Tarifele de transport n-au influențat prețul la raft al produselor alimentare

Tarifele de transport practicate în această perioadă n-au influențat prețul la raft al produselor alimentare, ponderea acestuia în prețul final fiind cuprinsă între 0.3% și 3.7%.
Anumite asociații ale producătorilor au precizat că tarifele de transport practicate au crescut în contextul pandemiei de coronavirus și implicit prețul la raft al produselor alimentare.
Astfel, potrivit unei analize a UNTRR, ponderea cheltuielilor cu transportul rutier în prețul final este de 0.3% la carne, 0.4% în cazul conservelor, 0.5% la produsele de panificație, paste făinoase și lactate, 0.9% la hârtie igienică, fructe și legume, 1% la făină și 3.7% în cazul apei îmbuteliate.
Dacă volumele și greutatea produselor transportate sunt mari și au o valoare adăugată mică, atunci crește ponderea costurilor cu transportul în prețul final al produselor și implicit în costurile retailerilor.
Cu toate acestea, tarifele de transport nu influențează prețul la raft în mod semnificativ, spune UNTRR.
De exemplu, dacă se dublează prețul de transport la hârtie igienică (adică de la 3.5 lei la 7 lei/km cu TVA inclus), atunci influența în prețul de la raft este de doar 1%.
UNTRR atrage atenția că și expeditorii (casele de expediții) creează crize artificiale pentru a lua tarife mai mari de la clienți, fără să plătească mai mult transportatorilor rutieri.
Producătorii interesați să intre în contact direct cu orice firmă de transport marfă din România licențiată de Autoritatea Rutieră Română la secțiunea Utile – Informații utile transport mărfuri.
VEZI ȘI: Belgia a ridicat temporar interdicția de efectuare a repausului săptămânal normal în cabină
Toate companiile de transport care operează pe contracte au menținut înțelegerile precedente, iar cursele spot România – Italia au fost singurele care au înregistrat creșteri de tarife, din cauza incertitudinii situației șoferilor de camion la întoarcerea în țară, respectiv a costurilorgenerate de întârzierea la frontiere, mai specifică UNTRR.
Trebuie înțeles că un camion de 40 tone care poate transporta 24 de tone de produse este plătit în jur de 3 lei/km la intern. Astfel, acest tip de transport, la modul general, nu se poate opera decât cu autovehicule mai vechi de 8 ani, total amortizate, și care încă sunt suficient de fiabile să nu necesite bugete de reparații (uzual acestea se duc în medie la peste 600 euro/lună).
Pentru a realiza transport intern folosind camioane noi, tariful pe intern ar trebui să fie între 4.6 și 4.9 lei/km. Totodată, având în vedere că România este o țară cu o balanță comercială externă negativă, fluxul de marfă pentru export este mult mai mic, iar camioanele pleacă la export cu tarife extrem de mici doar pentru a putea recupera din costurile de relocare.
Un producătorul plătește circa 300 lei pentru transportul a 24 de tone de marfă pe o distanță de 100 km. De exemplu, o pâine are o greutate de 500 grame, practic costul de transport este insignifiant, iar 90% din transporturile interne sunt sub 100 km.
La un produs de 10 lei, unde costul de transport reprezintă 2.6% din prețul la raft, o ipotetică dublare a costurilor cu transportul, ar însemna adăugarea la prețul existent al acestui produs a unei valori de 0.52 lei.
Costul cu transportul rutier de mărfuri reprezintă, în medie, aproximativ 2.6% din prețul mărfurilor comercializate în România, cele mai mari costuri fiind ale materiei prime, forța de muncă, utilități, chiria și amortizarea spațiilor de producție, promovare, taxe și impozite, costul cu produsele nevândute, profitul producătorului, profitul magazinelor unde se vând produsele.
Reprezentanții transportatorilor rutieri consideră absolut inacceptabilă abordarea comercianților care speculează momentul de criză generat de COVID-19 pe spatele firmelor de transport rutier și a angajaților acestora care se expun pentru a livra alimente, medicamente și echipamente.
În acest moment, peste tot în Europa este disponibilă o supracapacitate de transport din cauza faptului că o serie de industrii și-au oprit activitatea și implicit camioanele care deserveau aceste industrii nu mai au ce transporta.
Când oferta de transport este mai mare decât cererea, sigur nu se poate vorbi de o creștere a tarifului de transport. Dar nici nu se poate opera transport intern cu un camion nou de 40 tone care costă peste 100.000 de euro la tarif de taxi.