
Chiar dacă guvernele, sindicatele și companiile de transport rutier pun în aplicare mai multe acțiuni, acest lucru nu este suficient pentru a rezolva problema lipsei de șoferi.
Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), care reprezintă peste 3,5 milioane de transportatori rutieri la nivel global, și Federația Internațională a Lucrătorilor din Transporturi (ITF), care reprezintă 18,5 milioane de lucrători din domeniul transporturilor la nivel globel, au lansat un nou plan pentru a rezolva problema lipsei de șoferi.
Noua abordare vizează reducerea deficitului de șoferi și a dezechilibrelor de pe piața transporturilor, asigurarea unor condiții și standarde de muncă decente pentru șoferii care lucrează în afara țării lor de origine, precum și simplificarea și aplicarea normelor pentru lucrători și angajatori.
Plan de acțiuni pentru ONU, guvernele naționale și transportatori
Noul plan în trei puncte
1. ONU și organizațiile internaționale: să elaboreze un cadru global cu orientări clare pentru a proteja șoferii nerezidenți, să îmbunătățească condițiile de muncă a șoferilor, să sporească coeziunea socială, respectiv să armonizeze standardele de calificare și recunoașterea transfrontalieră.
2. Guvernele naționale: să modifice și să pună în aplicare procedurile de imigrare a forței de muncă pentru a proteja șoferii de camion nerezidenți, să reducă birocrația pentru a facilita imigrația legală pentru șoferii de camion actuali și potențiali, să încurajeze recunoașterea calificărilor din țările terțe prin acorduri bilaterale, să investească și să îmbunătățească punerea în aplicare a legilor și reglementărilor privind transportul rutier și să subvenționeze programele interne de formare și integrare.
3. Companiile de transport rutier: să dezvolte programe de integrare operațională pentru șoferii nerezidenți, pentru a obține aceleași condiții ca și lucrătorii lor interni, să sprijine procesele de formare, de gestionare a competențelor și de certificare.
Planul urmărește să echilibreze mai bine bazinele naționale de forță de muncă, între cele cu un excedent și cele cu deficit de șoferi, fără a exporta problemele dintr-o țară în alta. Planul nu ar trebui să anuleze inițiativele naționale existente și nici să afecteze standardele de siguranță sau condițiile de muncă.
Deficitul global cronic de șoferi profesioniști de camion, autobuz, autocar și taxi se accelerează și afectează milioane de lucrători, angajatori și servicii de transport rutier. Aproximativ 11% din posturile de șoferi erau neocupate în 2022.
VEZI ȘI: Cele mai frumoase camioane vin la Alba Iulia în perioada 4-6 august
Având în vedere că până la o treime dintre șoferii din multe țări se vor pensiona în următorii trei ani, posturile de șoferi neocupate ar putea să se dubleze până în 2026.
Chiar dacă guvernele, sindicatele și companiile de transport rutier pun în aplicare mai multe acțiuni, acest lucru nu este suficient.
Printre alte soluții se numără subvenționarea taxelor de acordare a permiselor și de formare, construirea de parcări mai sigure și cu facilități mai bune, încurajarea unui număr mai mare de femei și de tineri să se angajeze în această profesie și îmbunătățirea tratamentului șoferilor și a înțelegerii profesiei.