TehnologieȘtiri

Scania a lansat motorul OC13 alimentat cu gaz natural

Motorul OC13 alimentat cu gaz natural, cel mai recent introdus de Scania, funcționează pe principiul Otto și dezvoltă 410 CP şi 2.000 Nm, similar cu motoarele diesel cu aceeași cilindree.

Deși nu este primul motor cu gaz produs de producătorul suedez, motorul OC13 alimentat cu gaz marchează începutul utilizării soluțiilor de combustibili alternativi pe noua generaţie de camioane Scania.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

Motorul OC13 are la bază renumitul propulsor Scania de 13 litri.

Există un interes crescut pentru vehiculele ce funcţionează pe bază de biogaz sau gaz natural în ţări precum Italia şi Franţa, ca urmare a disponibilităţii mărite, a infrastructurii îmbunătăţite şi a unei bune rentanbilități pentru transportatori.

Aspectele privind sustenabilitatea sunt la fel de importante, gazul natural asigurând o reducere a CO2 de aproximativ 15%.

Motorul OC13 are la bază combustia stoichiometrică, adică arderea completă atât a combustibilului cât şi a oxigenului. La fel ca un motor pe benzină, arderea este iniţiată de bujii. Realizarea amestecului aer-combustibilului are loc la intrarea în cilindri.

VEZI ȘI: Comisia Europeană vrea liberalizarea transportului rutier de persoane în UE

Noul motor alimentat cu gaz OC13 poate fi întotdeauna disponibil cu Scania Opticruise, cutiile de viteză automatizate ale suedezilor.

Asta înseamnă, desigur, că schimbarea vitezelor şi confortul în timpul condusului sunt de înaltă clasă pentru şofer, cu schimbări de viteze rapide, fără ezitări.

Rezervoare gândite cu atenţie
Rezervoarele sunt un aspect important al utilizării unui vehicul alimentat cu gaz. Atât rezervoare LNG (gaz natural lichefiat), cât şi rezervoare CNG (gaz natural comprimat) pot fi comandate direct de la Scania.

LNG garantează o mai mare autonomie, deoarece are o capacitate mult mai mare pentru combustibil.

În privinţa arderii, nu există vreo diferenţă între LNG şi CNG, dar există diferenţe semnificative în privinţa operării.

Cu LNG, un camion articulat obişnuit poate rula până la 1.100 km pe drum drept, în timp ce CNG-ul oferă o autonomie maximă de 500 km. Teoretic, cel din urmă este mai mult decât suficient, de exemplu în transportul regional cu întoarcere la garaj şi realimentare zilnică.

Cu două rezervoare LNG pe camioane rigide se poate atinge o autonomie de până la maxim 1.600 km.

Autonomia maximă este dependentă modul în care este exploatat camionul și stilul de condus al șoferului, respectiv de dificultatea drumului.

Pentru a îmbunătăţi siguranţa, inginerii Scania au montat supapele rezervorului invers direcţiei de mers. Acesta este un detaliu aparent simplu, dar important, care reduce riscul ca supapele să se deterioreze dacă sunt lovite de pietriş sau bolovani.

Intervale mai mari pentru întreţinere
Motoarele alimentate cu gaz care funcţionează conform principiului Otto (cu pre-amestecarea combustibilului şi bujii) au intervale de service mai scurte decât motoarele diesel.

Totuşi, Scania a atins un interval de service semnificativ mai lung, durata de viaţă a bujiilor setând de fapt limitele.

Astfel, intervalul de service a fost stabilit la 45.000 km atât pentru bujii, cât şi pentru schimbarea uleiului, în caz de utilizare normală.

Este o îmbunătăţire clară faţă de motoarele alimentate cu gaz din generaţia anterioară, care aveau un interval de service la 30.000 km. Aceasta reduce costurile de întreţinere şi măreşte disponibilitatea camionului.

Motoarele alimentate cu gaz sunt în general mai silenţioase decât cele diesel şi deci sunt mai potrivite pentru mediul urban.

Noul motor Scania alimentat cu gaz Euro 6 îndeplineşte cerinţele standardului PIEK de limitare a zgomotului, care prevede un nivel de zgomot de maxim 72 dB(A) în zone cu limite stricte de zgomot.

Motorul OC13 este disponibil pe noua generație de camioane Scania și poate fi utilizat atât pentru transport internațional, cât şi pentru transport ușor în construcţii.

Date tehnice OC13 101
Capacitate cilindrică: 12,7 litri
Tip: în linie
Secvenţă de aprindere: 1-5-3-6-2-4
Număr de cilindri: 6
Supape per cilindru: 4
Alezaj şi cursă: 130 x 160 mm
Tipul camei: Normal
Compresie: 12.6:1
Injecţie de combustibil: Bosch
Tratamentul emisiilor: Scania EGR şi convertor catalitic cu 3 căi
Volum de ulei: 43 litri
Putere maximă: 410 CP (302 kW) la 1.900 rpm
Cuplu maxim: 2.000 Nm între 1.100 și 1.400 rpm

Din aceeași categorie...

Back to top button