Soluțiile UNTRR pentru reducerea costurilor RCA

UNTRR și reprezentanții Autorității de Supraveghere Financiare alături de alte trei companii de asigurări, s-au întâlnit pe a discuta despre riscurile și soluțiile pentru reducerea costurilor RCA pentru companiile de transport rutier.
Au fost invitate toate cele nouă companii de asigurări care emit polițe RCA, UNSAR și BAAR, însă numai o treime din acestea au acceptat să vină la dsicuții. În cadrul acestei întâlniri s-au dezbătut structura costurilor RCA pe baza riscurilor acoperite și impactul și frecvența acestora. În acest context, UNTRR invită și celelalte șase firme de asigurări și asociații de profil pentru a discuta despre reducerea riscurilor și costurilor, ceea ce nu afectează în niciun fel prețurile liber stabilite de fiecare firmă, ci poate eventual să conducă la creșterea profitabilității acestor firme de asigurări.
Consiliul Concurentei investighează piața asigurărilor și acest aspect a generat frică în rândul celorlalte firme de asigurări emitente de RCA care ar fi fost interesate de subiect și să participe la o astfel de întâlnire. Frica de a nu fi acuzați de alinierea prețurilor.
În cadrul întâlnirii au fost indicate mai multe soluții pentru reducerea costurilor RCA pentru transportatori, pe care le prezentăm mai jos.
Segmentarea companiilor în funcție de rutele pe care se fac transporturi – intern sau extern
Asigurătorii au arătat că evenimentele produse în țări din Uniunea Europeană precum Italia, Germania, Franța și Marea Britanie au cea mai ridicată pondere în despăgubirile plătite. Daunele materiale în extern prevăd o oră de manoperă mai mare, daune la autostrăzi și alte costuri conexe, precum degajarea autostrăzii în cazul unui eveniment.
Declararea și avizarea daunelor la timp
Doar 20% dintre cei implicați în evenimente declară daunele la timp (RCA, in 48 de ore), fiind unul dintre motivele pentru care crește costul asigurărilor cu cca 25%. Deși există obligație legală, nu există sancțiune. În aceste condiții, măsura este total ineficientă. Ca principiu, nu este în regulă ca cei 20% care declară daunele la timp să plătească în plus pentru ceilalți 80%. Corectarea acestei situații se poate face prin stimularea avizării daunelor în termen (prin alocarea unui procent din sumele pierdute) sau prin introducerea unor penalități/sancțiuni.
Aplicarea de malus pentru nedeclararea la termen
Aplicarea unui malus instant pentru nedeclararea evenimentului în termenul prevăzut de lege. În unele țări UE această valoare este de 500 euro.
Completarea bazei de date
Completarea bazei de date RCA cu informații despre plata poliței – deși se pare că legal polița este valabilă pe toată perioada, chiar dacă nu a fost achitată integral.
VEZI ȘI: Protest național de proporții pregătit de transportatori
Crearea unui registru electronic
Crearea unei baze de date CMR în format electronic online pentru verificarea companiilor care dețin astfel de polițe. În felul acesta procesul de verificare client – operator de transport – companie de asigurări se simplifică și pot fi economisite unele costuri. Clienții vor putea verifica că transportatorii cu care lucrează au CMR valabil la zi – achitat, dacă e în rate și perioada în care se desfășoară transportul este acoperită.
Seria de șasiu după numărul de înmatriculare
Completarea automată a seriei de șasiu după numărul de înmatriculare pentru fiecare vehicul pentru care se solicită o cotație RCA (model asemănător ca la rovinietă). La reînnoirea poliței, pentru evitarea aplicării sistemului de malus, intermediarii introduc eronat o altă serie de șasiu (inversează două caractere din serie) și evită, astfel, plata unei prime mai mari.
