
Comisia Europeană a publicat a doua ediție a „Tabloului de bord al UE în domeniul transporturilor”, care compară rezultatele înregistrate de statele membre în 29 de categorii de transport.
În clasamentul tabloului de bord al Uniunii Europene, Olanda ocup primul loc în ediția din acest an, cu rezultate foarte bune la 16 categorii, urmate de Suedia, Finlanda, Marea Britanie și Danemarca, în timp ce, la celălalt capăt al clasamentului se află Grecia, Polonia și pe ultimul loc, România.
Evidențiind domeniile care necesită investiții prioritare și măsuri de politică, tabloul de bord are ca obiectiv să ajute statele membre să își îmbunătățească sistemele naționale de transport. Creșterea sustenabilității și a eficienței transporturilor în Europa contribuie la crearea unei uniuni energetice cu o politică prospectivă în domeniul schimbărilor climatice, precum și la aprofundarea pieței interne.
[pullquote align=”full” cite=”Violeta Bulc, comisarul european pentru transporturi” link=”” color=”#ff0000″ class=”” size=”14″]Sunt încântată să constat că s-au realizate progrese bune în raport cu anul trecut, de exemplu în ceea ce privește calitatea infrastructurii și deschiderea piețelor transportului feroviar de marfă. Tabloul de bord indică, de asemenea, ce mai trebuie făcut pentru a crea locuri de muncă în sectorul transporturilor sau pentru a îmbunătăți durabilitatea acestuia.[/pullquote]Tabloul de bord reunește date provenite din diverse surse publice (precum Eurostat, Agenția Europeană de Mediu și Forumul Economic Mondial). În urma publicării primei ediții a tabloului de bord în 2014, Comisia a rafinat indicatorii și a îmbunătățit prezentarea vizuală a tabloului de bord. Începând cu ediția din acest an, este posibil să se monitorizeze progresele statelor membre de-a lungul timpului. Per ansamblu, statele membre au realizat progrese bune în comparație cu prima ediție a tabloului de bord. Tabloul de bord din 2015 arată cât de dinamic este sectorul european al transporturilor.
Fișa de țară a României
Dintre toți cei patru mari indicatori, România stă bine la capitolul piață internă, unde, conform tabloului de bord UE pe 2015, gradul de deschidere a pieței în sectorul transportului feroviar de marfă este cel mai mare din Europa, cu 56.8%. Cu toate acestea, pentru sectorul de pasageri, cota de piață a tuturor celorlalți operatori în afară de cel național este de doar 9.6%. În ceea ce privește rata de transpunere a directivelor europene din sectorul de transport în legislația națională, aceasta este de 97%. Referitor la piața muncii, România are o cotă de ocupăre a forței de muncă scăzută în companiile cu creștere ridicată, ceea ce înseamnă că a fost generată o rată mică de locuri de muncă de către companii care și-au crescut forța de muncă cu mai mult de 10% în ultimii trei ani.
În ceea ce privește investițiile și calitatea infrastructurii de transport, evaluările pentru toate tipurile de transport în România sunt destul de mici. România ocupă ultimul loc la infrastructura rutieră, cea mai importantă din perspectiva schimbului de mărfuri la nivel comunitar, locul 23 din 26 la infrastructura feroviară, locul 22 din 23 la cea portuară și 26 din 28 la cea aeriană. Mai mult, timpul mediu pentru import și export pe mare este cu două zile mai mare decât media europeană.
Din punct de vedere al uniunii energetice și inovării, România se află sub media europeană, dar cu o creștere de la 0.70% la 1.15%, în ceea ce privește utilizarea combustibililor alternativi pentru autoturismele noi. Aproape de media UE este ponderea de energie din surse regenerabile în consumul de transport. Cu toate acestea, România este mult sub media Uniunii Europene la capitolul electrificarea căilor ferate și a investițiilor private făcute de companiile de transport în cercetare și dezvoltare.
La capitolul cetățeni, România și-a îmbunătățit performanța în ceea ce privește siguranță rutieră, însă rămâne în continuare codașă, având o rată de 91 de decese în accidente rutiere la un milion de locuitori. De asemenea, decese provenite din accidentele feroviare sunt mai mari decât media UE. Ponderea femeilor care lucrează în sectorul transporturilor este cea mai scăzută din întreaga Uniune la fel și satisfacția consumatorilor pentru transportul feroviar. Așa cum era de așteptat, România înregistrează printre cele mai mari creșteri la capitolul calității transportului aerian.
Tabloul de bord poate fi consultat fie în funcție de țară și fie în funcție de temă, cei patru indicatori fiind: piața internă, investiții și infrastructură, uniune energetică și inovare și cetățeni
Punctajul total este calculat prin scăderea punctajelor negative din cele pozitive
Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU.
Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube