
Pentru al doilea an consecutiv, cererea pentru remorci și semiremorci în Europa de Est a fost afectată sever de încetinirea pieței de vehicule comerciale din Turcia, arată ultimul raport CLEAR International.
Prognoza pentru Turcia în 2017 se referă la o scădere cu 29% a cererii de remorci, după scăderile severe din 2015 și 2016.
Un factor pentru această scădere îl reprezintă instabilitatea politică. Aceasta a subminat încrederea investitorilor încă de la începutul anului 2016, care a culminat cu încercarea de lovitură de stat de la mijlocul anului. Acest lucru a avut un efect devastator asupra investițiilor în afaceri, astfel că, 19.700 de remorci au fost șterse din prognoza turcă.
Este de remarcat faptul că în 2015, Turcia a fost cea mai mare piață est-europeană pentru remorci. În 2016 și 2017, poziția de lider pe această piață a fost preluată de Polonia, urmată la foarte mare distanță de Rusia.
Cu toate că Turcia ar putea reveni în top până în 2020, Rusia se pare că face același lucru.
În 2016, atât Rusia, cât și Ucraina au înregistrat o creștere a cererii de remorci pentru prima dată după 2011 și, împreună cu Letonia, vor fi singurele țări din regiune care vor înregistra o creștere substanțială în 2017. Investițiile au scăzut în 13 din 15 țări, în medie cu 4.1% în 2016.
VEZI ȘI: Șofer de camion român prins cu tahograf manipulat în Germania
Țările membre UE au fost afectate de o perioadă de finanțare a UE pe cinci ani care s-a încheia în 2016, înainte de intrarea în vigoare a noii perioade.
În Turcia a avut loc un referendum pe 16 aprilie 2017, pentru a decide dacă președintelui Erdogan i se vor acorda puteri suplimentare.
Incertitudinea față de rezultatul negativ afectat de cererea de remorci în primul trimestru al anului 2017, iar victoria președintelui nu a făcut prea multe până acum pentru a îmbunătăți situația.
Cererea de remorci a scăzut cu 39% în primul trimestru și cu 30% în prima jumătate a anului 2017.
Prognoza economică pentru Europa de Est se referă la un PIB mai puternic și la o creștere a investițiilor în 2017, ceea ce va duce la redresarea nivelurilor comerciale și la creșterea cererii de transport rutier.
Cu toate acestea, o încetinire ciclică care afectează întreaga regiune va duce la o reducere a PIB-ului și a investițiilor în 2018/19 înainte de accelerarea pieței în 2020/21.
Se va înregistra o scădere cu 3% a cererii de remorci în 2017, cauzată în întregime de slăbirea pieței din Turcia, urmată de o creștere lentă în 2018/19 și apoi de date mai solide în 2020/21.