Răspunderea profesională a conducătorului auto în calitate de utilizator
Această măsură are impact indirect asupra transportatorilor. În cadrul poliței RCA sunt incluse diferite vehicule, cum ar fi utilajele de deszăpezire, macarale etc. Riscurile asociate acestui segment sunt ridicate și intră în costurile tuturor asiguraților RCA. Daca un autovehicul de deszăpezire – produce avarii când e cu lama jos și dă zăpada – poate fi utilizată o răspundere profesională a șoferului pentru despăgubire. Astăzi, despăgubirea se acoperă pe RCA, și când dă zăpada și când merge cu lama ridicată și produce avarii terților.
Malpraxis pentru șoferi
Încheierea unei asigurări de tipul malpraxis pentru conducătorii auto, soluție care nu este văzută ca fiind fezabilă, deoarece nu se poate vorbi despre aceeași răspundere ca în cazul medicilor.
Daunele să nu mai fie plătite cu TVA
Aceasta reprezentă 7-8% din rata combinată a daunei (rata combinată a daunei este de 127% în prezent, ceea ce înseamnă că la 100 euro încasați de companiile de asigurare se plătesc 127 euro).
Introducerea camerelor video la bord
Introducerea de tehnologii noi, precum camere video la bordul autovehiculelor ca în Marea Britanie și în Federația Rusă. Această abordare poate fi fezabilă – doar dacă costurile scutite de firmele de transport sunt mai mari decât costurile echipării autovehiculelor cu camere video și dacă aceste filmări pot avea valoare legală în stabilirea vinovăției.
Scăderea costurilor RCA prin introucerea sistemelor GPS
Sisteme GPS dacă acestea au valabilitate legală și costurile de implementare sunt mai mici decât cele cu scăderea costurilor cu asigurările RCA.
Aplicarea standardului de siguranța rutieră 39001
ASF consideră că doar în relațiile comerciale între transportator și asigurator pot să apară astfel de reduceri bazate pe astfel de standarde. Asigurătorii pe de alta parte consideră că oricum firmele care adoptă astfel de standarde vor avea daune mai puține și implicit prime de asigurare mai reduse. Și în această situație atât timp cât asigurătorii nu sunt dispuși să ofere standard o reducere a primelor de asigurare pentru firmele care au implementat standardul 39001, care să acopere costurile de implementare și de monitorizare pentru aceste standarde, aceasta practică nu se va bucura de vreun succes.
Introducerea aplicațiilor de inspectare
Introducerea de aplicații prin care poți permite inspectarea vehiculului, fotografierea și transmiterea instant către firmă a eventualelor daune. Asigurătorii consideră Deosebit de important să se fotografieze și daunele provocate de asiguratul RCA, chiar dacă se încheie un constat amiabil și se oferă copie RCA/Carte Verde.
Costuri egale de reparație
Costurile de reparare în service pentru companiile de asigurări să fie egale cu cele practicate pentru restul clienților, și nu majoritatea. Astăzi de cele mai multe ori, opera de manoperă este cu 50%-100% mai mare în decontul către asigurători decât către clienții obișnuiți.
Instruirea șoferilor
Instruirea mai atentă a șoferilor pentru evitarea daunelor și instruirea pentru raportarea fiecărui incident în care este implicat, în care semnează un constat amiabil și în care oferă RCA/Carte Verde. Nu lasați șoferii să „vândă” accidente și să ofere reparații unor terți, de obicei autoturisme pe costul firmei de transport.
RCA pe șofer
Soluția RCA pe conducătorul auto există în Uniunea Europeană doar în Marea Britanie. Este o soluție considerată extrem de dificilă de implementat și gestionat, atât de ASF, cât și de firmele de asigurări. În România, unde indicele de motorizare este foarte scăzut, iar o persoană poate conduce foarte multe autovehicule (în zona autoturismelor în special).
Adoptarea unui ghid pentru vătămări corporale, având în vedere creșterea despăgubirilor pe acest segment, deși este greu/imposibil de evaluat valoarea unei vătămări corporale.
Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU.
Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube