Studiu: Șoferii de camion foarte tineri ar înrăutăți siguranța rutieră

European Transport Safety Council (ETSC) este de părere că reducerea vârstei de obținere a permisului de camion va înrăutăți siguranța rutieră.
Comisia Europeană este presată de industria de transport rutier să reducă vârsta minimă recomandată pentru șoferii profesioniști la 18 ani, cu începerea școlii de șoferi de la 17 ani. Un studiu al ETSC arată însă că șoferii de camion adolescenți ar înrăutăți siguranța rutieră.
Deși numărul de accidente în care sunt implicate camioanele sunt foarte mici în comparație cu autoturismele, ele sunt de obicei mai grave, din cauza dimensiunii și greutății vehiculelor. Un raport al ETSC pentru 2020 arată că, la 1 milion de km parcurși, camioanele au o probabilitate mult mai mare de a produce victime în rândul participanților la trafic decât alte vehicule.
UE este în prezent în faza de revizuire a regulilor privind permisele de conducere pentru toate categoriile, o propunere de actualizare a legislației fiind așteptată anul viitor. ETSC a adunat datele privind coliziunile în care sunt implicați șoferii tineri în general, precum și statisticile din țări precum Finlanda, Germania și Polonia, care permit deja conducerea camioanelor de la 18 ani. Datele disponibile arată clar că șoferii mai tineri sunt implicați mai des în coliziuni.
VEZI ȘI: Step One Spedition utilizează un camion electric eActros pentru PENNY România
Cercetările au arătat că acest lucru este legat, în parte, de dezvoltarea creierului uman. Dezvoltarea cognitivă din timpul adolescenței poate duce la o instabilitate emoțională mai mare și la un comportament mai încrezător. În consecință, ca utilizatori ai drumurilor, oamenii tineri tind să aibă un comportament mai riscant și să diminueze riscurile potențiale. Cercetările biologice arată că, la 18 ani, zonele din creierul uman responsabile pentru integrarea informației și controlul impulsurilor sunt încă în dezvoltare.
În consecință, ETSC este de părere că nu ar trebui redusă vârsta minimă pentru obținerea permisului de conducere a camioanelor. De asemenea, consiliul spune că actuala criză de șoferi de camion ar trebui rezolvată prin îmbunătățirea condițiilor de lucru, și nu prin atragerea tinerilor în industrie.