Sondaj IRU: Deficitul de șoferi se va accentua în 2021

Comisia Europeană nu recomandă carantina pentru lucrătorii din transportul de mărfuri
Sondajul anual al IRU despre criza de șoferi a arătat că, în ciuda reducerii cererii din cauza pandemiei COVID-19, există încă un deficit alarmant de șoferi profesioniști, care se va accentua în 2021.

Sondajul IRU cuprinde 800 de companii de transport rutier din 20 de țări: în majoritatea țărilor, deficitul de șoferi a fost mai mic în 2020 decât în 2019. În Europa, el a scăzut de la 20% la 5% pentru șoferii de autobuze și autocare și de la 24% la 7% pentru șoferii de camion. Cele mai afectate țări sunt cele din Eurasia (deficit de șoferi de 20% în 2020), iar cel mai puțin afectată este China (4%).

Sondaj IRU: Deficitul de șoferi se va accentua în 2021

Pentru 2021, sondajul IRU prognozează o creștere a crizei de șoferi, datorită revenirii economiilor și creșterii cererii de transport. Companiile europene estimează un deficit de șoferi de 17% în acest an.

”Criza de șoferi amenință funcționarea transportului rutier, a lanțurilor de aprovizionare și a economiei. Este o problemă serioasă, care trebuie combătută cu acțiuni imediate”, a declarat Umberto de Pretto, secretar general al IRU.

Sondajul IRU a arătat că principalul motiv al crizei este lipsa de șoferi profesioniști. Condițiile de muncă provocatoare, accentuate de pandemia COVID, nu atrag femeile și tinerii către această profesie. Doar 2% dintre șoferii profesioniști sunt femei, la nivel global, iar procentajul a scăzut în ultima perioadă. În Europa, procentajul femeilor șofer de autobuz și autocar a crescut de la 10% la 16% în 2020.

VEZI ȘI: Semne de întrebare privind condițiile de muncă pentru șoferii de camion care transportă pentru Amazon

De asemenea, în 2020 a scăzut procentajul șoferilor sub 25 de ani (sub 5% în Europa). La nivel global, vârsta medie a șoferilor de camion se apropie de 50 de ani.

Cu un șomaj de 30% în rândul tinerilor în anumite țări, atragerea acestora către meseria de șofer ar trebui să fie simplă. O problemă este vârsta minimă de 21 de ani pentru șoferii profesioniști, care lasă o pauză mare între terminarea școlii și momentul în care este posibil să conducă un camion. IRU vede rezolvarea problemei prin reducerea vârstei minime la 18 ani, cu posibilitatea de a începe școala la 17.

De asemenea, mai multe investiții sunt necesare în spațiile de parcare sigure, pentru a atrage tinerii și femeile spre această meserie.

Follow #infotrucker