Stăpânul sunetelor din interiorul camioanelor Scania

Stăpânul sunetelor din interiorul camioanelor Scania
Câți dintre voi s-au întrebat vreodată cum și cine produce toate sunetele alea de avertizare de la bordul camioanelor Scania?

Hai, recunoașteți, știm că n-ați făcut-o. Stați liniștiți, nici noi până acum ceva vreme, când, întâmplător am dat peste stăpânul sunetelor din interiorul camioanelor Scania. Ei bine, numele celui responsabil pentru toate ticăielile alea, câteodată enervante, pe care le auziți într-o Scania este Stefan Larsson, designer de sunet în cadrul companiei suedeze.

Stăpânul sunetelor din interiorul camioanelor Scania

Interesul lui Stefan Larsson pentru muzică și sunete s-a dezvoltat de la vârsta de trei ani, atunci când acesta a început să se joace la clapele pianului deținut de familia sa. Astăzi, el a reușit să combine pasiunea pentru sunete cu muncă, grație postului de designer de sunet într-un domeniu oarecum surprinzător, camioanele.

Stefan Larsson își desfășoară activitatea în cadrul sudioului de sunet al Scania, un mediu ultra-modern izolat fonic și echipat cu zeci de difuzoare și incinte muzicale. Într-o altă cameră, se află un mixer de sunet întocmai ca într-un studio de muzică.

Folosim acest spațiu pentru a crea sunete sintetice care fac parte din mediul conducătorului auto modern. Acestea pot include diferite sunete de avertizare, cum ar fi tonurile de avertizare la coliziune sau defect de motor respectiv tonuri de interacțiune, cum ar fi sunetul făcut de avarii atunci când sunt pornite.

Stefan Larsson, designer de sunet în cadrul Scania

Instrumentele sale de lucru mai includ un software de muzică, o tastatură și Pro Tools. Cu toate acestea, Stefan Larsson nu folosește acest spațiul pentru a compune cele mai noi hit-uri muzicale ci pentru a compune sunete.

Înainte de a începe studiile sale universitare, Larsson a luat în calcul formarea sa ca inginer de sunet, însă socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg, astfel că, acesta a ales să studieze designul industrial. Interesul său pentru muzică și sunet a fost ceva ce el și-a planificat să continue în timpul său liber.

[pullquote align=”right” cite=”Stefan Larsson, designer de sunet în cadrul Scania” link=”” color=”#ff0000″ class=”” size=”14″]Acum am un loc de muncă care le adună pe toate. În fapt, hobby-ul meu este job-ul meu și totul a căzut într-un singur loc.[/pullquote]

Dezvoltare pe drum
Crearea de sunete pentru mediu șoferului este un proces extrem de laborios și consumator de timp. Sunete diferite sunt testate și ascultate pe șoferi în studio, în simulatoare, precum și în situații reale, fiind vital ca sunetele să nu fie percepute ca fiind stresante. Fiecare sunet trebuie să aibă un scop bine definit și să interacționeze cu celelalte sisteme de informații ale vehiculului. Dacă șoferul nu face asocierea corectă, atunci acel sunet nu este bun.

VEZI ȘI: Scania R 520 V8 Streamline “Crown Edition” sau cum spune Scania adio actualei Seria R

Trebuie să ne amintim că șofatul este foarte diferit pentru un șofer de camion care transportă lemn pe un drum forestier în comparație cu șoferul unui autobuz sau șoferul unui camion de distribuție într-un mediu urban agitat. Astfel, trebuiesc luate în calcul diferitele scenarii pentru a echilibra sunetele, astfel încât să nu existe prea mulți stimuli de iritare ce cauzează stres.

Sunete legate de siguranță
Foarte multe din sunetele folosite pentru mediul șoferului sunt legate de siguranță. Însă, o arie la fel de importantă pentru Larsson și colegii săi sunt sunetele care ajută șoferii să conducă într-o manieră economică.

Dorim să sprijinim șoferi în timpul condusului pentru ca aceștia să fie cât mai eficienți din punct de vedere al consumului de combustibil, inclusiv cu ajutorul sunetelor. Astfel, există o legătură cu funcțiile viitoare din Scania Driver Support și alte „sisteme de recompensă” existente și viitoare care le comunică șoferilor atunci când au făcut ceva bine. Acesta lucru îl vom vedea din ce în ce mai mult pe generațiile viitoare de camioane.

Cu toate acestea, sunetele sintetice nu sunt singura arie de responsabilitate a lui Stefan Larsson. Împreună cu colegii săi de la departamentul de acustica, acesta este implicat în obținerea acelui sunet special ce-ți spune că o ușă de cabină Scania a fost închisă, un comutator clipește sau un buton este apăsat.

Noile tehnologii înseamnă și noi provocări
Sunetul într-un camion Scania trebuie să corespundă așteptărilor acelui produsul. Totul trebuie să sune a încredere, robust, curat și premium. De multe ori, acest lucru înseamnă înlocuirea unui anumit material pentru a obține un sunet corect.

În prezent, motoarele diesel reprezintă forțele dominante pe aproape toate drumurile lumii. Dar, odată cu apariția noilor tehnologii, cum ar fi vehiculele electrice, vin noi provocări în ceea ce privește sunetul.

Vehicule electrice se apropie pe o scară tot mai mare și cu aceste Scania lucrează la sunetele introduse pentru a oferi șoferilor informații despre vehicul.

VEZI ȘI: De ce Scania? O serie de povești cu și despre compania suedeză

Acestea includ un sunet sintetic de motor, astfel încât șoferii să fie capabili să audă atunci când accelerează. De asemenea, din motive de siguranță a pietonilor, trebuiesc implementate sunete ce vor face camioanele elecrice Scania auzite pe stradă.

Follow #infotrucker