EditorialTop News

Povestea călătoriei cu un camion electric Scania din Suedia în Turcia

O echipă de cinci femei de la Scania au condus un camion electric din Suedia până în Turcia. După o călătorie provocatoare, Queen of the Road au ajuns la destinația finală.

Astăzi, din punct de vedere tehnologic, camioanele electrice sunt o soluție viabilă pentru transportul de mărfuri, indiferent de opiniile mai mult sa mai puțin avizate.

Iar acest lucru a fost evidențiat de cinci femei care au făcut o călătorie de aproape 4.000 de kilometri cu un camion electric Scania 40 R, din Suedia până în Turcia.

Scopul călătoriei a fost de a demonstra performanțele tehnice ale camionului electric Scania 40 R, a evaluat eficiența sa pe drumuri variate și a testat infrastructura de încărcare de pe traseu.

Când am început să planificăm această călătorie, unii dintre colegii și prietenii noștri au spus că suntem nebuni, deoarece nu aveam nicio idee despre infrastructura de încărcare din mai multe dintre țările pe care urma să le traversăm, spune Louise Törnsten.

Călătoria a inclus traversarea mai multor țări și diferite terenuri, condiții de trafic real și provocări logistice. Provocările întâmpinate au subliniat necesitatea investițiilor în dezvoltarea infrastructurii de încărcare.

Povestea călătoriei cu un camion electric Scania din Suedia în Turcia
Queens of the Road: Amanda Gerdvall, Ines Kasumovic, Elin Engström, Kristine Stålhandske și Louise Törnsten

Provocări de încărcare și soluții improvizate

Echipa și-a început călătoria pe 21 august în Suedia. Prima etapă a fost traversarea Mării Baltice, de la Karlskrona la Gdynia, Polonia. Această etapă a evidențiat provocările logistice, inclusiv gestionarea timpilor de așteptare pentru feribot și problemele de încărcare a camionului.

VEZI ȘI: Primul camion electric Scania 40 R testat în premieră în România

Cu doar 13% din bateriei în Gdynia, echipa a început căutarea stațiilor de încărcare adecvate. Provocările au fost evidente, cu patru stații de încărcare incompatibile din cauza amplasării sau tensiunii insuficiente.

Povestea călătoriei cu un camion electric Scania din Suedia în Turcia
Credit foto: Louise Törnsten / Cu un camion electric Scania din Suedia în Turcia

Aceste întârzieri au subliniat problema majoră a infrastructurii actuale: lipsa stațiilor de încărcare dedicate camioanelor electrice. Este necesară îmbunătățirea rețelelor existente pentru a acomoda vehicule de mari dimensiuni.

După mai multe încercări, echipa a decis să conducă direct către un sediu Scania. Au ajuns acolo cu o autonomie rămasă de doar 5,8 kilometri și o capacitate de baterie de 1,5%.

În Polonia, echipa a improvizat de mai multe ori, adaptând traseul în funcție de locația stațiilor de încărcare și de capacitatea acestora.

Infrastructura de încărcare pentru camioane electrice din România

În Europa de Est, rețelele de încărcare pentru vehicule electrice sunt în dezvoltare, iar accesibilitatea pentru camioane este adesea limitată.

În România, infrastructura de încărcare a fost bine dezvoltată, în special în ceea ce privește stațiile dedicate camioanelor electrice. Totuși, lipsa informațiilor clare despre locațiile exacte și capacitatea stațiilor a fost o provocare.

Atunci când am ajuns pe piețele mai necunoscute, am fost surprinse de infrastructură de încărcare, atât disponibilă, cât și în curs de construcție, în special pentru camioane în România, mai spune Louise Törnsten.

Echipa a subliniat că, în ciuda existenței stațiilor, șoferii trebuie să fie bine informați înainte de a porni la drum. Un plan bine pus la punct este esențial pentru a evita întârzierile cauzate de lipsa stațiilor compatibile.

Cum a performat camionul electric Scania

Camionul a performat excelent. Echipa a obținut date valoroase despre consumul de energie al camionului. Cu o greutate totală de 38 de tone, acesta a avut un consum mediu de 1,15 kWh pe kilometru. Acest consum îl face competitiv cu camioanele tradiționale pe motorină.

