Camioane noi DAF de la TH Trucks finanțate prin BCR Leasing
EconomicTop News

Tarifele spot și contract din transportul rutier european s-au aliniat în T2 2025

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Tarifele spot și contract din transportul rutier european au ajuns la același nivel în T2 2025. O piață fragilă, dar stabilizată, influențată de costurile cu motorina, taxele de drum și lipsa șoferilor.

Potrivit celui mai recent studiu realizat de Upply, Ti și IRU, în al doilea trimestru al lui 2025 tarifele din transportul rutier european au înregistrat o evoluție surprinzătoare: indicele de referință pentru prețurile spot și cele contractuale s-a stabilizat la 132,2 puncte.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Dacă tarifele spot au scăzut cu 2,2 puncte față de primul trimestru, cele contractuale au crescut ușor, cu 1,2 puncte. Comparativ cu anul trecut, prețurile spot sunt în scădere cu 2 puncte, atingând cel mai scăzut nivel din decembrie 2023, în timp ce contractele au urcat ușor cu 0,7 puncte.

Fluxurile de transport rutier dintre marile economii europene – Germania, Franța, Polonia, Italia și Spania – au arătat o ușoară revenire după minimul înregistrat la finalul lui 2024. Totuși, volumele internaționale rămân sub nivelul lui 2024, semn că recuperarea este fragilă.

Un obstacol major îl reprezintă criza de șoferi profesioniști: în 2024, Europa s-a confruntat cu un deficit de 426.000 de șoferi de camion, ceea ce continuă să afecteze capacitatea de transport.

Dieselul, taxele de drum și cererea influențează tarifele

În T2 2025, prețul motorinei a scăzut cu 6,4%, dar a început să crească din nou la final de trimestru, pe fondul conflictului dintre Israel și Iran. În paralel, multe țări europene au aplicat majorări de taxe de drum: +1,8% în Italia și +41% în Slovacia.

Cererea pe termen scurt a rămas moderată, dar analiștii anticipează o revenire în retail și industrie în semestrul doi, odată cu primele semne de stabilizare a sectorului manufacturier din zona euro. Indicele PMI HCOB a ajuns la 49,5 puncte în iunie, cel mai ridicat nivel din august 2022, rămânând însă sub pragul de creștere.

Tarifele spot în scădere, contractele rămân stabile

Tarifele spot au scăzut pentru al doilea trimestru consecutiv, reflectând o cerere slabă în retailul non-alimentar, în timp ce sectorul alimentar rămâne mai stabil. Totuși, experții estimează o revenire a consumului, ceea ce ar putea pune presiune pe creșterea tarifelor în a doua parte a anului.

Actualul context creează oportunități pentru tarife spot mai competitive în a doua jumătate din 2025. Chiar dacă înmatriculările noi au crescut cu 10% față de trimestrul anterior, capacitatea de transport este în continuare limitată de lipsa șoferilor.

Transportul rutier european între sustenabilitate și reglementări

Pe termen lung, competitivitatea transportului rutier european depinde de investiții în infrastructură modernă, reglementări clare și acces la șoferi calificați. IRU subliniază că noile reglementări privind masele și dimensiunile pentru camioane mai lungi, introduse deja în Spania, pot impulsiona soluții logistice mai eficiente.

Indicele European Road Freight Sentiment a scăzut cu 5 puncte, până la 8,2 în T2 2025, semnalând o posibilă creștere moderată a tarifelor.

Din aceeași categorie...

Back to top button