Polonia: Școală de șoferi pentru categoria CE pe cap tractor cu semiremorcă
Din 2027, Polonia introduce obligativitatea efectuării instruirii și examenelor pentru categoria CE pe combinații de cap tractor cu semiremorcă.
Această combinație de vehicule este considerată de oficialii polonezi mai bine adaptată pentru realitățile de astăzi ale industriei de transport rutier decât combinația camion plus remorcă, folosită pe scară largă și în țara noastră la școlile de șoferi.
Inițial, măsura trebuia aplicată de la 1 ianuarie 2025, dar a fost amânată cu doi ani pentru a permite școlilor de șoferi să se echipeze cu noile vehicule.
Potrivit legii, noile vehicule de școală vor avea limite de lungime (cel puțin 16 metri) și tonaj (cel puțin 15 tone). Dacă greutatea combinată a autotractorului și semiremorcii nu atinge această limită, școlile de șoferi trebuie să folosească balast suplimentar.
VEZI ȘI: Polonia are cea mai mare flotă de camioane din Europa
Cel mai probabil, școlile de șoferi din Polonia vor apela la piața second hand pentru a respecta noile reguli. Există însă și cazul comandării unor vehicule noi, extrem de specializate. Un exemplu este cel al școlii de șoferi Artom.
Pentru centrul ei de pregătire din Gdańsk, Artom a comandat un cap tractor foarte ușor, MAN TGL 12.250, cu motor de 6,9 litri, roți pe 19,5 inchi și lățime de doar 2,2 metri. Combinația a fost completată de o semiremorcă de lungime aproape standard (13,3 m), dar cu o singură axă și lățime de 2,2 metri.
Combinația respectă noile reguli din Polonia, dar față de un set normal are avantaje în ce privește costurile de operare (consum de carburant și anvelope), dar și vizibilitatea în mediul urban, datorită cabinei mai joase.