In Focus

Situația șoferilor de camion din Europa de Est analizată de ZDF

Emisiunea ZDFzoom a analizat meseria de șofer profesionist în ansamblul ei, dar și situația șoferilor de camion din Europa de Est.

Realizată de Christian Bock, emisiunea ZDFzoom difuzată pe postul național german de televiziune ZDF, îi prezintă pe șoferii de camion din Europa de Est ca pe niște “sclavi ai șoselelor” care lucrează pe salarii foarte mici, în condiții inumane de cele mai multe ori, și care sunt exploatați de companiile pentru care lucrează.

Situația șoferilor de camion din Europa de Est analizată de ZDF

Conform ZDF, în transportul pe distanțe lungi din Europa lucrează 3.6 milioane de șoferi profesioniști, din care o parte provin din Europa de Est sau sunt angajați la companii din această zonă. Aceștia încalcă cel mai frecvent prevederile legislative în ceea ce privește timpii de condus și repaus, iar în rândul acestor companii sunt întâlnite cel mai des practicile de dumping social pentru că plătesc cel mai prost șoferii.

Șoferii au cel mai mult de pierdut dintre toți cei care sunt implicați în industria de transport și logistică. Pe spatele lor companiile pot da prețuri mai bune clienților, dar în același timp ei sunt nevoiți să lucreze în condiții inumane pe salarii de mizerie.

În fiecare weekend, acești șoferi își petrec timpul în parcările de la marginea zonelor de încărcare/descăracere sau în parcuri logistice fără să aiba un acces decent la toalete și dușuri, fiind nevoiți să-și gătească mâncare lângă camion. Conform legislației, ei ar trebui să-și petreacă perioada de odihnă la un hotel și nu în camion, dar acest lucru se întâmplă de prea puține ori.

Reportajul scoate încă o dată în evidență faptul că legislația nu este respectată, iar acești șoferi sunt plătți cu salarii foarte mici și nu li se asigură condiții decente pentru a-și face meseria.

Situația șoferilor de camion din Europa de Est analizată de ZDF

O altă problemă semnalată este cea a șoferilor care conduc vehicule comerciale de 3.5 tone, așa numitele “Sprintere”, care nu respectă absolut nicio legislație.

Aceștia nu sunt obligați să facă pauze și conduc, de cele mai multe ori, până la epuizare. În plus, prin astfel de practici se ocolește plata taxelor de drum, de exemplu. Marfa dintr-un camion este încărcate în mai multe vehicule mici, se tranzitează Germania, după care este preluată din nou de un camion.

VEZI ȘI: Institutul Fraunhofer lucrează la un sistem de cântărire în mers a camioanelor în Germania

Contracte duble, șoferi fără carte de muncă, șoferi fără forme legale, șoferi cărora nu li se plătesc asigurările sociale, camioane și vehicule care transportă mai multă marfă decât sarcina autorizată, probleme tehnice la camion. Toate acestea sunt probleme descoperite constant la șoferii și companiile din Europa de Est, iar acest lucru afectează întreagă piață de transport și logistică din Europa.

Cabotajul a devenit deja o problemă majoră în Germania. Conform legislației, camioanele care nu sunt înmatriculate în Germania au anumite restricții pe transportul intern, dar și această legislație este încălcată frecvent.

Situația șoferilor de camion din Europa de Est analizată de ZDF

Uniunea Europeană a căzut de acord asupra pachetului de mobilitate și cel mai probabil va intra în vigoare din 2021, dar e greu de prezis acum care sunt lucrurile care se vor schimba cu adevărat în această industrie.

Reporterii ZDFzoom au constatat că orice lege își poate arăta efectele doar dacă este controlată riguros în situații reale.

În urma difuzării reportajului pe postul național de televiziune au apărut diverse reacții atât din partea Ministerului Transporturilor, cât și a autorităților abilitate să facă controale pe autostrăzile din Germania.

Concluzia a fost una foarte clară: 2020 va fi probabil anul cu cele mai intense controale pe autostrăzile din Germania pentru ca pachetul de mobilitate să poată produce cu adevărat rezultatele scontate.

Din aceeași categorie...

Back to top button