Semiremorca care își modifică forma în funcție de încărcătură

Semiremorca care își modifică forma în funcție de încărcătură

Transformers este prima semiremorcă din lume care-și modifică forma în funcție de încărcătură pentru o reducere substanțială de combustibil.

Ne-am fi aşteptat din partea producătorilor de camioane să vină cu idei inovatoare de reducere a consumului de carburant, însă cele mai interesante noutăți vin din partea ”Elefantului Albastru”.

În ultimii patru ani, alături de alți 13 parteneri ai proiectului Transformers, Schmitz Cargobull și-a propus să dezvolte o semiremorcă care poate fi optimizată în funcție de încărcătură și misiunea sa.

Așa a apărut conceputul aerodinamic denumit Transformers, ce-și poate modifica forma.

Mai exact, în funcție de încărcătură, acoperişul poate fi coborât atât spre spate, cât și pe întreaga suprafață cu ajutorul unui sistem hidraulic, scopul fiind acela de a reduce câr mai mult coeficientului aerodinamic.

În funcție de înălțimea de încărcare, acoperișul poate fi coborât până la 500 mm în față și 800 mm în spate. Acesta are patru poziții de coborâre.

Poziția A (High flat) reprezintă standardul comun al semiremorcilor de pe piață. În poziția C (Low flat) acoperișul este coborât paralel cu solul cu aproximativ 500 mm.

Semiremorca care își modifică forma în funcție de încărcătură

În pozițiile B (High tapered) și C, acoperișul este conic și spatele este coborât la înălțimea totală de 3200 mm. În aceste cazuri, partea frontală nu este coborâtă (B), respectiv coborâtă pentru aproximativ 500 mm (C).

Dacă luăm poziția A ca referință și presupunem că deflectorul de pe acoperișul autocamionului este reglat corect la înălțimea remorcii, coeficientul de rezistență pentru poziția B este redus cu 9.4%.

În poziția D (Low tapered), coeficientul de rezistență este chiar redus cu 12.3% și, în plus, suprafața frontală este redusă datorită înălțimii remorcii (presupunând că deflectorul acoperișului este corect reglat și că înălțimea cabinei tractorului nu este mai mare de 3.5 m).

Cel mai mare avantaj al poziției C este din nou zona frontală redusă. Toate cifrele coeficiențiilor aerodinamici au fost evaluate cu simulări CFD (dinamica computerizată a fluidelor) realizate de Virtual Vehicle.

Pe lângă acoperișul mobil au fost instalate și alte măsuri aerodinamice.

Spre exemplu, semiremorca are un perete frontal cu o formă profilată aerodinamic, iar la spate i-a fost instalat sistemul OptiFlow Tail de la Wabco. În versiunea standard, ”coada” ajută la o reducere a consumului de carburant cu până la 1.1 l la 100 km parcurși, conform informațiilor Wabco.

Datorită acoperișului mobil, coada a trebuit să fie scurtată pentru proiectul Transformers.

Semiremorca care își modifică forma în funcție de încărcătură

O altă caracteristică Wabco prezentă pe semiremorcă este OptiFlow Sidewings. Fustele laterale sunt standard și reduc consumului de carburant cu aproximativ 1.5 l la 100 km.

Supriza vine de sub podea, acolo unde semiremorca are montat între lonjeroane un set de baterii de 22 kWh, la care este conectat cu motor electric ce produce aproximativ 105 CP şi un cuplu de 200 Nm.

Motorul are şi funcţia de retarder, astfel încât, el este responsabil şi de încărcarea bateriilor în timpul frânărilor.

Explicaţiile constructorului sunt destul de evazive, dar cumva prin intermediul unui cardan este antrenată una dintre punţile semiremorcii.

VEZI ȘI: Tahograful inteligent aduce mai multă securitate și servicii îmbunătățite

Adunate, toate sporesc capacitatea de transport a semiremorcii cu ceva mai mult de 1100 kg.

Nici despre strategia de funcţionare a ansamblului cap-tractor semiremorcă nu se spune foarte multe. Intuim doar că motorul electric din semiremorcă ajută şi el motorul diesel al camionului atunci când este solicitat sau când rulează din inerție.

Semiremorca care își modifică forma în funcție de încărcătură

Un al treilea element inedit al acestei semiremorci Schmitz ar fi suprafaţa de încărcare mobilă, pe două nivele.

Conform oficialilor companiei, pentru construcția acestui concept aerodinamic s-au folosim mai multe componente aflate deja în producţia de serie. Asta înseamnă că dacă mâine va lansa în producţia de serie, semiremorca va respecta toate regulamentele de omologare.

Rezultatele finale arată o reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu 15%, însă perspectivele merg până la 25%.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.