Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
EconomicTop News

Scădere a tarifelor de transport rutier în Europa în T1 2025

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Indicele IRU, Upply și Ti arată o scădere a tarifelor de transport rutier în Europa în T1 2025. Cererea slabă, incertitudinea globală și criza de șoferi conturează un an instabil pentru sector.

În ciuda speranțelor de stabilizare, tarifele de transport rutier de marfă din Europa continuă să scadă în primul trimestru din 2025, reflectând o piață marcată de cerere redusă, incertitudini geopolitice și dezechilibre structurale cronice.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Potrivit celui mai recent raport realizat de Upply, Transport Intelligence (Ti) și IRU, indicele tarifelor contractuale a scăzut cu 2,3 puncte față de trimestrul anterior, în timp ce tarifele spot au înregistrat un declin și mai accentuat, de 3,8 puncte.

Pe fondul unei cereri de consum în continuare modeste și al unei încrederi industriale afectate de tensiunile comerciale internaționale, transportatorii europeni sunt presați din toate direcțiile.

Deși la nivel anual tarifele spot sunt cu 1,6 puncte peste nivelul din T1 2024, iar cele contractuale cu 0,4 puncte mai mari, trendul descendent pe termen scurt evidențiază lipsa de direcție a pieței și vulnerabilitatea acesteia în fața volatilității globale.

Cererea era deja slabă, iar incertitudinea privind tarifele a dus la așteptări reduse privind volumele. Acest lucru pune presiune pe tarife, care ar putea rămâne stabile, dar la un nivel scăzut, în restul lui 2025, sintetizează momentul Michael Clover, Head of Commercial Development la Ti.

Dar dacă scăderea cererii e vizibilă, nici pe partea de ofertă lucrurile nu se mișcă spectaculos. Înmatriculările de camioane noi au scăzut cu 16% față de aceeași perioadă a anului trecut și cu 7% față de ultimul trimestru din 2024. Singura veste pozitivă vine din zona electrificării: camioanele electrice au crescut cu 51% ca volum, ajungând la o cotă de piață de 3,5%. Totuși, această creștere nu compensează nici pe departe lipsa generală de capacitate, cauzată în mare parte de deficitul cronic de șoferi.

Scădere a tarifelor de transport rutier în Europa în T1 2025
Credit foto: ti-insight.com

Raportul IRU din 2024 privind deficitul global de șoferi de camion indică o cifră alarmantă: 426.000 de posturi de șofer sunt vacante în Europa. Iar pe măsură ce numărul șoferilor disponibili scade, presiunea pe salarii crește. Chiar dacă prețurile la motorină au crescut cu 4,8% trimestru la trimestru înainte de a începe din nou să scadă, salariile șoferilor par a urma o curbă stabil ascendentă, alimentată de penurie și inflație.

În această ecuație cu multe necunoscute, investițiile devin tot mai greu de justificat.

Vincent Erard, director de strategie și dezvoltare la IRU avetizează că transportul rutier se află într-un punct critic de inflexiune.

Este momentul ca factorii de decizie și industria să colaboreze pentru a crea condiții reale pentru investiții pe termen lung, digitalizare și decarbonizare – mai ales pentru IMM-urile care susțin lanțurile noastre de aprovizionare, spune Vincent Erard.

Pe scurt, tarifele scad, dar provocările structurale rămân. Iar dacă pe termen scurt vom vedea o aparentă stabilitate a tarifelor de transport rutier, aceasta nu este rezultatul unei piețe sănătoase, ci mai degrabă al unei stagnări generalizate. Cu alte cuvinte, transportul rutier european nu are de ales: trebuie să se reinventeze sau riscă să devină o industrie captivă între costuri în creștere și venituri în scădere.

Din aceeași categorie...

Back to top button