In FocusTop News

Tahograful inteligent 2 nu este obligatoriu în transportul în regim AETR

Începând cu 1 ianuarie 2025, toate camioanele fabricate înainte de 15 iunie 2019 și utilizate în transportul internațional de mărfuri în UE trebuie să fie echipate cu tahograful inteligent 2 (G2V2).

Dacă în cazul camioanelor utilizate pentru transportul internațional în interiorul UE lucrurile sunt clare privind obligativitatea echipării cu tahograful inteligent 2, situația nu era la fel de clară pentru camioanele folosite în transportul internațional între state UE și non-UE (regim AETR).

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

În acest sens, UNTRR a solicitat clarificări din partea Comisiei Europene privind aplicabilitatea noii reglementări pentru camioanele care efectuează transporturi între UE și statele non-UE.

DG Move a transmis că, potrivit interpretării sale, un vehicul comercial înmatriculat în UE, utilizat exclusiv pentru transporturi în regim AETR, nu intră sub incidența Reg. (CE) 561/2006 și, implicit, nici sub cea a Reg. (UE) 165/2014, care reglementează utilizarea tahografelor.

Astfel, transporturile precum Polonia – Turcia, cu trecere prin Ungaria, România și Bulgaria, nu sunt obligate să își actualizeze tahograful, atâta timp cât acestea sunt singurele tipuri de operațiuni efectuate de vehicul în UE.

Transportul este considerat AETR atunci când implică operațiuni internaționale între state UE și non-UE semnatare ale acordului. Printre acestea se numără Turcia, Rusia, Ucraina, Serbia și alte state din Europa de Est și Asia Centrală. Spre exemplu, un transport Polonia – Turcia cu tranzit prin Ungaria, România și Bulgaria sau un transport Polonia – Rusia cu tranzit prin Belarus sunt considerate operațiuni AETR.

Excepțiile: cabotajul și transporturile cross-trade

Reglementarea exclude explicit operațiunile de cabotaj și transporturile cross-trade. Acest lucru înseamnă că un camion care transportă marfă din Polonia către Turcia nu poate efectua încărcări sau descărcări în Ungaria, România sau Bulgaria pe parcursul tranzitului.

DG Move subliniază clar că „dacă un vehicul este implicat într-o operațiune de transport într-un stat membru diferit de cel în care este înmatriculat, tahograful trebuie actualizat la versiunea G2V2”.

Precizări pentru camioanele goale

DG Move a clarificat, de asemenea, că vehiculele echipate cu un tahograf învechit, aflate în tranzit printr-un alt stat membru, trebuie să poată demonstra că se întorc dintr-o cursă AETR sau că urmează să transporte mărfuri în cadrul unei astfel de curse.

Această prevedere vizează prevenirea tentativelor de eludare a legislației europene, asigurând că tahograful inteligent 2 este prezent pe toate vehiculele implicate în operațiuni de transport în interiorul Uniunii.

În cazul unor litigii sau interpretări diferite, DG Move a subliniat că decizia finală aparține Curții Europene de Justiție (CJUE).

Din aceeași categorie...

Back to top button