Repausul săptămânal normal în afara cabinei… Greu de respectat!

Repausul săptămânal normal în afara cabinei... Greu de respectat!
În contextul unei lipse acute de hoteluri cu locuri de parcare pentru camioane, legislația care interzice repausul săptămânal normal în cabină este greu de respectat.

Jurnaliștii de la DVZ au lansat o dezbatere pe marginea Pachetului de Mobilitate, în special pe tema faptul că șoferii de camion nu mai au voie să-și petreacă repausul săptămânal normal în cabină. Aceasta a scos în evidență o serie de probleme care ar trebui rezolvate până în momentul aplicării.

Repausul săptămânal normal în afara cabinei... Greu de respectat!

Conform prevederilor din Pachetul de Mobilitate, adoptat în luna iulie, șoferii de camion nu-și vor mai putea petrece repausul săptămânal normal în camion.

Totuși, ținând cont că există mult prea puține locuri de parcare decât ar fi nevoie, dar și că în jurul acestora nu există pensiuni sau hoteluri cu un număr de camere suficiente, care să aibă și locuri de parcare pentru camioane, jurnaliștii de la DVZ consideră că va fi extrem de greu de verificat dacă șoferii respectă această prevedere.

Și tocmai de aceea au făcut un sondaj printre reprezentanții din branșa de transport rutier de mărfuri.

„Hotelurile și pensiunile nu au locuri de parcare amenajate pentru camioane. Dacă șoferii de camion s-ar caza doar în weekend la astfel de pensiuni sau hoteluri atunci nu este eficient economic pentru aceste locații să creeze locuri de parcare noi. Șoferii preferă să stea în cabină, care de cele mai multe ori este echipată cu toate opțiunile. În plus, șoferii din vestul Europei sunt oricum aproape în fiecare weekend acasă“, spune Georg Dettendorfer, directorul companiei Dettendorfer Spedition Ferntrans.

Astfel, dacă noua reglementare ar fi controlată la sânge, productivitatea camionului ar scădea și ar crește costurile de transport. Și alți oameni din branșă sunt de părere că șoferii ar prefera să doarmă în cabina camionului.

„Pentru unii șoferi de camion, care dispun de cele mai noi vehicule și echipări, obligativitatea de a dormi în altă parte poate reprezenta o scădere a standardului de care beneficiază în cabină“, spune Nikolja Grabowski, responsabilul de comunicare al Asociației europeane a expeditorilor de marfă (Elvis AG).

Și profesorul în probleme de logistică de transport Peter Klauss estte de părere că “lipsa locurilor de parcare și mai ales lipsa de camere în zone apropiate reprezintă o problemă reală care nu se poate rezolva doar printr-o prevedere legislativă.“

VEZI ȘI: Camioanele din Europa vor avea cabine mai lungi cu până la 90 cm

Maciej Wronski, președintele asociației de transport și logistică din Polonia (TLP),  critică și el această prevedere. „Nu se poate aproba o legislație care din motive obiective nu poate fi respectată. Și mai ales nu se pot pedepsi șoferii sau companiile de transport pentru încălcări ale acesteia.”

Tomas Garuolis, secretar general la Asociația Transportatorilor din Lituania (Linava), consideră că fără a ține cont de rezultatele studiului care arăta că nu există suficiente locuri de parcare, comisia UE a aprobat totuși pachetul legislativ.

“Reprezentanții comisiei au constatat lipsa locurilor de parcare, dar nu au ținut cont de acest lucru și mai ales nu au studiat și impactul pe care îl are această prevedere pentru șoferul de camion efectiv.”

Și Frank Huster, directorul asociației DSLV, este convins că lipsa de alternative pentru șoferi va duce la încălcarea legislației. “De cele mai multe ori va fi foarte greu pentru șoferi să găsească un loc de cazare, iar verificarea acestui lucru reprezintă o mare problemă în acest moment.”

Nikolja Grabowski, de la Elvis AG, se teme că pe termen lung vor exista probleme majore în timpul controalelor. “Va fi o situație delicată pe care nu o văd rezolvată foarte curând.”

Adam Elzakalai, reprezentantul ESC (European Shipper’s Council), spune că există chiar riscul ca unele țări membre să nu efectueze controale interne pentru a-și protteja industria.

“Pentru un transportator este important ca marfa din camion să fie supravegheată pese noapte și șoferul să rămână în zonă. Sunt convins că țări precum Olanda vor putea rezolva problema legată de lipsa locurilor de parcare până în 2025 sau în anii următori, dar nu cred că vor putea rezolva și problema legată de locurile de cazare și mai ales de infrastructura pentru ca șoferii să ajungă la aceste locuri de cazare.”

În schimb, reprezentanții asociațiilor BGL, NLA și FNTR, din Germania, zona Scandinavă și Franța, sunt de părere că nu vor exista probleme pentru a controla respectarea legislației.

„Și în prezent există această restricție în multe țări, deci nu este ceva nou ca șoferul să nu doarmă în cabină. Dar, da, numărul de locuri de cazare ese o problemă și pentru asta trebuie găsite soluții în următorii doi – trei ani.”

Reprezentanții celor trei asociații mai spun și că cei din comisia UE au anunțat investiții pentru 100.000 de noi locuri de parcare și de îmbunătățirea condițiilor la alte 300.000 de locuri existente deja.

Follow #infotrucker