TehnologieTop News

Smesh-E-Axle propune un sistem electric de propulsie revoluționar

Smesh-E-Axle a dezvoltat un nou sistem electric de propulsie, capabil să mențină o eficiență ridicată, indiferent de tipul de transport.

Smesh-E-Axle a fost fondată din ideea de a accelera procesul de a face camioanele grele mai durabile, în condițiile în care transportatorii se confruntă cu provocarea de a reduce emisiile de CO2, azot și zgomot.

Smesh-E-Axle propune un sistem electric de propulsie revoluționar

Astăzi, industria se concentrează pe a face transportul ușor și urban mai durabil. Încet-încet au apărut pe stradă primele camioane care rulează alimentate cu energie durabilă, cum ar fi hidrogen (FCEV) și baterii (BEV). Ce au în comun toate aceste tehnologii? Motorul electric!

Pentru a putea face trecerea de la propulsie convențională la propulsie alternativă, flotele de transport greu pe distanțe lungi caută camioane care să fie practice în utilizare și să poată fi operate în mod eficient din punct de vedere al costurilor.

În teorie, un camion cu propulsie electrică este mult mai eficient din punct de vedere energetic decât versiunea diesel. În practică, nu, deoarece sunt construite pe baza unui lanț cinematic conceput cu mai bine de 100 de ani în urmă pentru camioane diesel, care creează limitări în timpul mersului și un consum ridicat de energie.

Adăugând mai multe baterii sau rezervoare de hidrogen mai mari, se obține puțin mai multă autonomie. Cu toate acestea, greutatea vehiculului crește și mai mult și este necesară mai multă putere și energie pentru a obține performanța dorită. În plus, se pierde din sarcina utilă. Astfel, cercul vicios negativ a fost pus în mișcare.

Cum a început totul?

Toată lumea este de acord că propulsia electrică este viitorul. Dar continuarea în modul actual este o fundătură pentru că se pierde multă energie și bani. După 100 de ani de serviciu loial, este timpul să ne despărțim de sistemul tradițional de propulsie al camioanelor, care este mare, greu și ineficient.

Leon Lauwers, fondatorul Smesh-E-Axle, s-a întors la planșa de desen și a dezvoltat un nou grup motopropulsor revoluționar care se potrivește provocărilor de electrificare din prezent și are ca punct de plecare eficiența.

Două motoare electrice de 105 kW și transmisie automată cu 8 trepte

Pentru a pune în mișcare un camion de 40 de tone ai nevoie de puterea unui motor pentru a genera cuplu. Astfel, în loc să utilizeze un motor mare amplasat central, Smash-E-Axle folosește două motoare compacte în combinație cu o transmisie cu opt trepte, toate integrate în punte, care asigură cele două zone de lucru, „accelerare” și „menținere viteză de deplasare”, ambele au propria lor decelerare. Acest lucru previne deteriorarea, crește durata de viață a bateriei, folosește puterea motorului mai eficient, permite utilizarea unui motor compact și o autonomie mai mare.

VEZI ȘI: Scania va avea în 4 – 5 ani camioane electrice cu autonomie de 500 km

Marea provocare a fost de a avea o transmisie care să poată rula în aceeași direcție cu motoarele și roțile, și nu perpendicular ca transmisiile convenționale. Acest lucru a fost posibil grație tehnologie patentate SmeshGear.

Arhitectura sa compactă și modulară face ca întregul grup motopropulsor din fața punții spate să fie redundant, eliminând astfel angrenajele hipoide în unghi drept și toate piesele care produc pierderi de rezistență și eficiență. Prototipul, care explorează ceea ce se poate face cu o putere relativ scăzută a motorului, folosind o putere nominală de 210 kW, are un cuplu maxim la roată de aproximativ 75.000 Nm, în condițiile în care cel măsurat la o sarcină nominală de aproximativ 60% din puterea motorului a fost de 49.000 Nm. Iar asta este destul de extrem.

Smesh-E-Axle propune un sistem electric de propulsie revoluționar

Potrivit companiei olandeze, puterea disponibilă este utilizată cât mai eficient și numai la sarcină nominală. Toate acestea au ca rezultat reducerea consumului de energie la jumătate și, chiar dacă folosește motoare mai mici, Smesh-E-Axle este mai puternică decât un diesel și de trei ori mai puternic decât camion electric.

Acest lucru provoacă o reacție în lanț de beneficii care se consolidează reciproc, ceea ce face posibilă din punct de vedere tehnic și economic electrificarea camioanelor grele într-un mod durabil.

Deși sistemul de propulsie a fost dezvoltat având în minte un camion în configurație 4×2 de 40 de tone, cel mai popular în Europa, acesta poate fi adaptat diferitelor cerințe în funcție de caracteristicile vehiculului. Spre exemplu, un camion în configurație 6×4 va avea două axe electrificate Smesh-E-Axle, din care una poate fi oprită și ridicată atunci când nu este necesară, îmbunătățind din nou eficiența. În viitor, Smesh-E-Axle va proiecta mai multe axe în funcție de domeniul de utilizare al camionului.

Pe ce tip de camioane ar fi mai potrivit?

Accentul este pe vehiculele rutiere grele, predominant combinații de cap tractor cu semiremorcă, cu una sau mai multe axe. Unul dintre următorii pași ai olandezilor poate fi dezvoltarea de axe de direcție cu propulsie, pentru a permite proiectarea, de exemplu, a camioane 4×4 cu șasiu coborât.

Smesh-E-Axle a trecut primele teste

Prototipul axei electrice Smesh-E-Axle a fost supus mai multor teste interne și de drum. De asemenea, un test de performanță independent va avea loc în această iarnă la Greenmot, în Franța. Acest test de laborator le va oferi olandezilor o dovadă validată extern a conceptului.

Pentru moment, Smesh-E-Axle vrea să arate ce se poate face cu acest grup motopropulsor, urmând ca ulterior să proiecteze cea mai bună soluție.

Din aceeași categorie...

Back to top button