Discuții pentru introducerea unei limite de viteză pentru camioane în SUA

Discuții pentru introducerea unei limite de viteză pentru camioane în SUA
Departamentul de Transport din SUA a primit o scrisoare oficială pentru introducerea unei limite de viteză pentru camioane de peste 12 tone. Propunerea vine din partea celei mai mari asociații de transportatori și a unei organizații de siguranță rutieră.

Limitele de viteză pentru camioane propuse în SUA sunt 60, 65 și 68 de mile pe oră (96, 104, respectiv 109 km/h). La fel ca în Europa, principalele argumente sunt îmbunătățirea siguranței și reducerea consumului și a emisiilor. Propunerea este însă respinsă de asociația OOIDA, formată din companii mici, în special șoferi-patroni. În opinia OOIDA, sprijinită și de unele studii ale Universității din Arkansas, încetinirea camioanelor ar avea efecte inverse atât pentru siguranță, cât și pentru emisii.

Discuții pentru introducerea unei limite de viteză pentru camioane în SUA

Principalul argument contra este că încetinirea camioanelor va deteriora fluența traficului. În prezent, limitele de viteză pe autostrăzile americane variază în general între 70 și 75 mile pe oră (112-120 km/h), atât pentru autoturisme, cât și pentru camioane. Dacă vehiculele grele ar circula mai încet, ar fi mult mai multe interacțiuni între autoturisme și camioane (accelerări forțate, frânări sau schimbări de bandă). Potrivit OOIDA, dacă viteza camioanelor ar fi cu doar 16 km/h mai mică decât a autoturismelor, numărul interacțiunilor ar crește cu 227%.

Curios, dar oarecum logic, al doilea argument este că limitarea vitezei camioanelor va reduce nivelul de siguranță. Deoarece traficul nu va mai fi la fel de fluid, situațiile periculoase vor apărea mai des. OOIDA dă exemplul un camion care circulă cu doar 8 km/h mai încet decât majoritatea mașinilor de pe drum. În acest caz, probabilitatea unui eveniment periculos ar crește cu 50-80%.

De asemenea, condusul mai încet ar crește și nivelul de oboseală al șoferilor, obligați să petreacă timp suplimentar la volan. Aceștia ar putea să încerce să recupereze timpul pierdut în alte secțiuni de drum, mai virajate, eventual în condiții meteo nefavorabile.

VEZI ȘI: Camion surprins cu viteza de 146 km/h pe autostrada A16 în Franța

OOIDA mai spune și că încetinirea camioanelor nu va duce la reducerea emisiilor. Este clar, consumul și emisiile camioanelor vor scădea odată cu reducerea vitezei. În schimb, consumul și emisiile vehiculelor mai mici, obligate de multe ori să încetinească, iar apoi să accelereze brusc, vor fi mai mari. Pe total, reducerea emisiilor va fi neglijabilă sau inexistentă.

Totuși, există și un argument economic: companiile mici de transport ar fi defavorizate în lupta cu cele mari. Marii transportatori americani folosesc deja limite de viteză interne, pentru a reduce consumul. Astfel, transportatorii mici pot accesa o anumită nișă de piață, datorită livrărilor mai rapide. OOIDA se teme că limitarea vitezei camioanelor ar elimina această nișă, deci și avantajul concurențial al companiilor mici.

Follow #infotrucker