In FocusTop News

Sectorul transportului rutier european sub presiune, arată un raport DSV

În contextul economic actual, sectorul transportului rutier european se confruntă cu provocări semnificative, așa cum reiese din raportul DSV pentru februarie 2025.

Inflația, creșterea costurilor energetice și noile reglementări pun presiune pe sectorul transportului rutier european, în timp ce numărul falimentelor din industrie atinge cote alarmante.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

Inflația anuală în zona euro a crescut la 2,5% în ianuarie 2025, depășind ușor așteptările pieței și atingând cel mai ridicat nivel din iulie 2024. Această creștere a fost alimentată în principal de majorarea abruptă a costurilor energetice, care au urcat la 1,8% față de 0,1% în decembrie.

În paralel, rata de creștere a PIB-ului în zona euro a stagnat în trimestrul al patrulea din 2024, marcând cea mai slabă performanță a anului.

Capacitatea de transport rutier a înregistrat o ușoară scădere, indicele de capacitate diminuându-se la 97,2 comparativ cu trimestrul anterior. În același timp, prețul motorinei a scăzut la 1.545,06 euro pe tonă. Indicele capacității de transport rutier european a arătat o scădere anuală de 5% comparativ cu anul precedent.

Cu toate acestea, atât tarifele contractuale, cât și cele spot au înregistrat creșteri în T4 din 2024, inversând tendința descendentă din trimestrul anterior.

Falimente record în industria transporturilor: Franța, Belgia și Germania în alertă

Un aspect alarmant este creșterea numărului de falimente în rândul companiilor de transport. În Franța, 1.339 de firme de transport au intrat în faliment într-un an, reprezentând o creștere de 37,8%, majoritatea fiind companii mici cu mai puțin de 10 angajați. Belgia a înregistrat o creștere de 50% a falimentelor, iar în Germania, rata falimentelor în sectorul transporturilor este dublă față de media națională.

În Polonia, sectorul transportului rutier, care contribuie cu 7% la PIB și asigură 6,5% din locurile de muncă, se confruntă cu o cerere în scădere, costuri în creștere și un deficit de 30.000 de șoferi.

Aceste cifre arată clar că transportatorii europeni se află sub o presiune imensă, iar companiile mici sunt cele mai expuse riscurilor economice.

Noi taxe și reglementări: costuri mai mari pentru transportatorii europeni

Din 2025, transportatorii vor trebui să suporte costuri suplimentare din cauza extinderii Sistemului de Comercializare a Emisiilor (ETS). Companiile de transport maritim vor trebui să acopere 70% din emisiile lor cu certificate de emisii, ceea ce va duce la majorări de tarife.

În plus, taxele de drum sunt actualizate mai frecvent și cu un preaviz mai scurt, ceea ce îngreunează planificarea bugetară a operatorilor de transport.

Soluția DSV: investiții în sustenabilitate și electrificare

În fața acestor provocări, DSV își intensifică eforturile de sustenabilitate, investind în active de energie regenerabilă, precum parcuri fotovoltaice pe acoperișurile facilităților sale, și dezvoltând infrastructuri de încărcare pentru vehicule electrice. Aceste inițiative vizează reducerea emisiilor de CO2 și sprijinirea electrificării serviciilor de transport rutier.

În concluzie, sectorul transportului rutier european traversează o perioadă de transformări profunde, determinate de factori economici, reglementări stricte și necesitatea adoptării unor practici sustenabile. Adaptabilitatea și inovația vor fi esențiale pentru companiile care doresc să prospere în acest mediu dinamic.

Din aceeași categorie...

Back to top button