Strategia Volvo Trucks referitoare la siguranță

Strategia Volvo Trucks referitoare la siguranță

După cum bine știți, iar dacă nu știți vă spunem noi, siguranța este cel mai puternic angajament al celor de la Volvo Trucks luat în fața lumii.

Încă de la început (1927), fondatorii Volvo au făcut clar faptul că siguranța este o chestiune de importanță deosebită care depășește caracteristicile produsului, rezumând totul într-o singură propoziție sub care Volvo funcționează.

„Principiul de bază din spatele întregii munci de proiectare este, și întotdeauna trebuie să fie siguranța.”

Angajamentul este o acțiune, nu este o scuză sau o dezbatere. Este o promisiune de a face ceva. Și, Volvo a făcut!

Mai întâi de toate, centurile de siguranţă din automobile, aşa cum le ştim noi astăzi, s-au răspândit în întreaga lume pornind de la Volvo, de prin 1959. Câte milioane de vieţi au salvat ele până în prezent este greu de socotit.

Cert este că centura de siguranță este cel mai important și eficient sistem de siguranță dintr-un vehicul, însă doar puțin peste jumătate din șoferii de camion o folosesc. Principala scuză, comoditatea și faptul că ia timp pentru a o cupla și decupla.

Peste 50% din accidentele rutiere în care șoferii de camion și-au pierdut viața putea fi evitate, dacă aceștia purtau centura de siguranță. N-o spunem noi, o spun statisticile.

Ca dovadă ca acea iniţiativă nu a fost o întâmplare, în 1969 Volvo îşi înfiinţează un departament de cercetare a accidentelor de circulaţie.

Pare sinistru, dar informaţiile adunate din cercetarea a mii de accidente rutiere au fost folosite din plin pentru punerea la punct a diferitelor sisteme active şi pasive de siguranţă pe care le folosim astăzi.

În timp, s-a dovedit o iniţiativă câştigătoare.

Cum doreşte Volvo Trucks să îmbunătăţească siguranţa? Prin identificarea celor mai frecvente tipuri de accidente şi eliminarea cauzelor lor.

Dacă dăm vina unii pe alţii, vezi articolul despre statisticile CNAIR, sau pe ghinion, nu se va schimba nimic în bine. La fiecare accident studiat, echipa de cercetare a accidentelor Volvo a căutat răspunsuri la întrebări precum: De ce s-a întâmplat? Care au fost consecinţele? Cum putea fi evitat?

VEZI ȘI: UNTRR se opune aplicării Directivei privind Detașarea Lucrătorilor (96/71/CE)

Conform studiilor lor, din 1969 şi până acum, factorul uman (așadar, nu doar şoferii) contribuie la producerea accidentului în proporţie de 90%. De cele mai multe ori, nu camionagiul, ci alte persoane greşesc. Din experienţa Volvo Trucks, şoferii profesionişti chiar acţionează ca nişte profesionişti, şi datorită priceperii lor decid şi acţionează corect pentru evitarea multor accidente.

La producerea accidentelor contribuie cu 10% şi vehiculele. Fie au defecţiuni sau uzuri ale sistemelor de siguranţă, fie pur şi simplu au limitări constructive, cum ar fi unghiurile moarte pentru vizibilitate, dimensiunile de gabarit, timpul de reacţie al sistemelor de frânare etc.

Toate astea sunt puse simplu în cârca şoferului în cazul unui accident, dar asta nu elimină repetarea aceluiaşi accident, în altă parte cu o altă victimă.

Aţi mai putea conduce astăzi un camion, folosind doar o singură oglindă ca în urmă cu 60-70 ani?

În aproape o treime dintre accidente, contribuie şi mediul înconjurător. Că este polei ori ceaţă, camionagii trebuie să-şi facă treaba, de cele mai multe ori reuşind să ajungă nevătămaţi la destinaţie, nu neapărat fără emoţii.

Dar asfaltul stricat, indicatoarele rutiere „necorespunzătoare”, drumurile înguste şi multe asemenea capcane (care nu ţin de Dumnezeu, ci de anumiţi „sfinţi”), fac viaţa grea şi periculoasă şoferilor de camion.

Şi, din păcate şi pe cea a pietonilor sau bicicliştilor, deoarece şi ei au dreptul la mobilitate, uneori împărţind aceeaşi fâşie de drum.

Din toate aceste considerente, au rezultat, în timp, sisteme de frânare mai eficiente, vizibilitatea a fost îmbunătăţită şi multe altele.

Tot de dragul siguranţei, nu doar al confortului, au apărut echipamente care îl obosesc mai puţin pe şofer, servodirecţie, transmisii automatizate, scaune ergonomice etc.

Din fericire, electronica şi-a găsit o mare aplicativitate în domeniul camioanelor, dând naştere la multe sisteme de ajutor pentru şofer (radare, senzori, camere video, sisteme de avertizare).

Multe din ele sunt deja echipamente în standard sau disponibile opțional pe camioanele Volvo, iar altele sunt în faza de testare şi omologare.

Printre viitoarele sisteme care vor contribui la evitarea accidentelor este şi acela care îi protejează pe utilizatorii drumului (pietoni, bicicliştii) sau chiar obstacole aflate în laterala dreaptă a camionului.

Strategia Volvo Trucks referitoare la siguranță

De multe ori „invizibili” pentru șofer, asta și pentru că nu folosesc elemente de semnalzare, bicicliştii îşi riscă viaţa pe motiv că este dreptul lor să treacă. Între un sfert şi o treime dintre accidentele camion versus pieton sau biciclist se întâmplă astfel.

Volvo Trucks are în studiu o frână automată care să salveze viaţa acestor oameni.

Aşa cum ne-au explicat inginerii suedezi, partea cea mai laborioasă şi îndelungată este calibrarea acestui sistem pentru a nu acţiona decât atunci când pericolul este iminent.

Altfel, să montezi nişte senzori pe care să-i conectezi la frânele camionului, nu este mare filosofie. O poate face oricine!

Pe final, ne-am gândit să dăm un pont gratuit companiilor de transport, cu privire la implicarea propriilor șoferi în companie, să se simtă ca parte din succesul acesteia.

Cum ar fi dacă pe spatele camionului sau van-ului în loc de „Șofer indisciplinat în trafic? Sună la…”, ați scrie „Acest vehicul este condus de Ion, o parte vitală a succesului companiei noastre.”

Follow #infotrucker

Comentarii Facebook

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *