. Începând cu trimestrul al patrulea din 2022, volumul de transport măsurat în tonă-kilometru a încetat să mai crească, după o perioadă de 20 de ani de expansiune continuă.

Chiar și Polonia, cea mai mare piață de transport rutier din Europa, a înregistrat o scădere de 2,7% în 2023, depășită doar de Germania, unde declinul a fost de 5,8%. În 2024, cererea de transport rutier în regiune a rămas constantă, ceea ce ar putea semnala o posibilă revenire în 2025.

De asemenea, comerțul de import-export al regiunii, măsurat în dolari americani, a scăzut din 2022, dar a început să se stabilizeze și chiar să crească în a doua jumătate a lui 2024, oferind un semn timid de redresare.

Revenirea pieței de semiremorci din 2026

După un 2025 dificil, prognoza indică faptul că, în 2026, unsprezece dintre cele cincisprezece țări analizate vor înregistra creșteri, iar scăderile din celelalte patru vor fi marginale.

Pentru 2027 și 2028, CLEAR estimează o revenire solidă a cererii, posibil comparabilă cu vârful din 2023.

Din aceeași categorie...

Back to top button