
ADAC Truckservice a reunit ceea ce trebuie luat în considerare atunci când vine vorba de recuperarea vehiculelor comerciale electrice.
Experții evaluează riscul de incendiu al vehiculelor comerciale electrice ca fiind foarte scăzut. În general, acestea nu prezintă un risc de incendiu mai mare decât vehiculele comerciale cu motoare convenționale. În plus, șoferii acestora sunt special instruiți pentru a face față surselor de pericol.
Cu toate acestea, trebuie să se presupună că, pe măsură ce numărul vehiculelor comerciale electrice crește, incidentele de acest tip vor fi mai frecvente.
Incendiile de baterii, ca și incendiile vehiculelor comerciale, sunt un eveniment spectaculos și extrem de periculos. În acest caz, personalul care se ocupă de descarcerare și recuperarea vehiculelor comerciale electrice trebuie să fie pregătit și vigilent, pentru că există riscul ca bateria să ia foc sau să se autoaprindă chiar și după câteva zile.
Gama de vehicule comerciale electrice variază de la vehicule de curierat și camionete până la camioane de toate clasele, autobuze și vehicule speciale. La fel ca în cazul autoturismelor, însă, acestea sunt de obicei echipate cu baterii litiu-ion. Dacă, de exemplu, acestea iau foc ca urmare a unui accident cauzat de un scurtcircuit, procesul de stingere este complex și de lungă durată.
VEZZI ȘI: ADAC Truckservice, asistență rutieră dedicată pentru camioane electrice
Motivul este pericolul a ceea ce se numește “fugă termică”. Dacă o baterie litiu-ion se încălzește și, eventual, chiar depășește temperatura maximă admisă de funcționare, acest risc crește. Temperatura din interiorul bateriei continuă să crească și, din cauza scurtcircuitelor repetate ale energiei stocate în baterie, chiar și un incendiu care pare să fi fost stins continuă să se aprindă din nou și din nou.
Atunci când o celulă arde, celulele învecinate se încălzesc în așa fel încât pot rezulta alte autoaprinderi.
În laborator, în urma unei aprinderi, se formează flăcări foarte fierbinți de până la câțiva metri înălțime. Pentru a preveni în mod eficient acest lucru în practică, bateriile sunt întotdeauna instalate într-o carcasă stabilă și, în plus, sunt capsulate în interior. Ca regulă generală, se poate întâmpla reaprinderea bateriilor, dar în practică este destul de rară.
În orice caz, este important sca vehiculul electric stins să fie asigurat în așa fel încât să nu existe un pericol mare ca bateria să ia foc din nou.
Stingerea se face în principal cu apă. Cu toate acestea, sunt necesare cantități de apă mult mai mari decât în cazul unui incendiu la un vehicul comercial convențioal pentru a răci continuu bateria.
Recuperarea vehiculelor comerciale electrice după accident
După un accident sau în cazul unei defecțiuni, șoferii și asistenții de la locul accidentului se confruntă cu provocarea de a evalua cât mai bine posibil daunele aduse bateriei. Acest lucru este adesea dificil de realizat. Cu cât starea de încărcare a bateriei este mai ridicată, cu atât mai critică poate deveni situația bateriei în zilele următoare.
În cazul în care deteriorarea bateriei este vizibilă în mod clar, se recomandă prudență.
În cazul vehiculelor comerciale electrice cu daună totală și după un incendiu, în prezent, procedură obișnuită este să se transporte vehiculul într-un container tip reciclare care este inundat cu apă. Cu toate acestea, această procedură, promovată de mult timp, s-a dovedit inutilă în practică și ar trebui să fie doar ultima soluție.
În cazul camioanelor grele, această abordare este în mod fundamental nepractică. De altfel, Asociația germană a pompierilor recomandă acum să nu se folosească acest lucru. Deoarece tehnologia în acest domeniu se dezvoltă rapid, se poate presupune că, în viitorul apropiat, vor exista soluții alternative pentru recuperarea vehiculelor electrice care pot fi aplicate și vehiculelor comerciale.
În cazul vehiculelor mai puțin avariate, scufundarea în apă nu este oricum o opțiune. Sistemele speciale de stingere sunt în curs de testare de către pompierii germani.
Reguli care se aplică șoferilor
Un accident cu un vehicul electric necesită o procedură specială. Prin urmare, atunci când sună pentru a anunța o pană, șoferul trebuie să precizeze întotdeauna că este vorba despre un vehicul cu baterie și să descrie în detaliu daunele. Acest lucru le oferă garajelor posibilitatea de a trimite la fața locului tehnicieni depanatori cu o pregătire corespunzătoare, care sunt, de asemenea, capabili să evalueze starea unei baterii la fața locului.
În cazul în care vehiculul a luat deja foc, alertați întotdeauna pompierii. Chiar dacă, de obicei, o baterie nu arde expansiv și spectaculos, există întotdeauna flăcări unice și înalte. Din acest motiv, locul accidentului trebuie să fie asigurat în mod corespunzător și trebuie păstrată o distanță suficientă față de vehicul. În cazul în care o baterie se descarcă, se pot produce vapori periculoși. Păstrarea distanței este obligatorie și aici.
