
Proprietarul unei firme de transport din Spania a fost arestat pentru că-i obliga pe șoferi să manipuleze tahograful, pentru a putea conduce mai mult.
Pe 20 ianuarie, în urma unei acțiuni ample a Guardia Civil și Mossos d’Esquadra, agenții l-au arestat la Algeciras pe proprietarul unei firme de transport din Spania pentru mai mult de 200 de infracțiuni de fals în documente și încălcarea drepturilor angajaților.
În pararel au fost efectuate percheziții la diferite sedii ale firmei de transport din Cadiz, Malaga și Valencia. În total, șase persoane au fost reținute, iar alte 20 audiate.
Pe lângă proprietarul firmei de transport, au mai fost reținuți mai mulți șoferi și angajații unui atelier care se ocupa cu manipularea și “spălarea” manipulărilor tahografelor camioanelor companiei.
Potrivit anchetatorilor, proprietarul firme de transport îi forța pe șoferi să folosească carduri tahograf aparținând unor șoferi terți și să conducă cu tahograful manipulat. Pentru a face acest lucru, el a falsificat înregistrările și a creat un document cu date de înmatriculare absolut false.
Aceste date false se refereau la timpii de conducere, timpii de odihnă, viteza și distanța parcursă. În acest fel, acesta a pus în pericol grav viața angajaților săi și a obținut avantaje ilegale în ceea ce privește normele de concurență care guvernează piața transportului rutier din UE.
VEZI ȘI: Germania: Amendă 5.000 de euro pentru fraudarea timpilor de condus
Ancheta a început în februarie 2022, când un agent de circulație din Girona, în timpul unui serviciu obișnuit, a oprit un camion al companiei care avea tahograful manipulat.
În urma instrucțiunilor Parchetului pentru Siguranța Rutieră, Mossos d’Esquadra din cadrul Diviziei de Trafic a început o anchetă privind posibilitatea ca proprietarul firmei de transport să îi supună pe șoferi la condiții de muncă ilegale. Specialiștii de la Divizia Trafic au preluat investigațiile, având în vedere complexitatea cercetărilor.
Primele investigații au dezvăluit deja că exista un atelier în Estepona (Malaga) care se ocupa cu manipularea și “spălarea” manipulărilor tahografelor camioanelor companiei, precum și un angajator care își obliga lucrătorii să conducă camioane cu tahografe manipulate și care se afla în La Línea de la Concepción (Cadiz), unde își avea sediul.
10 luni de anchetă
În urma investigațiilor efectuate de către echipa comună de anchetă și după zece luni de muncă operativă, agenții au localizat mai multe camioane aparținând companiei de transport investigate, cu tahograful manipulat.
În plus, anchetatorii au descoperit modul în care șoferii erau obligați să folosească în mod fraudulos cardurile tahograf aparținând unor terți, care fuseseră declarate furate, în timp ce efectuau transporturi internaționale de mărfuri. În acest fel, proprietarul firme de transport a încălcat drepturile șoferilor la odihnă și, mai ales, la viața și integritatea fizică a acestora, care au fost puse în pericol.
Ofițerii au constatat, de asemenea, că un număr mare de șoferi – care au lucrat pentru companie – au cerut să părăsească compania din cauza condițiilor de muncă precare și a vulnerabilității la care erau supuși și care puneau în mod clar în pericol siguranța rutieră.
Investigațiile efectuate de Grupul central de investigații și analiză al Grupului de trafic al GIAT Central al Gărzii Civile (GIAT Central) și de Grupul de cercetare și documentare al Secției centrale de investigare a accidentelor din cadrul Diviziei de trafic a Mossos d’Esquadra sunt încă deschise, iar alte rețineri de persoane nu sunt excluse.