Proiectul CONCORDA: Convoaiele de camioane revin în actualitate

Bosch, Escrypt, Kapsch, Nokia și Deutsche Telekom au fost parteneri în proiectul cu fonduri publice CONCORDA, care a studiat metode rapide și sigure de transfer de date între vehicule.
Una dintre cerințele condusului automatizat este un schimb sigur de informații între utilizatorii drumurilor. Datorită schimburilor de date, sistemele de automatizare își pot adapta mai bine manevrele la situația de trafic dată decât dacă ar folosi doar senzorii proprii.
În proiectul CONCORDA, Bosch, Escrypt, Kapsch, Nokia și Telekom au investigat, în ultimii 3 ani și jumătate, cum poate fi stabilizat și securizat fluxul de date vehicul-vehicul. Consorțiul a fost condus de Ertico – ITS Europe, un parteneriat public-privat care urmărește dezvoltarea și utilizarea unor sisteme inteligente de transport.
Obiectivul principal a fost testarea modurilor potrivite de asigurarea a unui schimb de date între un vehicul și utilizatorii drumului din apropiere. Studiile precedente s-au concentrat doar pe mesaje ocazionale de avertizare, trimise în cazul unui pericol iminent.
Abordarea urmărită acum a fost legată de securizarea rețelei de comunicare împotriva accesului neautorizat. În plus, comunicarea rapidă și stabilă între utilizatorii drumurilor trebuie asigurată în orice moment, indiferent de calitatea rețelei, precum conducerea în tuneluri. Scopul a fost evaluarea beneficiilor pe care le oferă diferite tehnologii de comunicare.
VEZI ȘI: Camionul cu hidrogen Mercedes GenH2, testat pe drumuri publice
Proiectul CONCORDA a folosit camioane conduse în convoi pe porțiuni de autostrăzi publice. În timpul călătoriei, camioanele au partajat date relevante pentru siguranță, precum cele legate de accelerație și frânare. Au fost testate trei tipuri de comunicare vehicul-vehicul: comunicarea directă bazată pe Wi-Fi (ITS-G5), comunicarea directă celulară (LTE-V2X PC5) și comunicarea indirectă în rețeaua mobilă (LTE). Prin metoda din urmă, datele transmise de camioane prin rețeaua LTE au fost mai întâi rutate printr-un server cloud mobil și apoi transmise vehiculelor de test.
Testele au arătat că toate cele trei sisteme au îndeplinit condițiile stricte de securizare a informațiilor. Grație vitezei mari de transmisie și a întârzierilor mici, canalele de comunicare directă sunt foarte potrivite pentru o utilizare pe o rază de până la 500 de metri de vehicul (de exemplu, pentru a pregăti imediat sistemele de asistență pentru pericole bruște). Comunicarea indirectă oferă beneficii pentru distanțe mai mari, de până la 3.000 de metri.
Prin conectarea datelor de la senzorii vehiculului cu cele primite de la alte vehicule sau infrastructură este posibil să fie implementate funcții suplimentare, mai avansate, de condus automatizat. În prezent, majoritatea camioanelor noi vin echipate cu o unitate LTE. Prin adăugarea unui canal de comunicare directă sigură, utilizarea în paralel a celor două tehnologii poate oferi soluția optimă pentru transmisii de date stabile și continue.
Rezultatul proiectului va fi încorporat de parteneri în dezvoltarea funcțiilor de condus automatizat și tehnologiilor de comunicare pentru camioane și autoturisme.