Tehnologie

Suedia va construi prima autostradă electrică din lume

Suedia va construi prima autostradă electrică din lume și are planuri pentru alți 3.000 km de drumuri electrificate până în 2045.

Pe un drum electrificat, mașinile și camioanele se pot reîncărca în timpul deplasării (așa-numita încărcare dinamică). Tehnologia le permite să parcurgă distanțe mai lungi cu baterii mai mici și să evite așteptarea la stațiile de încărcare.

Administrația Suedeză de Transport (Trafikverket) consideră că electrificarea este calea de urmat pentru decarbonizarea sectorului transporturilor și a făcut teste pilot cu drumuri electrificate de câțiva ani, inclusiv primul drum electric temporar din lume.

Autostrada aleasă pentru a deveni electrică, ruta europeană E20, conectează noduri logistice între Hallsberg și Örebro, situate în mijlocul celor trei orașe mari din Suedia: Stockholm, Göteborg și Malmö. Proiectul se află în prezent în faza de achiziție și este planificat să fie construit până în 2025. Există trei tipuri de metode de încărcare luate în considerare: sistemul catenar, sistemul inductiv și sistemul conductiv.

VEZI ȘI: Test cu Volvo FM și FH Electric: Amintiri din era diesel

Sistemul catenar folosește fire aeriene pentru a furniza energie electrică vehiculelor grele, prin intermediul unui pantograf. Încărcarea conductivă funcționează ca un încărcător fără fir pentru smartphone: pe drum există o placă de încărcare care încarcă vehiculul de deasupra sa. Sistemul de încărcare inductivă folosește echipamente speciale îngropate sub drum care trimite energie electrică către o bobină din vehiculul electric, care apoi folosește acea electricitate pentru a încărca bateria.

Deși sistemul de drumuri electrificate este gândit în special pentru camioane, un studiu recent a sugerat că și autoturismele ar putea beneficia de această tehnologie. Prin combinarea încărcării domestice cu încărcarea dinamică s-ar putea reduce dimensiunea bateriei cu până la 70%.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că nu toate drumurile din Suedia trebuie să fie electrificate. Astfel, electrificarea a doar 25% din rețeaua de drumuri suedeze este suficientă pentru ca sistemul să funcționeze eficient. Suedia intenționează să deschidă încă 3.000 km de drum electric până în 2045.

Din aceeași categorie...

Back to top button