Șase întrebări adresate Comisiei Europene de un șofer de camion român

Șase întrebări adresate Comisiei Europene de un șofer de camion român
Lucian Mititelu, șofer de camion român, fost angajat al companiei Bring Trucking AS, a trimis o scrisoare deschisă către Comisia Europeană și mai mulți europarlamentari.

Ne-am fi așteptat ca o astfel de scrisoare deschisă adresată Comisiei Europene, dar și guvernelor din aceasta să plece de la o structură asociativă de tip sindicat, cum de altfel sunt câteva vehiculate prin România. Din păcate, nu s-a întâmplat așa.

Șase întrebări adresate Comisiei Europene de un șofer de camion român

Scrisoarea trimisă Violetei Bulc și Mariannei Thyssen a plecat de la Lucian Mititelu, în urma poveștii apărute în spațiul public prin intermediul unui material publicat de BBC în martie 2017.

Pe scurt, Emil, șofer de camion angajat al companiei Bring Trucking AS (companie al cărui proprietar este guvernul norvegian), a povestit atunci reporterului BBC, despre condițiile de muncă precare pe care șoferii de camion le au în cadrul lanțului de aprovizionare IKEA. Știți, campania #TherealIKEA.

În începutul scrisorii sale pe care nu a trimis-o doar către Comisia Europeană, Lucian Mititelu le spune celor cărora li se adresează că este „fost angajat al companiei Bring Trucking AS” și nu avocat, dar că are o multitudine de întrebari la care caută răspunsuri din partea politicieniilor.

Lucian Mititelu a trimis și către Ministerul Transporturilor din România, Ministerul Muncii și Justiției Sociale, dar și către 4 europarlamentari din diverse țări, unul fiind Claudia Țapardel.

De asemenea, scrisoarea sa a fost trimisă și către medii de presă, inclusiv publicației noastre, cu speranța că cineva ar putea prelua inițiativa.

“Să vedem dacă vor fi reacții”, spune Lucian pe o rețea de socializare.

“În industria transporturilor nu ar trebui să întrebăm doar dacă Regulamentul (CE) 561/2006 „interzice” efectuarea repausului săptămânal normal în vehicul ci dacă acesta „permite” efectuarea repausului săptămânal normal în vehicul?”, spune Lucian în scrisoare.

“De ce este atât de important să folosim cuvântul „permite” în întrebarea de mai sus? Pentru că putem obține un răspuns mult mai ușor, fără ajutorul Curții Europene de Justitie (CEJ), observând că Regulamentul (CE) 561/2006 introduce la Articolul 8 (8) niște excepții menționate ca fiind repausul zilnic și repausul săptămânal redus. Aceste repausuri sunt permise a fi efectuate în vehicul prin folosirea cuvintelor: „pot fi efectuate”.

“Este adevarat, legea nu menționează în mod clar dacă este interzisă efectuarea repausurilor săptamânale normale la bordul vehiculelor, dar nu vorbim despre acest aspect aici. Aici discutam doar dacă este permis sau nu”, mai spune Lucian.

Așadar, care este diferența dintre a fi interzis și a fi permis?
“Daca legea ar fi spus că este interzis, atunci orice țară unde se aplică Regulamentul (CE) 561/2006 ar fi putut efectua controale pentru a verifica respectarea acestei prevederi chiar daca transportatorul nu era înregistrat în țara unde controlul ar fi fost efectuat”, explică Lucian în scrisoare.

“Fără cuvântul interzis, autoritatile unei țări nu pot verifica transportatorii străini deoarece nu știu legislația țării din care provin și nici nu au autorizația să verifice respectarea legilor altei țări”, completează Lucian Mititelu.

Totuși, mai spune Lucian în scrisoare, “fiecare țara în parte are obligația de a efectua controale și a se asigura ca propria legislație este respectată, motiv pentru care ne interesează dacă legea permite ca repausul săptămânal normal să fie efectuat în vehicul.”

