Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
EconomicTop News

Tarifele din transportul rutier de marfă rămân sub presiune în Europa

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Piața europeană de transport rutier de marfă traversează un al doilea trimestru marcat de presiunea scăderii tarifelor, creșterea costurilor salariale și incertitudinea comercială.

După un început de an marcat de scăderi constante ale tarifelor de transport rutier în Europa, trimestrul al doilea din 2025 se profilează sub semnul incertitudinii și al presiunii descendente pe piața de transport marfă.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Potrivit Transport Intelligence (Ti), indicele mediu al tarifelor de transport rutier din Europa a înregistrat o nouă scădere trimestrială în T1 2025. Chiar dacă aprilie a adus un ușor reviriment – cu un plus de doar 0,20 puncte, de la 128,11 la 128,31 – trendul general este negativ.

Față de T4 2024, scăderea este semnificativă: peste 10 puncte, ceea ce reflectă o piață care suferă, în continuare, de lipsa cererii și de exces de capacitate.

Noile date privind înmatriculările de camioane grele publicate de ACEA confirmă climatul de incertitudine. În primul trimestru din 2025, numărul noilor camioane înmatriculate în UE a scăzut cu 16%, ajungând sub pragul de 73.000 de unități.

Germania și Franța, două dintre cele mai importante piețe europene, au raportat cele mai abrupte scăderi, de 25,4% și, respectiv, 17,6%. Nici Spania și Italia nu au fost ocolite de această tendință descendentă. Deși o parte din scădere se datorează ciclurilor de reînnoire a flotelor, există o realitate mai apăsătoare: lipsa de încredere în revenirea cererii.

Astfel, reducerea volumului de camioane noi nu reflectă neapărat o piață mai echilibrată, ci, mai degrabă, una lipsită de perspective de creștere pe termen scurt.

Creșterea costurilor cu forța de muncă nu mai poate susține tarifele

Pe fondul cererii scăzute, chiar și creșterea costurilor salariale nu reușește să aducă susținere tarifelor.

Potrivit Eurostat, salariile șoferilor din UE au crescut cu 4% în ultimul an, iar unele țări din Europa Centrală și de Est, precum Grecia, Bulgaria, Letonia și Ungaria, au înregistrat salturi de două cifre. Cu toate acestea, surplusul de capacitate și lipsa comenzilor fac ca presiunea pe tarife să rămână negativă.

Costurile operaționale: Dieselul scade, anvelopele se scumpesc

O veste bună pentru transportatori vine din zona prețului carburantului. Datele recente arată o scădere a prețurilor la motorină la nivel european între aprilie și mai 2025, cu scăderi de peste 7% în Franța, 5% în Germania și peste 6% la nivelul UE.

Acest trend ar putea accentua, însă, scăderea tarifelor, pe fondul unei concurențe tot mai agresive.

În schimb, creșterea prețurilor la anvelope începe să devină o problemă reală. Interdicția la importul de cauciuc natural neconform, impusă de UE la finalul lui 2024, determină scumpiri lente, dar sigure, ale anvelopelor, cu o creștere medie lunară de 0,43% în Europa de Vest.

Grevele și perturbările portuare afectează lanțurile logistice

Nu lipsesc nici factorii de incertitudine aduși de acțiunile sindicale. Greva națională din Belgia din 20 mai 2025 a paralizat operațiunile Portului Anvers-Bruges, cel mai aglomerat port de containere din Europa.

Cu peste 100 de nave afectate zilnic, întârzierile și aglomerația au devenit norma, complicând și mai mult planificarea transporturilor.

Comerțul intra-european stagnează, exporturile extra-UE susțin activitatea

Contextul comercial arată o imagine amestecată. Deși exporturile UE au crescut cu 8,6% și importurile cu 4,1% în T1 2025, creșterea a venit, în principal, din intensificarea relațiilor comerciale cu SUA.

În schimb, comerțul intra-european rămâne la un nivel modest, cu doar 1,3% creștere trimestrială și 1,7% anual. Această stagnare a schimburilor din interiorul UE menține presiunea pe piața de transport rutier, cu un volum de camioane și șoferi subutilizat.

Perspective pentru tarifele de transport rutier în T2 din 2025

Toți indicatorii arată că presiunea pe tarifele de transport rutier în Europa va continua și în trimestrul al doilea. Chiar dacă anumite costuri de operare cresc, tendința generală de cerere slabă și creșterea capacității neutilizate va menține tarifele la un nivel scăzut.

Transportatorii trebuie să-și recalibreze așteptările, să optimizeze costurile și să urmărească cu atenție evoluțiile din piață pentru a traversa cu succes această perioadă dificilă.

Din aceeași categorie...

Back to top button