
Compania de asigurare TT Club a cercetat principalele cauze ale incendiilor la camioane, studiind toate incidentele de acest tip petrecute în anul 2019. În 65% din cazuri, flăcările izbucnesc la o roată, din cauza supraîncălzirii frânelor sau defecțiunilor apărute la rulmenți sau butucul roții.
Modul în care este condus un camion, în special când la bord este o încărcătura grea, poate avea ca efect încălzirea extremă a frânelor. Supraîncălzirea poate duce la aprinderea vaselinei de la rulmenți și ulterior a anvelopelor. Frânarea puternică sau blocarea frânelor poate fi o problemă mai ales pentru sistemele cu tamburi, care conduc mai ușor căldura spre anvelope decât cele cu discuri.
De asemenea, frânele pot rămâne parțial aplicate, chiar dacă pedala a fost eliberată. Problema apare în special la remorci, având drept cauză o presiune scăzută în circuitul de aer.
Întreținerea sistemului de frânare este esențială pentru reducerea riscului de incendiu. O componentă incorect poziționată sau blocată poate duce la creșterea frecării și acumularea căldurii. Discurile de frână ovalizate pot provoca și ele încălzirea sistemului. Căldura poate aprinde foarte ușor uleiul hidraulic scurs, astfel că este foarte importantă și buna întreținere a sistemelor hidraulice.
VEZI ȘI: Cum se comportă rezervoarele de CNG (gaz natural comprimat) la incendiu
Rulmenții roților sunt componente esențiale, făcând conexiunea dintre roată și axă. Rulmenții defecți pot duce la blocarea frânelor, fiind o sursă de căldură. Defecțiunea poate fi amplificată sau inițiată de rulmenții strânși prea puternic sau prea puțin lubrefiați. Un rulment supraîncălzit poate aprinde vaselina sau alte materiale combustibile.
Butucii roților care funcționează cu un nivel redus de ulei pot atinge o temperatură înaltă, suficientă pentru a aprinde materiale combustibile. O defecțiune în butuc sau rulment, combinată cu frânarea, pot induce o presiune suplimentară pe componentele sistemului de frânare. Temperatura suprafețelor din jurul sistemului de frânare și butucului pot crește astfel semnificativ, transferând căldura către anvelope.
Principalele cauze ale incendiilor la camioane: presiunea redusă în anvelope
Anvelopele sunt greu de aprins, dar odată ce acest lucru s-a întâmplat, devin greu de stins. Incendierea anvelopei poate apărea din cauza penelor sau presiunii reduse. Acestea cauzează deformarea suprafeței de cauciuc, care poate intra în contact cu alte suprafețe ale vehiculului, precum șasiul. Frecarea cu acestea poate provoca încălzirea cauciucului până la nivelul aprinderii.
Deformarea suprafeței de contact cu asfaltul poate duce de asemenea la creșterea temperaturii anvelopei. În multe cazuri apare o topire fără flacără a anvelopei, care se transformă în incendiu odată ce vehiculul este oprit.
Măsuri preventive
Pentru a preveni aceste incendii, TT Club recomandă efectuarea de verificări la începutul fiecărui schimb. Trebuie verificate vizual zonele din jurul aripilor pentru orice urme de scurgeri de lichide, precum și starea anvelopelor.
Dacă apare totuși un incendiu, prima precauție ar fi ca șoferul și alte persoane să se pună la adăpost. Trebuie apelate imediat serviciile de urgență, singurele care pot interveni pentru stingerea incendiului.
Dacă este posibil, până la venirea pompierilor se poate crea o linie de siguranță în jurul vehiculului cuprins de flăcări. TT Club recomandă chiar filmarea incidentului, pentru a ajuta la stabilirea circumstanțelor în care acesta s-a petrecut.