Asigurarea RCA riscă să devină un mecanism subtil de șantaj

polițelor RCA

ARTRI și ARILOG salută și apreciază dorința de implicare a Autorității de Supraveghere Fiscală (ASF) în procesul clarificării evoluției prețurilor pe piața polițelor RCA.

Soluțiile preliminare evidențiate în comunicatul de presă al ASF din data de 26.11.2015 și, în mod special, propunerea elaborării unui model actuarial de calcul al RCA pentru transportatori și în dialog cu aceștia, reprezintă un semnal clar pentru asiguratorii din România. Dacă aceștia vor ține cont de necesitatea unui model rezonabil și viabil de calcul pentru primele de asigurare, asiguratorii vor face din RCA un instrument educativ și atractiv pentru posesorii de autovehicule din țara noastră, întrucât, după falimentul Astra, este mare nevoie de o schimbare de mentalitate pe piața asigurărilor din România.

Dacă asiguratorii vor respinge soluția principală a ASF, vor accentua, vrând-nevrând, impresia deja existentă în mințile multora conform căreia RCA este folosită ca un mecanism subtil de șantaj al deținătorilor de autovehicule. Faptul că această convingere este prezentă în mentalitatea colectivă rezultă și din gradul nesatisfăcător de cuprindere în asigurare a parcului auto din România.

Asigurarea RCA riscă să devină un mecanism subtil de șantaj

Din datele deținute de cele două asociații se arată că, între 2011 și 2014, gradul de cuprindere în asigurare la RCA a scăzut de la 74,1% la 71,3%. Exceptând autovehiculele înmatriculate care nu circulă din diferite motive tehnice, este foarte posibil ca în jur de 1,5 milioane de autovehicule să nu aibă RCA la ora actuală din pricina prețurilor foarte mari.

VEZI ȘI: ASF va derula contoroale la firmele de asigurări

Solvency II, care urmează să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2016, dorește nu numai instituirea unui cadru juridic comunitar, care să asigure funcționarea sustenabilă a firmelor de asigurare și reasigurare, ci și a unui mediu de credibilitate și respect în care asiguratorii și asigurații să coabiteze într-o relație din care să câștige ambele părți.

Este de tristă notorietate faptul că România conduce, alături de Letonia, în clasamentul european al accidente rutiere. De aici, conform unei logici incomplete, s-ar putea trage concluzia că sunt necesare scumpiri însemnate la primele RCA.

Dar comparând sarcinile de plată din intern cu cele din extern, constatăm că daunalitatea RCA mare vine din zona de Carte Verde, respective din daune foarte mari externe care ajung la plată și după 3 ani, funcție de când se finalizează formalitățile în instanță, în țara în care a avut loc accidentul.

VEZI ȘI: Criza de pe piața asigurărilor RCA scoate transportatorii în stradă

Ceea ce reprezintă astăzi un avantaj pentru asiguratori – anume faptul că asigurarea civilă auto este obligatorie prin lege – devine, din zi în zi, un dezavantaj de imagine și de marketing. Cercul acesta vicios, moștenit în mare parte de la compania Astra, din care doar asiguratorii au de câștigat, mai mult sau mai puțin, și care lasă impresia că daunalitatea este o fatalitate și nu un accident, reprezintă perpetuarea unui mercantilism machiavelic.

ARTRI și ARILOG își exprimă speranța că instituțiile statului român, Guvernul României, Parlamentul și Autoritatea de Supraveghere Fiscală (ASF), vor ține cont de solicitările transportatorilor și ale logisticienilor români, care evidențiază necesitatea unor reglementări urgente și necesare stabilității mediului de afaceri din țara noastră.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Follow #infotrucker