Transportatorii italieni vor să inițieze procedurile civile împotriva celor cinci producătorilor de camioane amendați de Comisia Europeană, cu cea mai mare amendă din istoria UE pentru formarea unui cartel al prețurilor.
”Corecția disciplinară” de aproape 3 miliarde de euro – cea mai mare din istoria Uniunii Europene – aplicată de Agenția Antitrust a Uniunii Europene, s-ar putea să nu fie cea mai gravă problemă pentru DAF Trucks, Daimler (Mercedes-Benz), Iveco, Volvo Trucks, Renault Trucks și probabil Scania, dacă va fi găsită vinovată până la final.
Dacă în cazul sancțiunilor financiare impuse producătorilor de camioane de către Comisia Europeană – MAN fiind singurul producător iertat în baza faptului că a denunțat înțelegerea – lucrurile sunt clare, în ceea ce privește posibilele despăgubiri cerute de clienți, lucrurile sunt extrem de neclare, iar cei șase producători de camioane riscă să plătească desăîgubiri astronomice.
Așa cum spuneam și în alte relatări pe marginea acestui subiect, dreptului comunitar prevede că, un verdict dat de Autoritatea Antitrust reprezintă o dovadă fără echivot, fapt ce-i expune pe producătorii de camioane în fața unor posibile procese civile naționale.
Acest lucru înseamnă că, în practică, toate companiile de transport care au cumparat camioane ale mărcilor condamnate de CE pe parcursul perioadei acoperite de verdict, și anume 1997-2011, pot acționa în judecată producătorul pentru a obține despăgubiri. Evident, în mod individual lucrurile ar fi destul de complicate chiar dacă există toată pârghiile necesare obținerii unei sentințe favorabile. De aceea, conform presei din Italia, unele asociații de transportatori au ales să pregătească o cauză comună.
[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”#ff0000″ class=”” size=”14″]Cât au putut câștiga în 14 ani producătorii de camioane vizați de și-au permis luxul să accepte aceste amenzi uriașe?[/perfectpullquote]Prima asociație italiană care mută în această direcție este FITA CNA, care a organizat deja o reuniune în care a informat termeni de acțiune în justiție, ridicând deja interesul multora dintre membri.
O altă asociație din Italia, Trasportounito, a remarcat faptul că, pentru a începe acțiunea trebuie să aștepte publicarea verdictului de către Comisia Europeană, care până în prezent a fost anunțat doar prin comunicate de presă. Doar în urma publicării oficiale a verdictului va fi posibilă lansarea unei cereri de despăgubire din partea celor interesați, care au achiziționat în perioada 1997 – 2011, camioane medii (între 6 și 16 tone) și grele (peste 16 tone) de la mărcile DAF Trucks, Daimler (Mercedes-Benz), Iveco, Volvo Trucks și Renault Trucks.
VEZI ȘI: #Pricegate: Amendă record primită de producătorii de camioane europeni
Deși, nu se află pe lista producătorilor amendați pentru constituirea unui cartel al prețurilor, marca MAN (Volkswagen Group) pare și ea în pericol. De altfel, în cazul în care și Scania va fi amendată, Grupul Volkswagen va fi într-o situație extrem de dificilă, având în vedere faptul că deja este afectat de scandalul Dieselgate.
În ceea ce privește posibilele acțiuni legale, Trasportounito a adaugat că, fiecare parte în cauză trebuie să se alăture acțiunii comune pentru daune-interese și trebuie să prezinte documentația care dovedește achiziționarea unui vehicul în perioada respectivă.
Mai mult, asociațiile italiene ale transportatorilor rutieri, susțin că, acțiunea s-ar putea extinde și pentru camioanele achiziționate în perioada 2011 – 2013, deoarece, potrivit acestora, efectele unei înțelegeri durează până la doi ani de la abolirea ei.
Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube