Din 31 decembrie toate camioanele fabricate înainte de 15 iunie 2019 și implicate în transport internațional trebuie echipate cu tahograf inteligent 2.
Pentru camioanele care operează în traficul internațional, este crucial să se verifice versiunea de tahograf utilizată în prezent, întrucât de la 31 decembrie 2024 acestea trebuie să fie echipate cu tahograf inteligent 2 (G2V2), potrivit Reg. (UE) 2054/2020, Această cerință nu se aplică însă camioanelor utilizate exclusiv în transport național.
Camioanele fabricate între 15 iunie 2019 și 20 august 2023 pot continua să opereze în transportul internațional cu tahograful inteligent 1 (G2V1) până pe 18 august 2025. După această dată, va fi obligatoriu să se monteze a doua generație de tahograf inteligent, cu excepția cazului în care vehiculul este folosit doar în transport național.
ATENȚIE! Camioanele produse după 20 august 2023 sunt echipate cu tahograf inteligent din generația a doua (G2V2). Așadar, pentru acestea nu trebuie să faceți nimic.
Pentru a afla cu ce tip de tahograf inteligent este dotat camionul în prezent, scoateți un raport de date tehnice. Pe acesta, în partea de sus, ar trebui să găsiți imprimat fie G2V1, fie G2V2.
VEZI ȘI: Austria: O nouă parcare pentru camioane pe A21
De asemenea, dacă tahograful inteligent 1 se defectează, el trebuie înlocuit cu a doua generație, indiferent dacă acesta este utilizat în transportul național sau internațional. Este important ca șoferii care conduc vehicule echipate cu tahograf inteligent 1 în baza unei excepții să verifice dacă această derogare este acceptată în fiecare țară în care operează.
După 1 iulie 2026, toate autovehiculele cu MTMA mai mare de 2,4 tone utilizate în transportul internațional de marfă trebuie să fie echipate cu tahograf inteligent 2. Tahografele inteligente de a doua generație sunt compatibile pentru aproape toate tipurile de autovehicule de marfa si persoane care sunt utilizate pe teritorul Europei.
Falsa criză de disponibilitate
Deși s-au răspândit informații despre o presupusă criză de tahografe inteligente de generația a doua, situația reală pe piața din România este diferită.
Conform surselor din industrie ale infotrucker.ro, există suficiente stocuri de tahografe inteligente de a doua generație disponibile atât la reprezentanțele naționale ale producătorilor de tahografe, cât și la cele ale producătorilor de autovehicule comerciale. Mai mult, pe tot parcursul acestui an, până la final de octombrie, solicitările de schimbare a tahografelor cu cele de generația a doua au fost extrem de scăzute.
De exemplu, Tachonan Service, dealer autorizat al Continental VDO, are în stoc tahografe inteligente 2 încă din august 2023, demonstrând că aprovizionarea a fost constantă.
Numărul atelierelor autorizate pentru instalarea acestor dispozitive este de asemenea considerabil. Doar pentru marca Continental VDO, există peste 120 de ateliere autorizate la nivel național, iar alte mărci de tahografe inteligente au, la rândul lor, rețele de service autorizate.
Informațiile despre locațiile acestor ateliere pot fi găsite pe site-ul oficial al Registrului Auto Român (RAR).
Controale automate
Autoritățile de inspecție dețin deja, în mare parte, echipamente DSRC pentru a citi de la distanță informațiile din tahografe, astfel încât, după Anul Nou, vor putea identifica ușor camioanele și autobuzele care circulă fără un tahograf corespunzător. Este suficient ca un vehicul cu număr de înmatriculare dintr-o altă țară a UE să nu fie citit de la distanță în sistem – acest lucru va indica faptul că tahograful său este unul mai vechi sau defect.
Aceasta ar duce nu doar la consecințe financiare, ci și la întreruperea transportului până când tahograful este înlocuit. Este important de menționat că aceasta constituie o încălcare gravă, astfel încât, după incidentul descris, se pot desfășura proceduri pentru a examina reputația transportatorului în țara de origine, ceea ce poate duce, în cele din urmă, la suspendarea licenței de transport rutier.
Ce riscuri sunt?
În ciuda lipsei de sprijin financiar din partea guvernului, companiile de transport trebuie să ia măsuri pentru a respecta reglementările UE privind tahograful. Ignorarea acestor cerințe poate conduce la costuri suplimentare și la riscul de întârzieri sau dificultăți, în special pe măsură ce se apropie termenele limită de montare.
Este deosebit de important ca aceste măsuri să fie luate din timp, deoarece, după 31 decembrie 2024, nerespectarea cerințelor înseamnă pierderea capacității de a efectua transporturi internaționale.
Acest lucru ar putea afecta negativ operațiunile și profitabilitatea operatorilor de transport care nu au realizat modernizările necesare. Prin urmare, vă recomandăm să planificați înlocuirea tahografelor cât mai curând posibil.