Restituirea supra-accizei, misiune imposibilă pentru statul român

Restituirea supra-accizei, misiune imposibilă pentru statul român

Transportatorii solicită Guvernului și Parlamentului României soluționarea situației programului de restituire a supra-accizei la motorinã pentru transportatorii rutieri, întrucât sistemul actual nu funcționeazã în mod real, ci doar simuleazã funcționarea.

Îngrijorarea maximă este legată de abordarea falsă prezentată către publicul larg. Deși pentru 2015 bugetul alocat a fost de 626,5 milioane de lei (140,8 milioane de euro), trimestrial Ministerul Finanțelor stabilește bugetul disponibil care este mult mai mic decât cel alocat. Ministerul Finanțelor nu a onorat plăți pe cereri de rambursare acciză aprobate de ARR și transmise către Minister din cauza epuizării bugetului disponibil.

UNTRR a primit mai multe exemple de cereri de rambursare acciză procesate de ARR, transmise de două ori la Ministerul Finanțelor, iar cererile nu au fost plătite nici până în martie 2016, deși au fost aprobate de două ori de ARR în al patrulea trimestru din 2015 și în primul trimestru din 2016.

Restituirea supra-accizei, misiune imposibilă pentru statul român

Unele dintre cereri vizează restituirea de supra-acciză pentru primul trimestrul și al doilea trimestru din 2015 și au fost aprobate de ARR in al patrulea trimestru din 2015 și transmise către Ministerul Finanțelor spre plată.

[pullquote align=”full” cite=”Radu Dinescu, Secretar General UNTRR” link=”” color=”#ff0000″ class=”” size=”14″]În condițiile în care plãțile din 2015 s-au ridicat la 2,478% din total buget alocat, întrebarea fireascã este: cât este în realitate bugetul disponibil? Exact 2,478%? De ce se alocã un buget uriaș, din care nu este disponibilã nici a 40-a parte? Pentru ca Ministerul Finanțelor sã facã ”venit din accizã” la final de an exact suma alocatã pentru restituiri, dar neplatitã?[/pullquote]

Surpriza majoră constă în faptul că Ministerul Finanțelor a declarat epuizat bugetul pe trimestrul 4 și a returnat la ARR cererile deja în așteptarea plăților. ARR aprobă din nou în trimestrul 1 din 2016 aceste cereri și le trimite la Ministerul Finanțelor. Acum Ministerul Finanțelor are din nou bugetul disponibil epuizat!?

VEZI ȘI: Recomandările FOMCO privind descărcarea datelor tahograf

Deși are un buget alocat pentru returnarea de acciză de 40 de ori mai mare decât sumele plătite, totuși Ministerul Finanțelor nu are bani disponibili! Statul pretinde că sistemul merge, dar toată valoarea adăugată pentru Ministerul Finanțelor se rezumă la sumele alocate și neplătite, precum și la rata de schimb leu/euro inventată la un curs majorat cu 7,5% față de cel al BCE, asta doar din populism ca să pară că plătim la motorină o acciză de „doar” 400 euro/1000 litri, când raportat la BCE valoarea este de 430 euro/1000 litri.

[pullquote align=”full” cite=”Radu Dinescu, Secretar General UNTRR” link=”” color=”#ff0000″ class=”” size=”14″]Cred că ar trebui ca autoritãțile sã se joace mai puțin cu formulãrile și cu operatorii economici, iar interesul ar trebui sã fie unul singur: cu cât autoritãțile sprijinã firmele din România sã devinã mai puternice, cu atât mai puternic este și Statul român. Toatã lumea are alocat tot ce trebuie, însă de la alocare la distribuire corectă și la timp este cale lungã din păcate. Pentru corecta informare a transportatorilor, UNTRR solicitã Guvernului și Parlamentului sã realizeze demersuri pentru publicarea bugetului disponibil în fiecare trimestru pentru efectuarea de rambursări de Ministerul Finanțelor. În acest fel firmele de transport își vor lua deciziile corespunzătoare referitoare la continuarea depunerii de solicitări de rambursare a supra-accizei la motorină sau nu.[/pullquote]

UNTRR semnalează faptul că în anul 2015, a fost returnat către transportatorii rutieri doar un procent de 2,478% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei disponibil pentru anul în curs, ceea ce dovedește încă o dată că această facilitate este nefuncțională și că supraacciza la combustibili trebuia eliminată, începând cu 1 ianuarie 2016, așa cum prevedea inițial Codul Fiscal.

Astfel, în perioada ianuarie – decembrie 2015, s-au restituit numai 15,52 milioane lei (3,43 milioane euro) către transportatori, sumă aferentă pentru 615 de cereri, deși bugetul estimat pentru anul trecut a fost de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro) – un procent de 2,4780%!

VEZI ȘI: Spendeo duce cheltuielile profesionale în era digitală

În 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, doar în luna decembrie au fost făcute plăți, când au fost plătite 7 cereri de rambursare acciză în valoare totală de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adică 0,45%.

Pentru anul 2016 bugetul estimat este 643,2 milioane lei (cf. art. 2, pct.3, lit. b din HG 537/2014, mod. și completată cu HG 906/2014). Totodată, Ministerul Finanțelor ar trebui să facă public bugetul disponibil în mod real pentru 2016, astfel încât să nu mai existe două bugete pentru restituirea supra-accizei, cel alocat și cel disponibil.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Follow #infotrucker