Companiile de transport care utilizează deja camioane electrice le oferă de obicei șoferilor lor pliante speciale. Acestea conțin informații de bază privind utilizarea vehiculului, precum și o linie telefonică de urgență a producătorului. În funcție de contract și de specificații, producătorul poate fi, de asemenea, contactat direct în cazul unei defecțiuni, astfel încât acesta să poată iniția recuperarea vehiculului.
De asemenea, producătorii îi instruiesc pe cumpărătorii de vehicule electrice în momentul preluării cu privire la ce trebuie să respecte și ce procedură trebuie să urmeze în caz de defecțiune sau după un accident.
Acest lucru variază de la un producător la altul. Unii producători au instalat deja în mod standard în vehiculele lor sisteme de alarmă de incendiu, care pot detecta riscul de incendiu al unei baterii și pot avertiza șoferul în timp util prin intermediul unor senzori corespunzători. Pentru a evita daunele majore, bateriile trebuie răcite continuu cu apă – chiar dacă daunele nu sunt încă clar previzibile. În cazul în care electrolitul se scurge din baterie, se poate utiliza un agent normal pentru absorbție.
Reguli care se aplică serviciilor de asistență tehnică și atelierelor mobile
Costurile de recuperare a vehiculelor electrice sunt semnificativ mai mari decât costurile de remorcare a vehiculelor convenționale. Acest lucru se datorează în parte faptului că recuperarea ar trebui să fie efectuată, dacă este posibil, de către personal special instruit – și pentru propria lor siguranță. Spre exemplu, în Germania, angajatul trebuie să dețină un certificat de înaltă tensiune Clasa 2. Aceasta este autorizația de a lucra la sisteme de înaltă tensiune în stare decuplată.
Când se lucrează la vehicul, trebuie urmărite cablurile de culoare portocalie – acestea semnalizează tensiunea înaltă atât la vehiculele pur electrice, cât și la cele hibride. În cazul în care nu este clar dacă un vehicul avariat este un vehicul cu propulsie convențională sau un vehicul electric, este important să fie căutate detalii individuale la fața locului, de exemplu, culoarea plăcuței de înmatriculare (Atenție! Nu este obligatoriu să fie verde!) sau prezența unui portbagaj în locul unui capac de umplere a rezervorului de combustibil.
Un alt indiciu al unui camion electric, de exemplu, în transportul de distribuție, poate fi absența completă a sistemului de evacuare, în timp ce la vehiculele convenționale aceasta se găsește direct în spatele cabinei șoferului. Multe camioane electrice au, de asemenea, așa-numitul “General”. Acesta este utilizat pentru a dezactiva rețeaua de înaltă tensiune, dacă este necesar. Personalul de asistență rutieră ar trebui, de asemenea, să fie atent la autocolantele speciale de avertizare de înaltă tensiune, astfel încât să poată recunoaște imediat că vehiculul este electric.
Specialiștii instruiți în manipularea vehiculelor electrice pot lua o decizie informată la fața locului pentru a stabili dacă este posibilă tractarea fără probleme a unui vehicul avariat sau accidentat sau dacă acesta trebuie să fie scos într-un container special din cauza deteriorării bateriei. De asemenea, trebuie remarcat faptul că vehiculele electrice nu pot fi pur și simplu remorcate de alte vehicule, precum vehiculele pe benzină sau diesel.
Motivul este că mișcarea roților în timpul procesului de tractare generează energie în motorul electric, ceea ce crește riscul de supratensiune și de deteriorare a sistemului electronic de control. Din acest motiv, vehiculele trebuie să fie ridicate pe vehiculul de tractare. Specificațiile producătorului sunt decisive în acest caz.
Atelierele în care sunt aduse vehicule electrice cu starea neclară a bateriei trebuie, printre altele, să dispună de o zonă de carantină suficient de mare în care vehiculul să poată fi mai întâi parcat în siguranță. O astfel de zonă cu o distanță suficientă asigură faptul că un incendiu provocat de bateria cu întârziere nu se poate extinde la alte vehicule sau la clădirile învecinate.
Elaborarea de proceduri privind recuperarea vehiculelor electrice
Un grup de experți de la ADAC Truckservice discută în prezent ce cerințe detaliate ar trebui impuse în viitor atelierelor pentru a obține autorizația de recuperare a vehiculelor electrice. Pe lângă zona de carantină, se discută, de asemenea, despre achiziționarea de soluții speciale de siguranță.
Deoarece în prezent nu există cerințe legale clare pentru atelierele care să se ocupe de vehiculele electrice și nici nu este clar definit în ce condiții se aplică reglementările Acordului privind transportul rutier internațional de mărfuri periculoase (ADR) la remorcare, grupul de experți dorește, de asemenea, să reglementeze ce asigurări au atelierele și ce documente trebuie să fie disponibile în prezent.
Aceste cerințe extinse au scopul de a garanta că același nivel ridicat de servicii este oferit peste tot și că recuperarea vehiculelor electrice poate fi efectuată în același mod peste tot, în conformitate cu standardele stabilite. Normele detaliate în acest sens sunt deja în curs de elaborare.