Camionul a străbătut Valea Oltului și Dealul Negru ca un campion. Datorită regenerării la coborâre, am avut cel mai bun consum mediu de energie de 1,08 kWh/km pe distanța de 250 km, până la acest punct al traseului, explică Louise Törnsten.

Una dintre cele mai frecvente întrebări pe care echipa le-a primit de la clienți și jurnaliști a fost legată de consum în condiții de trafic dificil.

De exemplu, la granița dintre România și Bulgaria, echipa a așteptat mai mult de 17 ore într-o coloană de camioane. În acest interval, camionul electric a pierdut doar 9% din capacitatea bateriei. Acest lucru demonstrează eficiența sa în gestionarea situațiilor de trafic intens și a perioadelor lungi de staționare.

Povestea călătoriei cu un camion electric Scania din Suedia în Turcia
Credit foto: Louise Törnsten / Cu un camion electric Scania din Suedia în Turcia

Călătoria a subliniat, de asemenea, confortul oferit de camioanele electrice, datorită nivelului redus de zgomot și gestionării eficiente a timpului petrecut în trafic.

La timp pentru aniversarea de 30 de ani Scania Turcia

După ce au depășit numeroase obstacole, inclusiv probleme legate de infrastructura de încărcare și provocări logistice, echipa a ajuns la Istanbul. Aici, Scania și partenerul său turc, Doğuş Otomotiv, au sărbătorit 30 de ani de colaborare.

ceremonie scania turcia
Credit foto: Ömer Madazlioglu / Cu un camion electric Scania din Suedia în Turcia

Aceasta a marcat încheierea unei călătorii simbolice care a demonstrat potențialul camioanelor electrice în transportul de mare tonaj.

Concluzii și perspective asupra viitorului transportului electric

Călătoria din Suedia în Turcia a fost o demonstrație a viabilității camioanelor electrice în transportul de marfă pe distanțe lungi. Performanța camionului a fost impresionantă, cu un consum mediu de energie competitiv și o autonomie de până la 400 de kilometri între încărcări.

Călătoria a evidențiat și necesitatea unor îmbunătățiri în infrastructura de încărcare, mai ales în regiunile mai puțin dezvoltate. România s-a remarcat prin progresele sale, dar este nevoie de o dezvoltare rapidă și uniformă a rețelelor de încărcare. Camionul electric de 38 de tone al Scania a demonstrat avantaje și provocări pe traseul de peste 4.000 de kilometri.

De asemenea, clătoria subliniază modul în care camioanele electrice sunt gata să transforme transportul de marfă, dar și limitele infrastructurii de încărcare care trebuie depășite pentru o tranziție completă.

Potențialul camioanelor electrice pentru transporturile de marfă a fost testat nu doar prin autonomia de 400 km între încărcări, dar și prin capacitatea lor de a se descurca pe diferite tipuri de drum. Provocările logistice legate de încărcare, cum ar fi locațiile rare și incompatibilitatea stațiilor de încărcare, au evidențiat nevoia urgentă de investiții masive în infrastructura electrică din Europa de Est.

Viitorul transportului electric este promițător, însă va depinde de capacitatea industriilor și guvernelor de a îmbunătăți rețelele de încărcare pentru a susține această tranziție.

Nu în ultimul rând, clătoria a demonstrat că, din punct de vedere tehnologic, camioane electrice sunt pregătite, dar provocările infrastructurii și logisticii rămân esențiale în adoptarea pe scară largă a acestora.

Întreaga călătorie a oferit o privire în viitorul transportului rutier: unul sustenabil, eficient și mai prietenos cu mediul.

Specificațiile camionului

  • Model: Scania 40 R A4x2
  • Cabină: R cu înălțime normală
  • Capacitatea bateriei: 624kWh cu 75% SOC (energie disponibilă)
  • Încărcare: 375 kW
  • Greutatea totală: 38 tone
  • Anvelope: Clasa A pe cap tractor, Clasa C pe semiremorcă

Din aceeași categorie...

Back to top button