Retroechiparea cu tahograf inteligent G2V2: Recomandare de amânare a amenzilor până la 28 februarie 2025

Recomandarea de amânare a amenzilor vizează exclusiv vehiculele care trebuie să finalizeze retroechiparea cu tahograf inteligent G2V2 până la 31 decembrie 2024.
Comisia Europeană, prin direcția DG Move, a organizat pe 18 decembrie 2024 o reuniune privind retroechiparea camioanelor care efectuează transport internațional cu tahograf inteligent G2V2.
În urma discuțiilor din cadrul reuniunii, majoritatea statelor membre UE – cu excepția Danemarcei – au ajuns la un consens cu privire la o perioadă de grație de 2 luni, până la 28 februarie 2025. Această perioadă ar permite implementarea noilor cerințe fără aplicarea de amenzi pentru vehiculele care ar fi trebuit să fie echipate până la 31 decembrie 2024.
Este important de subliniat că această recomandare nu se va extinde asupra camioanelor dotate cu tahografe inteligente G2V1, termenul pentru acestea rămânând 28 august 2025.
VEZI ȘI: Ce sancțiuni riscați pentru tahograful inteligent G2V2?
Această măsură temporară este menită să asigure o tranziție mai lină pentru operatorii de transport care întâmpină dificultăți în procesul de conformare.
ATENȚIE! Această măsură nu reprezintă o reglementare obligatorie, ci o recomandare. lăsând libertatea fiecărui stat membru de a decide implementarea sa. De asemenea, nu exclude aplicarea de amenzi, dacă voința agentului de control este spre această direcție.
În perioada de grație, adică lunile ianuarie și februarie 2025, dacă recomandarea este publicată în mod corespunzător (orice publicare a implementării administrative naționale a acestei abordări, precum și modul în care operatorii vor fi informați), nu se vor aplica amenzi pentru vehiculele care nu sunt încă echipate cu tahograf inteligent G2V2.
Totuși, începând cu 1 martie 2025, lipsa echipării vehiculului cu G2V2 va atrage sancțiuni semnificative, cu amenzi variind între 200 de euro și 30.000 de euro, în funcție de legislația fiecărui stat membru al UE.
Un studiu IRU prezentat în cadrul reuniunii indică faptul că între 55% și 65% dintre cele 3,5 milioane de vehicule care trebuie să fie retroechipate cu tahograf inteligent G2V2 până la sfârșitul anului 2024 nu vor putea respecta termenul limită.
Flotele ar trebui să prioritizeze trecerea la G2V2
Potrivit Reg. (UE) 165/2014, începând cu 1 ianuarie 2025, este obligatorie retroechiparea cu tahograf inteligent G2V2 pentru toate vehiculele care efectuează transport internațional și sunt echipate cu tahograf analogic sau digital neinteligent. Vehiculele dotate cu tahograf inteligent G2V1 beneficiază de un termen mai lung, având obligația de a fi actualizate până la data de 28 august 2025.
Pentru a evita problemele legate de conformitate și eventualele sancțiuni, recomandăm flotelor să prioritizeze retroechiparea cu tahograf inteligent G2V2 pentru vehiculele care intră sub incidența obligației, conform calendarului stabilit.