Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
LegislatieTop News

Reforma permiselor de conducere în UE: între modernizare, digitalizare și realitatea din cabină

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Reforma permiselor de conducere în UE aduce digitalizare, clarificări privind vârsta minimă pentru șoferii profesioniști și acces extins la vehicule alternative. Dar va reuși să rezolve criza de șoferi?

Parlamentul European a făcut încă un pas important către modernizarea legislației rutiere prin aprobarea în Comisia de Transport a reformei permiselor de conducere în UE.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Este o veste bună pe hârtie – dar întrebarea care rămâne este: cât de aplicabilă și eficientă va fi această reformă în realitatea de zi cu zi a transportatorilor și a șoferilor profesioniști?

La o primă vedere, reforma atinge punctele sensibile ale industriei: deficitul de șoferi, lipsa clarității legislative și lentoarea cu care autoritățile europene au tratat nevoia unei infrastructuri digitale coerente.

De această dată, pare că s-a livrat ceva concret: un cadru mai clar pentru vârsta minimă de conducere profesională, acces extins pentru vehiculele cu combustibili alternativi, introducerea permisului digital până în 2030 și un început timid în recunoașterea permiselor din țări terțe.

De la 18 ani, dar nu pentru toată lumea

Reforma permiselor de conducere confirmă, în sfârșit, posibilitatea ca șoferii profesioniști să conducă camioane de 40 de tone (MTMA) începând cu vârsta de 18 ani, cu condiția obținerii atestatului profesional pentru transport de marfă (CPC). Este o decizie care aliniează legislația permisului cu realitățile deja prevăzute în alte acte normative europene.

Pentru transportul de pasageri, pragul rămâne la 21 de ani, dar se menține și limita de 50 km pentru cei sub această vârstă – un compromis care blochează accesul tinerilor în sectorul transportului de persoane, tocmai acolo unde lipsa de personal este acută.

Este greu de înțeles de ce legiuitorii nu au avut curajul să elimine complet această restricție, dacă tot vorbim despre siguranță, formare și supraveghere.

Conducere asistată pentru tineri: o idee bună, dar opțională

O altă noutate notabilă este introducerea schemei de conducere asistată de la 17 ani, pentru permisul de categorie B, dar și – opțional – pentru C, C1 și C1E.

Schema, care presupune instruire între 7 și 14 ore și supraveghere de către un însoțitor calificat, poate fi un pas în direcția potrivită pentru atragerea tinerilor spre meseria de șofer.

Reforma permiselor de conducere în UE: între modernizare, digitalizare și realitatea din cabină
Credit foto: Adobe Stock

Totuși, rămâne la latitudinea statelor membre să o implementeze – iar aici apare riscul clasic: avem reguli europene, dar aplicarea lor rămâne fragmentată și inegală în funcție de voința națională.

Permisul de conducere digital până în 2023

Poate cel mai tangibil progres este digitalizarea permisului de conducere, care va deveni disponibil în toată Uniunea până în 2030, integrat în European Digital Identity Wallet. Permisul fizic va putea fi păstrat, dar digitalizarea este o mișcare esențială pentru o mobilitate mai eficientă și mai ușor de controlat.

Acum rămâne de văzut dacă și polițistul din colțul drumului va avea, până atunci, aplicația și echipamentul necesar să verifice acel permis de conducere digital…

Vehiculele de 4,25 tone: o ușă deschisă spre viitor

Un detaliu important și adesea ignorat în dezbatere este accesul extins la vehicule cu combustibili alternativi. Reforma permiselor de conducere permite conducerea de vehicule electrice sau cu alte propulsii ecologice de până la 4,25 tone cu permis de categorie B.

Aceasta este o recunoaștere clară a schimbărilor din construcția vehiculelor și un pas înainte pentru decarbonizarea transportului urban și regional.

Deschiderea spre șoferii din țări non-UE: jumătate de drum

Probabil cel mai frustrant aspect rămâne recunoașterea permiselor din țări non-UE. Reforma creează un cadru general, în care statele terțe vor fi evaluate și, dacă sunt conforme, vor beneficia de proceduri mai clare de echivalare. Însă atestatele profesionale pentru transport de marfă (CPC) rămân în afara reformei.

Cu alte cuvinte, ai permis, dar nu ai voie să muncești.

Fără recunoașterea atestatelor profesionale pentru transport de marfă, atragerea șoferilor din afara UE va rămâne, în continuare, o promisiune goală.

O reformă necesară, dar incompletă

Reforma permiselor de conducere este, fără îndoială, un pas înainte. Dar este un pas parțial, care mai lasă multe capitole deschise. Așteptăm revizuirea regulilor CPC pentru a lega toate aceste elemente într-un cadru coerent și funcțional.

Până atunci, transportatorii vor continua să se descurce într-un peisaj legislativ fragmentat, în care intențiile bune nu sunt mereu dublate de eficiență administrativă sau voință politică.

Din aceeași categorie...

Back to top button