In FocusTop News

Suedia introduce un nou sistem de taxare rutieră bazat pe CO2

Începând cu 25 martie 2025, Suedia va introduce un nou sistem de taxare rutieră bazat pe distanța parcursă și emisiile de CO2.

Prin introducerea noului sistem de taxare rutieră, Suedia se aliniază tendințelor europene de tarifare în funcție de impactul ecologic al vehiculelor de transport marfă. Legislația necesară pentru implementarea acestui sistem a fost finalizată, iar regulamentele pentru intrarea în vigoare vor fi publicate în curând.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

Modificarea survine într-un context în care mai multe state europene renunță la sistemul Eurovinieta, care permitea utilizarea unei taxe unice pentru mai multe țări. Dacă în trecut Belgia, Germania, Danemarca, Olanda, Luxemburg și Suedia făceau parte din acest club, Germania și Belgia au părăsit sistemul de mai mulți ani, iar Danemarca a urmat exemplul la începutul lui 2025.

În locul acestuia, statele au adoptat un sistem de taxare rutieră bazat pe distanța parcursă și emisiile generate de camioane.

În Suedia, noul sistem va introduce un mecanism de taxare progresiv, similar cu cel deja aplicat în Germania și Danemarca, unde taxele sunt calculate pe baza normei Euro și a clasei CO2 a vehiculului.

Cinci clase de emisii CO2

Începând cu 25 martie 2025, tariful de trecere pentru camioane va fi stabilit în funcție de clasa de emisii CO2, determinată prin VECTO. Clasificarea se bazează pe emisiile calculate de producător în condiții standardizate, iar un scor mai bun înseamnă taxe mai mici.

Clasele superioare de emisii CO2 includ vehicule electrice și pe hidrogen, în timp ce vehiculele cu motor termic vor fi taxate diferențiat în funcție de eficiența lor energetică. Sistemul VECTO va lua în considerare parametri precum rezistența la aer și la rulare, configurația șasiului și sarcina medie calculată.

Impact asupra operatorilor de transport

Noua metodă de taxare va avea un impact semnificativ asupra companiilor de transport, în special pentru flotele cu vehicule mai vechi sau mai puțin eficiente energetic. Operatorii vor trebui să analizeze costurile și să ia în considerare modernizarea flotei pentru a reduce impactul taxelor.

Pentru transportatorii care operează pe distanțe lungi în Europa, schimbarea din Suedia reprezintă încă un pas către un sistem generalizat de taxare bazat pe CO2.

Din aceeași categorie...

Back to top button