Câți kilometri de autostradă au fost construiți în România în 2023?
În 2023, rețeaua de autostrăzi din România a înregistrat o creștere de 48 de kilometri, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică.
La finalul lui 2023, rețeaua de autostrăzi din România a ajuns la 997 de kilometri, aproape de borna de 1.000 de kilometri prognozată a fi atinsă la finalul anului trecut.
Totuși, borna de 1.000 de kilometri a fost atinsă săptămâna trecută, când au fost dați în circulație alți 13 kilometri din Centura Capitalei A0. În 2024, CNAIR și Ministerul Transporturilor speră să finalizeze alți 180 de kilometri noi de autostradă și drumuri expres.
RComparație cu alte țări din UE
În comparație cu alte țări din Uniunea Europeană, România are mai mulți kilometri de autostradă decât Bulgaria, care a construit doar 825 de kilometri. Această cifră trebuie însă raportată la teritoriul de două ori mai mic al Bulgariei.
Ungaria, o altă țară cu un teritoriu de două ori mai mic decât al României, are de două ori mai mulți kilometri (1.868 km). Polonia, cu un teritoriu relativ asemănător cu al României, are o rețea de 1.802 kilometri de autostradă.
VEZI ȘI: Parcările de camioane: cele publice sunt prea puține, cele private prea scumpe
Cehia și Grecia, alte două țări cu suprafețe mai mici decât România, au și ele câte 1.363 și, respectiv, 2.205 kilometri de autostradă. În schimb, Spania (15.825 km), Germania (13.172 km) și Franța (11.751 km) sunt liderii detașați ai Uniunii Europene în ceea ce privește rețeaua de autostrăzi.
Cum se prezintă infrastructura rutieră a României
La 31 decembrie 2023, lungimea totală a rețelei de drumuri publice din România era de 86.388 de kilometri, din care drumurile naționale au reprezentat 20,4% din totalul rețelei, adică 17.677 de kilometri. Drumurile județene au constituit 40,6%, cu o lungime de 35.046 de kilometri, în timp ce drumurile municipale au reprezentat 39,0%, însumând 33.665 de kilometri.
Calitatea acestor drumuri variază, aproape jumătate (49,4%) fiind clasificate ca drumuri modernizate, acoperite în principal cu asfalt greu și mediu. Drumurile cu îmbrăcăminţi ușoare constituiau 23,9% din rețea, în timp ce drumurile cu pietriș și de pământ reprezentau 26,7%.
Cu toate acestea, persistă provocări în ceea ce privește menținerea calității drumurilor, deoarece o parte semnificativă a drumurilor modernizate și a celor cu îmbrăcăminţi ușoare au fost considerate învechite, 27,5% și, respectiv, 39,4% intrând în această categorie, acest lucru subliniind necesitatea unor investiții și a unei întrețineri continue pentru a asigura siguranța și eficiența rețelei rutiere.
Dintre drumurile naționale, o parte notabilă (35,0%) servește drept coridoare internaționale, iar în ceea ce privește distribuția benzilor de circulație, o parte din drumurile naționale cuprinde drumuri cu 4 benzi (12,2%), 3 benzi (1,8%) și 6 benzi (0,2%), care răspund unor volume de trafic și cerințe de viteză diferite.