Germania, Suedia și Norvegia ocupă primele trei locuri în topul țărilor din Europa cu cele mai multe camioane electrice vândute în 2022.
Deși se află într-un stadiu incipient de dezvoltare, piața de camioane electrice cu baterii de peste 16 tone din Europa a început să ciugulească din cota de piață a celor cu motoare cu ardere internă. Cele mai recente statistici IHS Market vorbesc de 1.041 de camioane electrice înmatriculate în 2022 numai în Europa, ceea ce reprezintă o creștere de 200% față de anul precedent.
Desigur, este încă prea devreme pentru a vorbi despre cifre mari, dar ideea este că vânzările de camioane electrice avansează.
Germania domină topul celor mai mari 10 piețe europene, pe baza numărului de camioane electrice de peste 16 tone înregistrate, cu 198 de unități în 2022. Aceasta este urmată de Suedia, cu 159 de unități, de Norvegia, cu 150 de unități, de Franța, cu 118 unități, și de Elveția cu 103 unități. Pe ultimul loc al topului se află Italia, cu 15 camioane electrice vândute.
În România s-au vândut două camioane electrice, ambele cumpărate de aceeași companie de transport, care sunt utilizate în distribuția grea.
Top 10 țări din Europa cu cele mai multe camioane electrice vândute în 2022
Țară | Unități | |
---|---|---|
1 | Germania | 198 |
2 | Suedia | 169 |
3 | Norvegia | 150 |
4 | Franța | 118 |
5 | Elveția | 103 |
6 | Olanda | 89 |
7 | Spania | 79 |
8 | Danemarca | 48 |
9 | Belgia | 17 |
10 | Italia | 15 |
Stimulentele guvernamentale au impulsionat vânzarea de camioane electrice
Un aport al creșterii vânzărilor de camioane electrice noi de peste 16 tone în țările mai sus menționate l-au avut și stimulentele financiare introduse de guverne.
Spre exemplu, în Germania, programul KsNI permite rate de finanțare de 80% din cheltuielile de investiții suplimentare pentru camioanele electrice, 80% din cheltuielile eligibile legate de proiect pentru infrastructura de încărcare și alimentare și 50% din cheltuielile eligibile legate de proiect pentru studiile de fezabilitate. Conform ghidului de finanțare, se pot lansa până la 4 cereri de finanțare pe an, fiecare cerere de finanțare fiind deschisă între 6 și 8 săptămâni.
VEZI ȘI: Camioanele electrice cu baterii au cele mai mici emisii pe întregul ciclu de viață
În Suedia, guvernul a aprobat un program de stimulare în valoare de 95 de milioane de euro, denumit “Klimatpremien”, pentru achiziționarea de camioane și utilaje grele (și, eventual, autobuze) cu combustibil alternativ, inclusiv electric, cu maximum 20% din preț sau 40% din costul suplimentar față de un camion diesel. Programul se desfășoară până la sfârșitul anului 2025.
În Norvegia, întreprinderea de stat Enova finanțează camioanele pe LNG și electrice cu până la 50% din investițiile suplimentare față de un camion diesel. În unele cazuri, compensația ar putea include, de asemenea, crearea unei infrastructuri de încărcare, în cazul în care aceasta este o soluție disponibilă pentru publicul larg.
Volvo Trucks este liderul pieței de camioane electrice peste 16 tone din Europa
n rândul producătorilor europeni de camioane, Volvo Trucks se mișcă cel mai bine. Potrivit datelor IHS Markit, producătorul din Göteborg cu 333 de camioane electrice cu baterii de mare tonaj vândute în Europa, se afla în top, cu o cotă de 32% și o rata de creștere este uimitoare. Practic, fiecare al treilea camion electric înmatriculat în Europa este marca Volvo.
De când Volvo Trucks a început producția de camioane electrice în 2019, compania a vândut peste 4.300 de unități în peste 38 de țări din întreaga lume.