Stiai caTop News

Primul camion diesel din lume împlinește 98 de ani

În 1923, Benz & Cie. a prezentat primul camion diesel din lume. În același ani, și Daimler a construit un motor diesel care a fost montat pe un camion.

Primul camion diesel din lume era un model de 5 tone, propulsat de motorul OB 2 în patru cilindri, care dezvolta 33 kW (45 CP) la o turație de 1000 rpm. Comparat cu un motor cu benzină cu design similar, eficiența celui diesel a impresionat imediat: costurile cu carburantul erau mai mici cu 86%.

Primul camion diesel din lume împlinește 98 de ani

Primul test cu noul camion a avut loc în septembrie 1923, în regiunea deluroasă din jurul Gaggenau. ”Consumul favorabil este impresionant. Alimentat cu ulei de gudron din cărbune brun, motorul OB 2 consumă cu aproximativ 25% mai puțin decât un motor cu benzină de aceeași putere”, raportau inginerii după primul test.

Economia privind costul carburantul era și mai mare, deoarece uleiul de gudron era mult mai ieftin decât benzina. În afară de ulei de gudron, Benz & Cie spunea că motorul poate fi alimentat cu motorină, kerosen, petrol sau ulei de parafină. Pentru primul camion diesel, inginerii Benz au ales șasiul 5K3, proiectat pentru o sarcină utilă de 5 tone.

În timp ce Benz & Cie. dezvolta camionul diesel, Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) construia un motor diesel cu injecție de aer de aproape aceeași putere. Produsul final a fost un motor cu patru cilindri ce dezvolta 29 kW (40 CP) la 1000 rpm.

VEZI ȘI: 2021, an aniversar la Daimler: 125 de ani de la primul camion, 25 de la primul Actros

Motorul și-a demonstrat capabilitatea pe un camion diesel ce a parcurs în 10 zile distanța dintre Berlin și Stuttgart și înapoi. După succesul testului, Daimler a produs primele vehicule comerciale diesel, un camion, o basculantă și un autobuz, pe care le-a prezentat în octombrie 2023 la expoziția auto de la Berlin.

După fuziunea dintre Benz & Cie. și DMG din 1926, principiul cu antecameră folosit de Benz a prevalat în fața celui cu injecție de aer. Primul motor diesel dezvoltat în comun a fost OM 5, cu 6 cilindri, în 1927. Acesta avea 8,6 litri și dezvolta 55 kW (75 CP). Abrevierea OM (de la ulei de motor) este folosită și în prezent de Mercedes-Benz.

Camionul Mercedes-Benz L 5 putea fi echipat cu motorul diesel OM 5 (51 kW/70 CP la 1.300 rpm) sau motorul pe benzină M 36 (74 kW/100 CP la 2.000 rpm). Modelul cu sarcină utilă de 5 tone era singurul vehicul comercial diesel din gama Mercedes-Benz prezentată în 1927. Modelele mai mici, de 1,5 și 3,5 tone, puteau fi echipate doar cu motoare cu carburator alimentate cu benzină.

Motorul OM 5 care a intrat în producție de serie în 1928 era echipat cu noua pompă de injecție Bosch. Aceasta a contribuit la acceptarea tehnologiei diesel, privită până atunci cu scepticism. Robert Bosch era un adept al tehnologiei, fiind primul client care a comandat un camion diesel de la Benz & Cie.

Primul camion diesel din lume împlinește 98 de ani
Mercedes-Benz L5 cu motor OM 5 (1927)

Din aceeași categorie...

Back to top button