CE propune prelungirea acordurilor privind transportul rutier cu Ucraina și Rep. Moldova

Propunerea CE de prelungire a acordurilor UE privind transportul rutier cu Ucraina și Rep. Moldova, include și o îmbunătățire a celui actual cu Ucraina.
Având în vedere faptul că rutele tradiționale de transport din regiune au fost perturbate sau închise din cauza invaziei Rusiei în Ucraina și indisponibilitatea Mării Negre ca rută comercială tradițională pentru Ucraina și Rep. Moldova, prelungirea acordurilor cel puțin până la sfârșitul anului 2025 va contribui la securizarea lanțurilor de aprovizionare.
Acordurile inițiale UE privind transportul rutier cu Ucraina și Rep. Moldova au fost semnate în iunie 2022 și prelungite ulterior până la sfârșitul lunii iunie 2024.
Acestea acordă drepturi de transport rutier bilateral transportatorilor ucraineni, moldoveni și din UE pe teritoriile celorlalte părți.
De asemenea, propunerile CE de prelungire a acordurilor privind transportul rutier, includ și o actualizare a acordului cu Ucraina menită să îmbunătățească punerea în aplicare practică și asigurarea respectării acestuia, menținându-i totodată neschimbate obiectivele și domeniul de aplicare.
Îmbunătățirea acordului UE – Ucraina
Pe baza schimburilor cu statele membre, cu Ucraina și cu părțile interesate, Comisia a ținut seama de lecțiile învățate ca urmare a punerii în aplicare a actualului acord dintre UE și Ucraina privind transportul rutier.
Domeniul de aplicare al acordului va rămâne neschimbat, însă Comisia propune actualizări menite să faciliteze punerea în aplicare și asigurarea respectării acestuia de către statele membre.
În special, propunerea ar urma:
- să impună obligativitatea deținerii unor documente care să ateste că un operator de transport este autorizat în mod corespunzător să efectueze transporturi internaționale și că transportul este efectuat în temeiul acordului;
- să impună obligativitatea deținerii unor documente specifice care să ateste că o operațiune fără încărcătură este direct legată de o operațiune de tranzit sau bilaterală, în conformitate cu acordul;
- să consolideze respectarea de către operatorii de transport rutier de mărfuri a obligațiilor referitoare la operațiunile autorizate în temeiul acordului, combaterea fraudei sau a falsificării documentelor conducătorului auto și a încălcărilor normelor de circulație care afectează siguranța rutieră: astfel de infracțiuni pot conduce la retragerea autorizației;
- să adauge o nouă clauză de salvgardare: în cazul în care pe piața națională a transportului rutier dintr-o anumită zonă geografică se constată o perturbare majoră care poate fi atribuită acordului, acesta din urmă ar putea fi suspendat în zona geografică respectivă.
Aceste măsuri vor consolida punerea în aplicare a acordului, fără a compromite beneficiile reciproce.
Propunerile CE de prelungire a acordurilor privind transportul rutier cu Ucraina și Rep. Moldova se află în prezent la Consiliu, care trebuie să acorde Comisiei un mandat de negociere cu cele două țări. După ce Consiliul îi va acorda mandatele respective, Comisia va iniția dialogul oficial cu țările partenere pentru a ajunge la un acord cu acestea.
Creștere a importurilor ucrainene din UE
Acordurile privind transportul rutier sprijină culoarele de solidaritate UE-Ucraina, care au fost instituite ca alternative la rutele maritime din Marea Neagră după ce Rusia a blocat porturile ucrainene.
Aceste culoare au permis transportul cu camioanele al unor cantități suplimentare de bunuri vitale, precum combustibilul și ajutorul umanitar, către Ucraina, facilitând totodată exporturile de produse ucrainene, precum cerealele, minereurile, oțelul și produsele conexe, către UE și restul lumii.
VEZI ȘI: Transportul rutier rusesc își revine după sancțiunile impuse de UE
De la intrarea în vigoare a acordului, exporturile rutiere ucrainene către UE au crescut semnificativ, cu aproximativ două treimi în ceea ce privește volumul transportat și cu aproximativ o treime în ceea ce privește valoarea. În termeni absoluți, după încheierea acordului au fost exportate lunar către UE peste 300.000 de tone suplimentare de mărfuri.
Volumul importurilor ucrainene din UE a înregistrat o creștere similară, de aproximativ 300.000 de tone pe lună. Cu toate acestea, valoarea importurilor ucrainene a crescut aproape de trei ori mai rapid decât cea a exporturilor: importurile au crescut cu peste 700 de milioane de euro pe lună, iar exporturile cu 250 de milioane euro.