Tarifele RCA completează imaginea distrugerii companiilor de transport mărfuri şi pasageri

Tarifele RCA completează imaginea distrugerii companiilor de transport mărfuri şi pasageri

Companiile de transport autohtone au primit încă o lovitură grea în 2014 pe fondul creşterii nejustificate şi necontrolate a tarifelor practicate de asiguratori pentru poliţele de tip RCA. Nivelul tarifelor RCA practicate de asiguratorii din România au crescut în 2014 în medie cu aproximativ 100 % faţă de anul precedent fără ca piaţa de transport să realizeze ceea ce se întâmplă. De regulă, companiile de transport încheie asigurări obligatorii pentru parcul deţinut pentru o perioadă de 12 luni în baza unor convenţii de plată în rate lunare sau trimestriale sau chiar cu plata integrală în avans.

Perioada cea mai aglomerată de reinoire a poliţelor anuale este decembrie – ianuarie iar anul acesta majoritatea transportatorilor au constatat că nu îşi mai pot permite asigurarea RCA din cauza faptului că în costurile operaţionale pentru desfăşurarea activităţii de transport nu pot include şi noile creşteri ale primelor de asigurare.

Tarifele RCA completează imaginea distrugerii companiilor de transport mărfuri şi pasageri

În mod normal o astfel de creştere a valorii asigurărilor obligatorii ar împinge piaţa de transport către o majorare de tarife atât în transportul de pasageri cât şi în cel de marfă însă acest lucru este imposibil în România, ţară în care transportatorii practică tarife cu până la 35 % mai mici la transporturl de marfă şi cel puţin cu 50% mai mici în cazul transportului de persoane comparativ cu media europeană şi asta din cauza contextului economico – social în care îşi desfăşoară activitatea.

Pe fondul scăderii drastice a numărului de kilometri anuali realizaţi de un vehicul comercial atât în transportul de mărfuri cât şi în cel de pasageri se ajunge la situaţia în care influenţa per km a asigurări în cazul unui autocar să crească anual de la valoarea de 0.05 lei/km la 0.13 lei/km iar în cazul unui cap tractor cu semiremorcă de la valoarea de 0.09 lei/km la 0.2 lei/km.

Nefiresc este însă faptul că principiul „Bonus” nu se aplică nici în cazul persoanelor fizice şi nici pentru companii la prima înmatriculare a unui vehicul în timp ce pentru „Malus” companiile de asigurări se grăbesc să crească gradul de risc. Spre exemplu, pentru un autocar de 49 de locuri a cărui RCA este ofertat în medie în jurul tarifului de 5.000 lei în cazul unui eveniment chiar şi minor prima de asigurare poate ajunge la următoarea poliţă la valoarea de 11.900 lei.

Tot nefiresc este faptul că firmele de transport pasageri ce deţin licenţa pentru transportul public în cazul în care au codul CAEN principal „Alte transporturi terestre de călători” intră la categoria de mare risc şi sunt discriminate faţă de companiile cu alt cod CAEN ce însă desfăşoară activităţi similare şi cu inpact semnificativ în zona de siguranţa rutieră. Totodată nu se ţine cont de faptul că, în cazul transportului public de pasageri transportatorii plătesc suplimentar faţă de RCA şi prime de asigurare aferente poliţelor valabile pentru asigurarea călătorilor şi bagajelor, fapt ce, pe cale de consecinţă, trebuie să reducă valoarea plafoanelor RCA.

Din cercetările desfăşurate de FORT reiese că în ultimele 12 luni au existat nenumrate situatiii în care pentru acelaşi vehicul, fără nici un eveniment rutier creşte clasa de bonusare însă se dublează contravaloarea primei anuale. Practic, beneficiul de care ar trebui să se bucure un posesor persoana juridică sau fizică de vehicul în cazul creşterii în grila de bonusare este „radiat” total de creşterile de tarife.

Federaţia Operatorilor Români de Transport solicită Guvernului României şi în special ASF, constatând situaţia de fapt să organizeze dezbateri transparente între piaţa de transport şi asiguratori urmărind respectarea bunelor practici europene în materie şi totodată ajustarea nivelului tarifelor practicate la contextul economic şi social din ţara noastră.

Nu trebuie să uităm că 2014 reprezintă anul cel mai dificil pentru piaţa de transport în contextul introducerii accizei suplimentare, recalculării nefireşti a acesteia şi totodată a creşterii nejustificate a tarifelor asigurărilor, iar Guvernul nu a făcut absolut nimic pentru a amortiza loviturile grele primite de transportatorii români. Totodată trebuie ţinut cont de faptul că majoritatea daunelor au la baza probleme grave ce ţin de infrastructură rutieră din România.

Follow #infotrucker