În concluzie, atâta timp cât Regulamentul (CE) 561/2006 nu introduce o excepție în ceea ce privește repausul săptămânal normal, “am câteva întrebări pentru guvernul roman, alte guverne europene, cât și pentru Comisia Europeană.”

Fapte ce pot fi verificate
Deși Codul Muncii din România, prevede la articolele 44 (2) și 46 (4) că angajații detașați/delegați au dreptul la acoperirea cheltuielilor cu cazarea și transportul, respectiv au dreptul la indemnizație zilnică de delegare/detașare cunoscută ca diurna, menită să acopere cheltuielile cu mâncarea, apa și alte cheltuieli neprevăzute, dar nu cazarea și transportul, Lucian spune că “n-a auzit vreodată să fie acoperite cheltuielile de cazare zilnică.”

Atunci când Franța a introdus legea care interzice în mod clar efectuarea repausului săptamânal normal în vehicul, “UNTRR a declarat că o posibilă soluție ar fi ca șoferii să doarmă în corturi, lânga camion”, amintește Lucian.

“O posibilă soluție temporară este ca șoferul să efectueze această perioadă de repaus săptămânală, mai ales în cazul tranzitării Franței, în cort, lângă vehicul, dacă nu există interdicții clare în acest sens”, frază din comunicatul de presă UNTRR din 16.07.2014.

În acest context, la finalul scrisorii sale, Lucian Mititelu a adresat șase întrebări Comisiei Europene, guvernelor din Europa și altor entități.

Șase întrebări la care Lucian Mititelu așteaptă răspuns
1. Ce a facut Comisia Europeană in ultimii 11 ani de când există Regulamentul (CE) 561/2006 pentru a se asigura că șoferii vor primi cazarea adecvată, ținând cont că a introdus niște excepții în Articolul 8 (8) a Reg. 561/2006, pentru motivul clar că vehiculele nu pot fi considerate ca fiind un spațiu de cazare adecvat.

2. Ce a făcut Guvernul României să se asigure că este respectat Codul Muncii ținând cont că întreg sectorul de transport rutier nu oferă cazare pentru perioada repausului săptămânal normal când angajatul este delegat sau detașat și nu este nici o lege care să introducă o excepție de la această obligativitate?

3. Ce au făcut alte guverne pentru a se asigura de corecta aplicare a unor legi similare pe care presupun că orice țară europeana le are?

4. Cum de Uniunea Europeana investește în apararea drepturilor pentru spațiul minim de cazare și a altor condiții de trai pentru pușcăriași, dar nu pentru muncitorii săi?

Lucian a atașat la aceată întrebare și un document – https://rm.coe.int/16806cc449 – care dovedește că persoanele aflate în detenție au o mulțime de drepturi la care șoferii doar visează (ex. spațiul minim de cazare).

“În timp ce persoanele aflate în detenție se bucură de o listă întreaga de condiții, Regulamentul (CE) 561/2006 la articolul 8 (8) stabilește doar faptul că șoferii au nevoie de <suitable sleeping facilities> tradus în legea românească prin <cabină de dormit corespunzătoare>”, spune Lucian.

5. Pot explica cei de la Comisia Europeană și guvernele din spațiul EU și EEA de ce în 2018 înca este opțională respectarea anumitor legi de către un număr mare de angajatori, afectând în mod direct angajații proprii și indirect competiția loială dintre muncitori, dar și dintre companii?

6. Dacă angajații nu-și pot apara nici măcar dreptul la cazare pentru repausul săptamânal normal, cauza principală fiind lipsa de suport din partea autoritătilor, cum poate cineva să pretindă că șoferii „aleg” să doarmă în vehicule în timpul repausului zilnic, dar și a celui săptamanal redus?

Lucian Mititelu încheie scrisoarea prin a aminti că a vorbit “doar despre repausul săptămânal normal și un pic despre dreptul de a alege. Mai sunt atât de multe întrebari și aspecte de discutat…”

Follow #infotrucker