Renault Trucks T 440 Optifuel. Sofisticat, greu de înțeles, dar economic
Drive-Test

Renault Trucks T 440 Optifuel (2018)

Sofisticat, greu de înțeles, dar mai ales economic

Singura explicaţie a faptului că Renault Trucks T nu ocupă încă, la vânzări, prima proziţie din eşalonul al doilea (primul fiind format din Mercedes-Benz, Volvo şi MAN), este doar orgoliul nemăsurat al proprietarilor de camioane.

„Renault Trucks are ceva franţuzesc, sofisticat, greu de înţeles, mai bine ne luăm altceva”, cam aşa gândesc stăpânii flotelor româneşti.

Da, are ceva franţuzesc, cabina! Cu toate calculatoarele şi programele din ea.

Modeul T este sofisticat ca aspect, dar nu atât de sofisticat ca o Scania.

Este la fel de greu de înţeles, precum umorul negru franțuzesc de calitate al celor de la Charlie Hebdo, pe care trebuie să-l aprofundezi pentru a-l întelege, așa cum ar trebui să faci și cu instrucţiunile de utilizare.

Și, nu în ultimul rând, marca asta nu dă la fel de bine în ochii concurenţei. Dar, de ce-ar trebui să-ți pese de acest aspect?

Când a fost lansat T-ul, o simbolizare insipidă după gustul nostru, am crezut că Volvo FH va fi canibalizat – din moment ce toate părţile majore mecanice sunt identice între cele două mărci.

Ce idee copilărească am avut! Trăim într-o lume în care imaginea contează cel mai mult. De fapt, nu doar proprietarii sunt fuduli, ci şi şoferii. Nu de puţine ori am auzit expresii gen: „Cum să mă urc şefu’ în asta?” Așadar, cam aştia suntem.

VEZI ȘI: Recaro rămâne marca favorită de scaune pentru vehicule comerciale în Germania

La fel ca în fiecare vară, şi acum, Renault Trucks România a primit din Franţa un camion de test pentru presă.

Astfel, echipa infotrucker.ro a scos la drum un Renault Trucks T 440 Optifuel echipat cu un pachet aerodinamic sofisticat și anvelope performante Michelin X Line Energy F, care ajută la reducerea consumului de carburant și implicit a costurilor.

Renault Trucks T 440 Optifuel. Sofisticat, greu de înțeles, dar mai ales economic

Sub aspectul său foarte proaspăt se găsea totuşi un camion cunoscut, cu fine ajustări. Nici revoluţionara semiremorcă nu mai este atât de revoluţionară, căci şi pe ea o cunoaştem din ani precedenţi.

Graţie profilului său aerodinamic, consumul de motorină al lui Renault Trucks T 440 Optifuel poate fi scăzut cu vreo 5%, comparativ cu al unui ansamblu uzual.

Trebuie să ştiţi că ansamblul cântărea la plecare circa 40 tone.

Versiunea testată este cea mai mică putere (440 CP și 2.200 Nm) a celui mai mare motor (DTI 13) al gamei T. Aici se naşte o eternă discuţie, căci motorul mai mic, DTI 11, are şi o versiune de 460 CP şi exact acelaşi cuplu de 2.200 Nm.

În valoare absolută, momentul motor este identic, însă la motorul de 13 l, intervalul de turaţii la care este disponibil începe cu vreo 200 rpm mai devreme.

În funcţie de relieful traseului parcurs şi gradul de încărcare, respectiv raportul final ales, se pot câştiga sau pierde nişte bani.

Ca să nu intraţi în a doua categorie, şi dacă tot va cumpăraţi de camionul nou, cereţi sfatul reprezentanţilor RTR, care chiar ştiu meserie.

Nefiind motorina noastră, şi neavând nici cum să facem o comparaţie obiectivă din cauza semiremorcii superaerodinamice, am mers până în Cheile Dobrogei după principiul „Pedal to the Metal”.

Renault Trucks T 440 Optifuel. Sofisticat, greu de înțeles, dar mai ales economic

Mare parte din călătorie s-a desfășurat pe autostradă A2, unde nu am avut altă grijă decât să setăm camionul pe pilot automat, să ferim gropile și pe cei prea grăbiți către mare.

Cu excepţia a două portcontainere, nu ne-a depăşit niciun camion pe urcuşurile de pe A2, aici este în primul rând meritul cutiei de viteze automatizate cu program de anticipare a reliefului.

Minunate sunt şi frânele auxiliare care ne-au menţinut în limite legale acolo unde am fi depăşit uşor şi mult 100 km/h.

O altă mare parte – ca timp – am petrecut-o pe drumul din jurul Capitalei, mai exact o oră şi jumătate la dus şi o oră şi un sfert la întors. Da, ați ghicit, Centura București, o piatră de încercare pentru orice șofer, fie el profesionist sau nu.

Mai o sticlă de apă de la frigider (camionul avea și congelator), mai o ciocolată, mai o vorbă în franceză cu însoţitorul camionului, timpul trece mai uşor într-o cabină ergonomică şi bine antifonată, atunci când singurul orar este cel impus de tahograf.

Renault Trucks T 440 Optifuel. Sofisticat, greu de înțeles, dar economic

În tot acest timp, am avut timp să ne familiarizăm cam cu tot ce ştie să facă modelul T, inclusiv frânarea automată de urgenţă. Astfel, am ajuns la concluzia că va mai trece încă multă vreme până când vom avea curajul de a ne lăsa pe deplin în grija roboţilor.

Restul călătoriei a avut loc pe minunatele drumuri ale Dobrogei, ocolind rulotiştii şi ferindu-ne de automobiliştii sportivi aflaţi în turneul de vară.

De fapt, pe această porţiune am avut parte şi de „deplina pustietate”, cum spunea Geo Bogza. Atât de deplină încât am intrat pe nişte drumuri care nu figurau în hărţile lui T 440 Optifuel.

Din fericire pentru noi şi coechipierul francez, camionul de teste pentru Europa de Est fusese configurat cu suspensie pneumatică şi pe puntea faţă.

Cred că imaginile alăturate sunt elocvente pentru probelele la care l-am supus – involuntar – pe Renault Trucks T440 Optifuel.

Renault Trucks T 440 Optifuel. Sofisticat, greu de înțeles, dar mai ales economic

Ne-am folosit doar de cele două scaune, aşa că nu vă putem declara cât de moi sunt paturi.

Cert este că în ciuda unei trepte deasupra motorului, înălţimea interioară minimă este de 1.936 mm, suficient de înaltă pentru cei mai mulţi dintre noi.

La finisări şi simplitatea comenzilor, se vede diferenţa de clasă faţă de Volvo, în primul rând. Printre minusurile descoperite se numără reglajul limitat a coloanei volanului, unele plastice de la interior și ergonomia anumitor locuri din cabină.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.