
Ce soluții au la dispoziție transportatorii pentru a reduce emisiile CO2, fără a compromite eficiența economică?
Într-un interviu acordat Nieuwsblad Transport, Cees Dikker, Business Development Manager la Shell Commercial Road Transport, a explicat cum pot transportatorii să facă față presiunii crescânde de a reduce emisiile de CO2.
Transportatorii se confruntă din ce în ce mai mult cu legi și reglementări în schimbare. Legislația europeană impune marilor companii să fie transparente cu privire la impactul pe care îl au asupra oamenilor și mediului, prin Directiva privind raportarea de către întreprinderi de informații privind durabilitatea (CSRD).
Combinația dintre modificarea legislației și presiunea exercitată de expeditori pentru reducerea emisiilor de CO2 reprezintă o provocare fără precedent pentru industria de transport rutier.
Cees Dikker, Business Development Manager la Shell Commercial Road Transport, avertizează într-un interviu acordat Nieuwsblad Transport că transportatorii și expeditorii nu trebuie să subestimeze faptul că aceste legi au un impact major asupra lor.
VEZI ȘI: Utilizarea HVO în unitățile de frig Thermo King reduce emisiile cu 90%
Faptul că doar companiile mari trebuie să raporteze nu înseamnă că transportatorii mici vor scăpa, mai spune acesta. Dacă transportă pentru marii transportatori – care trebuie să raporteze – această obligație va ajunge treptat la ei, mai avertizează Dikker.
Expeditorii vor solicita transportatorilor date despre emisiile de CO2 pentru raportare. Spre exemplu, acest lucru se va întâmpla în Franța, începând cu 1 ianuarie 2025.
Pe lângă această obligație, vor fi introduse noi reglementări în anii următori, precum ETS2, taxarea pe kilometru și legislația referitoare la ponderea biocarburanților.
Riscuri de investiții semnificative
Astăzi, este dificil de anticipat consecințele exacte ale noilor legi, ceea ce complică deciziile de investiție.
Să presupunem că achiziționați acum un camion diesel pe care doriți să-l utilizați timp de șapte ani. Știți că reglementările vor evolua și impactul lor este încă incert. Ce alegere ați face?, întreabă Dikker.
Dacă în trecut achiziționarea unui camion diesel oferea claritate privind costul pe kilometru și valoarea acestuia după 5 ani, acum incertitudinile fac ca aceste estimări să fie mai complicate.
Nevoia unei strategii de sustenabilitate
Transportatorii trebuie să-și dezvolte strategia de sustenabilitate și să comunice eficient aceste planuri expeditorilor și clienților lor.
Cel mai important lucru este ca transportatorii, expeditorii și furnizorii de energie să-și unească forțele, este de părere Dikker. În plus, acesta sfătuiește transportatorii să nu-și pună toate ouăle în același coș atunci când investesc în flota de vehicule.
Există combustibili diferiți pentru aplicații diferite. Propulsia electrică este bună pentru anumite operațiuni, dar bio-LNG este mai potrivit pentru distanțe mai lungi.
Observăm deja că transportatorii își împart într-adevăr riscurile. Nu circulă doar cu motorină, ci și, de exemplu, cu energie electrică, hidrogen, bio-LNG și motorină HVO, spune Dikker.
La fel și motorina HVO, care are avantajul că poate fi utilizată direct în motoarele diesel aprobate pentru utilizarea combustibililor EN15940.
Sustenabilitatea schimbă și modul de licitare a unei comenzi de transport
Relația dintre transportator și expeditor este, de asemenea, în schimbare.
În mod normal, expeditorii licitau în mod regulat, iar accentul era pus în principal pe costuri. Acum, însă, se observă adesea o mai mare interacțiune între transportator și expeditor.
De exemplu, expeditorul dorește ca transportatorul să investească pentru a-și face flota mai durabilă. În schimb, el oferă transportatorului mai multă siguranță, de exemplu prin încheierea unui contract mai lung. Acest lucru permite transportatorului să investească în flota sa. Expeditorul realizează cu siguranță că trebuie făcut ceva. Astfel de conversații asigură o relație mai deschisă și mai transparentă între transportator și expeditor, explică Dikker în interviul acordat NT.
Procesul de sustenabilitate necesită timp, deoarece propulsiile electrice cu baterii sau hidrogen necesită investiții majore. Totuși, pentru a reduce emisiile de CO2, combustibilii alternativi sunt o soluție pentru transportatorii aflați sub presiune. Motorina HVO poate reduce emisiile de CO2 cu până la 90%, iar bio-LNG cu până la 100% comparativ cu motorina convențională.