In Focus

Șoferi filipinezi ținuți în containere și plătiți cu 1.000 de euro pe lună

Șoferi filipinezi, angajați de compania de transport daneză Kurt Beier Transport prin intermediul filialei sale din Polonia, ținuți în containere și plătiți cu 1.000 de euro pentru muncă prestată în Danemarca și Germania.

Dumpingul social al șoferilor și sclavia din transportul rutier îmbracă noi forme.

O anchetă a mai multor uniuni sindicale din Europa au scos la iveală modul în care compania de transport daneză Kurt Beier Transport utilizează șoferi filipinezi, angajați prin intermediul filialei sale din Polonia, pe care-i plătește cu 1.000 de euro pentru a presta muncă în Danemarca și Germania.

Povestea a început atunci când sindicatul danez 3F a descoperit un grup de 22 de șoferi filipinezi și patru srilankezi care trăiesc în weekend în containere amplasate în localitatea daneză Padborg (lângă granița cu Germania).

Potrivit 3F, aceștia sunt angajați ai companiei poloneze HBT International Transport, controlată de transportatorul danez Kurt Beier.

Sesizate de sindicatul danez 3F, autoritățile daneze au demarat o anchetă asupra companiei Kurt Beier, pentru a vedea dacă nu cumva prin această practică nu a făcut trafic de persoane, chiar dacă șoferii filipinezii au un permis de ședere în Polonia.

Astfel, într-un comunicat de presă comun, Centrul pentru traficul de persoane danez (CMM) și poliția daneză, afirmă faptul că șoferii străini au fost expuși traficului de persoane, deoarece compania le-a oferit promisiuni false privind condiții de muncă și salariul fix profitând de situația deosebit de vulnerabilă în care se aflau șoferii filipinezi.

Evaluarea s-a bazat pe protocolul Națiunilor Unite de la Palermo, privind prevenirea, reprimarea şi pedepsirea traficului de persoane, în special al femeilor şi copiilor, adiţional la Convenţia Naţiunilor Unite împotriva criminalităţii transnaţionale organizate, la care Danemarca s-a alăturat în 2003.

În cadrul unui interviu acordat pe 7 noiembrie 2018 publicației DR, Karsten Beier, CEO-ul Kurt Beier a respins toate acuzațiile de trafic de persoane aduse companiei.

VEZI ȘI: Camionul electric eActros testat de EDEKA, Meyer-Logistik și TBS Transportbeton

De asemenea, varianta încălcării normelor privind dumpingul social în transport rămâne valabilă, deoarece șoferii filipinezi sunt încadrați pe un salariu polonez, mult mai mic decât cel din Danemarca.

Sindicaliștii 3F afirmă că șoferii filipinezi sunt plătiți 8.000 de coroane pe lună (aproximativ 1.072 de euro), față de 26.000 – 32.000 de coroane (de la 3.484 la 4.289 de euro), atât cât primește un șofer de camion danez.

Deși oficialii companiei susțin că plata filipinezilor este în concordanță cu cea în vigoare în Polonia, după raportul făcut public de sindicatului danez 3F, compania a propus o majorare a salariului cu 300 de euro pe lună, însă aceasta a fost respinsă de lucrători.

 

În ceea ce privește condițiile de viață din Padborg, CEO-ul companiei Kurt Beier a admis că acestea sunt “simple și sub standarde”.

Beier a mai declarat că “toți șoferii au fost avertizați de condițiile de muncă atunci când au fost contractați în Filipine și nimeni nu a fost forțat să lucreze pentru companie”.

Aceeași poveste la Ense în Germania
Scandalul taberei de la marginea Padborg-ului s-a răspândit și în Germania, unde compania Kurt Beier Transport și grupul danez de expediție NTG, au fost denunțate de sindicatele germane și olandeze din transport pentru trafic de persoane și muncă forțată în cazul a 16 șoferi filipinezi găsiți în orașul Ense, în apropiere de Dortmund.

Aceștia sunt insuficient plătiți, trăiesc în camioane până la 18 luni și n-au acees la facilități, precum apă sau toalete, la final de săptămână, arată cele două sindicate.

Chiar șoferii filipinezi au explicat că trăiesc în condiții absolut inumane, spune Edwin Atema de la FNV, implicat în acest caz.

Confederația sindicală germană DGB afirmă că șoferii sunt angajați de Kurt Beier Transport și fac transport pentru compania daneză de expediție NTG și că, la fel ca restul șoferilor din tabăra Padborg, aceștia sunt angajați printr-o filială din Polonia.

Prin urmare, sindicatele germane și olandeze au denunțat Kurt Beier Transport, filiala poloneză a companiei și grupul de expediții NTG, poliției germane pentru traficul de persoane și munca forțată.

Până în prezent, conducătorilor auto li s-a permis să lucreze după încheierea audierii din cauza lipsei de probe.

DGB a publicat câteva fotografii a condițiilor de locuit ale șoferilor filipinezi în Ense.

Șoferi filipinezi ținuți în containere și plătiți cu 1.000 de euro

Directorul grupului de expediții NTG, Jesper E. Petersen spune că NTG nu a știut de condițiile conducătorilor auto. Consideră acest lucru inacceptabil, motiv pentru care NTG a încheiat orice cooperarea cu Kurt Beier Transport.

Povestea a ajuns și la Bruxelles
Comisar danez pentru Concurență, Margrethe Vestager, a denunțat la Bruxelles condițiile în care șoferii filipinezi trăiesc în tabăra Padborg.

Vestager afirmă că aceste condiții de lucru sunt inacceptabile și fac imposibilă concurența altor companii de transport rutier prin relansarea ofensivei către formele de dumping social a șoferilor, adică cabotaj ilegal și companii letterbox.

După dezvăluirile făcute de sindicatul danez și apariția în presă a acestui subiect, unii clienți pentru companiile Kurt Beier Transport au renunțat la contractul de transport cu aceasta.

Scenariul de mai sus este unul identic cu cel prezentat în ancheta realizată de Crina Boroș, jurnalist Investigate Europe, publicată de noi aici – https://www.infotrucker.ro/sofer-de-camion-roman-salariu-polonez-loc-de-munca-olandez/

Din aceeași categorie...

Back to top button