Pachet de MobilitateȘtiri

Tahograful inteligent 2: Vechile carduri nu înregistrează trecerea granițelor

O altă problemă a apărut legată de tahograful inteligent 2: de data aceasta nu este vorba de disponibilitate, ci de compatibilitatea cu vechile carduri.

Până acum, două tipuri de carduri tahograf erau disponibile pe piață. Primul tip (G1), emis până în iunie 2019, nu are o secțiune pentru înregistrarea locației vehiculului la fiecare 3 ore de condus. A doua versiune (G2), produsă din iunie 2019, înregistrează poziția camionului, dar nu și încărcările și descărcările de marfă sau trecerea granițelor.

Noile cartele pentru conducătorul auto (G2V2) nu diferă vizual de versiunea G2, dar memoria lor este mai mare cu până la 85%. Ele stochează mult mai multe date decât versiunile precedente, inclusiv încărcările și descărcările de marfă sau trecerea automată a granițelor. În plus, din decembrie 2024, când noile carduri vor deveni obligatorii, numărul de zile supuse controalelor rutiere se va dubla, de la 28 la 56.

Potrivit regulamentului UE actualizat 165/2014, șoferii care utilizează noile tahografe digitale (G2V2) nu sunt obligați să introducă manual codul țării la trecerea granițelor. Informațiile despre granițe sunt stocate automat în memoria tahografului și a cardurilor, dar doar dacă șoferul folosește ultima versiune G2V2, emisă după 21 august 2023.

VEZI ȘI: Cum arată noul bord digital al camioanelor Scania

Prin design, versiunile anterioare de carduri ar trebui să fie compatibile cu noile tahografe și viceversa. Acest lucru este adevărat, dar nu în totalitate. Testele efectuate de specialiștii Inelo cu noile tahografe au arătat că, dacă șoferul folosește un card emis înainte de 21 august 2023 (G1 sau G2V1), cardurile nu vor înregistra automat nici trecerea granițelor, nici încărcările și descărcările.

Lipsa acestor înregistrări ar putea avea ca efect amenzi pentru companiile de transport. Transportatorii ar putea avea dificultăți și cu plata șoferilor, deoarece informațiile despre trecerea granițelor sunt necesare pentru a calcula așa-numitele diurne virtuale. În cazul înregistrării încărcărilor și descărcărilor, problema este și mai complicată, deoarece introducerea manuală ar putea genera îndoieli din cauza lipsei de regulamente la nivelul UE.

În acest caz, Inelo recomandă în continuare ca șoferii să oprească imediat după graniță și să introducă codul noii țări în tahograf. Este cazul puținelor camioane noi echipate cu tahograful inteligent 2, dacă șoferul folosește un card emis înainte de 21 august 2023.

Din aceeași categorie...

Back to top button