Scania s-a implicat în dezvoltare unei căști inteligente pentru bicicliști

Scania s-a implicat în dezvoltare unei căști inteligente pentru bicicliști

Producătorul suedez de camioane Scania s-a împlicat într-un proiect de dezvoltare a unei căști inteligente pentru bicicliști.

Grație progreselor tehnologice rapide ale sistemelor de asistență la condus, radarului și camerelor video, industria auto a făcut primii pași către conectarea vehiculelor între ele și, prin extensie, conectarea acestora cu infrastructură.

Atunci când vehiculele comunică între ele în timp real, siguranța rutieră este îmbunătățită și mai mult.

Producătorii de vehicule comerciale, în special de camioane, au devenit tot mai preocupați de protecția utilizatori vulnerabili ai drumurilor, mai ales în zonele urbane, iar Scania este unul dintre aceștia.

„Noi vedem biciclistul ca pe un utilizator de drum la fel de important, ca toți ceilalți”, spun cei de la Scania.

Însă, până nu de mult, bicicliștii au fost în mare parte trecuți cu vederea, atenția fiind acordată autoturismelor, camioanelor și autobuzelor, conform lui Johan Fagerlönn, director de proiect la Research Institutes of Sweden (RISE).

Recent, producătorul de camioane din Sodertalje s-a alăturat unui grup de cercetare din care mai mai fac parte RISE, POC Sports, Kapsch TrafficCom, Volvo Cars și grupul de bicicliști Svensk Cykling, care a dezvoltat un prototip de cască inteligentă pentru bicicliști.

Aceasta comunică cu traficul din jur și le oferă purtătorilor alerte cu 4-7 secunde în avans privind o situație potențial periculoasă.

Avertizări sonore
Casca inteligentă este echipată cu un sistem de avertizări sonore care – pe baza gravității situației – avertizează purtătorul privind pericolul iminent.

Scenariile potențiale de accidente se bazează pe datele reale din accidentele cu bicicliști care au avut loc. Avertizarea poate fi transmisă ca o vibrație, din stânga sau din dreapta, în funcție de direcția pericolului.

VEZI ȘI: Deranjați de zgomotul produs de liniile aeriene de contact de pe “autostrada electrificată”

Acest lucru poate fi completat cu un sunet de avertizare și o voce care evidențiază natura pericolului, cum ar fi „mașina care se apropie de stânga”.

Având o experiență amplă în dezvoltarea semnalelor și sunetelor de avertizare, Scania a fost foarte implicată în evaluarea sunetelor în cadrul testelor cu utilizatorii.

Toate cele trei moduri de avertizare au fost evaluate în ceea ce privește acceptarea de către utilizatori și eficiența în prevenirea coliziunilor.

„Concluziile sunt similare cu toate aplicațiile de trafic, și anume că informațiile trebuiesc percepute de utilizatori ca fiind relevante, dat fiind faptul că alertele false irită”, spune Stefan Larsson, Sound Designer la Scania.

Cele mai frecvente trei tipuri de accidente
Evaluarea momentului declanșării alertelor sonore s-a bazat pe date disponibile privind accidentele în care au fost implicați bicicliștii, fiind vizate în special cele mai frecvente trei tipuri de accidente:

– Coliziune între bicicliști și vehicule motorizate atunci când călătoresc în aceeași direcție. Acest tip de accidente conduce adesea la vătămări grave sau decese, deoarece ambele vehicule călătoresc cu viteze relativ ridicate.

– Coliziune între bicicliști și vehicule motorizate atunci când vehiculele virează la dreapta, iar bicicliștii traversează intersecția pe direcția înainte.

– Coliziune între bicicliști și vehicule motorizate atunci când șoferul nu observă biciclistul și deschide ușa vehiculului.

Două soluții diferite de comunicare
Pentru transmiterea alertelor au fost dezvoltate două soluții de comunicare diferite: una care folosește frecvența de 5.9 GHz (peer-to-peer) și una bazată pe cloud-ul telefonului mobil.

Cele două tehnologii se completează una pe cealaltă în cazul transmiterii informațiilor critice legate de siguranță cu scopul de a evita o coliziune.

Evident că sunt necesare mai multe cercetări, însă proiectul a arătat că bicicliștii pot fi în mod viabil incluși în mediile de trafic conectate.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.