Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
In FocusTop News

Diferențe majore în UE privind stimulentele pentru vehicule electrice

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Raportul ACEA arată diferențe majore între statele UE privind stimulentele pentru vehicule electrice. Fragmentarea frânează adopția și tranziția către emisii zero.

Lipsa coordonării la nivel european frânează tranziția către emisii zero, în ciuda progreselor tehnologice și a nevoii stringente de a atinge țintele de CO2.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Adoptarea vehiculelor electrice (EV) în Europa continuă să fie sub așteptări, iar cele mai recente date publicate de ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile) evidențiază urgența cu care trebuie consolidate și aliniate schemele fiscale pentru vehicule electrice la nivel continental.

Conform ACEA, cota de piață a vehiculelor electrice pentru autoturisme este de aproximativ 15%, mult sub pragul estimat de 25% până la finalul anului.

Prețul ridicat, principala barieră: modelele sub 30.000 de euro există, dar nu sunt suficiente

Deși oferta de modele electrice sub 30.000 de euro este în creștere, costul inițial ridicat, determinat în mare parte de prețul bateriilor, rămâne un obstacol major pentru consumatori.

Stimulentele sunt o piesă esențială din acest puzzle pentru a crește cererea și a ne atinge obiectivele comune, a declarat Sigrid de Vries, Director General ACEA.

În lipsa stimulentelor financiare, achiziția unui vehicul electric devine imposibilă pentru mulți europeni, în special în regiunile cu putere de cumpărare redusă.

Cazul Germaniei: ce se întâmplă când se retrag brusc stimulentele

În Germania, întreruperea subită a ajutoarelor de stat pentru electrice la finalul anului 2023 a dus la un colaps al pieței de vehicule electrice cu baterii, cu o scădere de aproape o treime a achizițiilor. Este un exemplu concret care demonstrează că piața încă nu este suficient de matură pentru a rezista fără suport guvernamental.

Mai grav este că, deși UE are nevoie urgentă de electrificare, opt state membre nu mai oferă deloc ajutoare de stat pentru achiziția de vehicule electrice, față de 6 anul trecut.

În cazul vehiculelor comerciale grele cu propulsie electrică (camioane și autobuze), situația este și mai problematică: peste o treime dintre state, inclusiv România, nu au deloc scheme de sprijin, iar doar 12 țări oferă stimulente pentru infrastructură, în ciuda lipsei aproape totale a stațiilor de încărcare compatibile cu vehiculele electrice grele.

Europa: o piață fragmentată vs. China

Spre deosebire de China, unde strategiile sunt centralizate și coerente, Europa funcționează într-un cadru fragmentat, cu peste 30 de scheme naționale diferite, fiecare cu propriile criterii și niveluri de finanțare. Acest lucru duce la o adopție inegală a vehiculelor cu propulsie electrică în funcție de țară.

Belgia este dată exemplu pozitiv, cu scheme generoase și o pondere de electrice mai mare în mixul de propulsie, dar diferențele sunt uriașe comparativ cu statele din Europa Centrală și de Est, unde sprijinul este minim, iar cota acestor vehicule abia este sesizabilă.

Producătorii cer un plan paneuropean

Industria auto și-a exprimat dezamăgirea că Planul de Acțiune pentru Industrie Auto, anunțat anterior de Vicepreședinta Executivă Teresa Ribera, nu conține încă finanțare clară pentru stimulentele destinate cererii.

Un mecanism paneuropean de subvenții, capabil să echilibreze piața și să reducă fragmentarea, ar oferi un impuls vital într-un moment-cheie al tranziției.

Fără stimulente robuste și coordonare, tranziția la electrice riscă întârzieri costisitoare

În lipsa unor scheme solide și coordonate de sprijin, Europa riscă nu doar să piardă ritmul în tranziția către transportul cu emisii zero, ci și să rateze obiectivele climatice asumate.

Pentru producători, într-un context economic deja dificil, incertitudinea și fragmentarea în jurul stimulentelor sunt obstacole semnificative în planificarea pe termen mediu și lung.

Din aceeași categorie...

Back to top button