Camioane

Tesla Semi ar putea avea un „efect fluture” asupra transportului de mărfuri

Camionul Tesla Semi ar putea avea un „efect fluture” asupra transportului de mărfuri, iar companiile ar putea investi masiv în dezvoltare.

Într-un interviu recent, Auke Hoekstra, cercetător la Universitatea de Tehnologie Eindhoven și expert în vehicule electrice, a explicat cum camioanele electrice cu baterii precum Tesla Semi ar putea ajunge să domine rutele de marfă grele în regiuni precum Europa.

Potrivit expertului, limitările de greutate și autonomie, care sunt asociate de obicei cu vehiculele electrice, pot fi foarte irelevante atunci când vine vorba de utilizarea reală a vehiculelor electrice.

În timpul evenimentului Clean Energy Wire, Hoekstra a explicat că scepticii vehiculelor precum Tesla Semi iau deseori cel mai greu caz de afaceri pe care un camion diesel este capabil să îl gestioneze. Un exemplu în acest sens este un drum de mai multe zile cu doi șoferi care parcurg mii de kilometri într-o singură călătorie. Expertul a explicat că, deși dieselurile tradiționale dețin încă un avantaj față de concurența lor electrică, în viitorul scenariu, aceste diferențe vor dispărea dacă privești piața de camioane în ansamblu.

„Cercetările mele din Olanda au arătat că 80% dintre camioane – chiar și platformele cu adevărat mari, semisemi – parcurg cel mult 750 de kilometri pe zi, iar multe acoperă distanțe mult mai mici. Asta pentru că, dacă vrei să parcurgi mai mulți kilometri, lucrurile devin foarte scumpe foarte repede, pentru că trebuie să plătești ore suplimentare și alte taxe. Deci, în general, nu puteți face ca un șofer să facă mai mult de 750 de kilometri pe zi. Prin urmare, aceasta este distanța zilnică care trebuie atinsă cu aproximativ 80% dintre camioane”.

„În plus, aproape toate camioanele se întorc la bază la sfârșitul zilei – ceea ce creează condiții ideale pentru încărcare. Avem în continuare această idee romantică conform căreia camioanele sunt pe drum săptămâni la rând, departe de casă. Dar acest scenariu a devenit relativ rar. Majoritatea camioanelor mută pur și simplu lucruri din portul Rotterdam în Venlo…Mulți șoferi fac acest tip de drum de câteva ori pe zi, apoi se întorc acasă. Deci camionul va putea fi încărcat peste noapte la bază”, a remarcat expertul.

În același timp, Elon Musk spune că cu Tesla Semi s-ar putea ajunge la distanțe de 800 de kilometri cu o singură încărcare a bateriei, ceea ce ar însemna că distanța medie parcursă și amintită anterior ar putea fi realizată fără pauza de reîncărcare.

VEZI ȘI: Primul camion cu hidrogen de 44 de tone a intrat în circulație în Europa

„Îmi amintesc că pe piața auto lucrurile s-au schimbat cu adevărat când Tesla Roadster a intrat pe piață. Modelul a schimbat întreaga percepție a oamenilor cu privire la vehicule electrice. Atunci se spunea că mașinile electrice pot fi folosite pe distanțe scurte în oraș. Și brusc a apărut această mașină și totul a fost posibil”, a completat expertul.

În următorii câțiva ani, vom vedea primele Tesla Semi pe drum. Acest lucru va avea un impact la fel de mare asupra conversației despre camioanele electrice. Lumea o să arate spre el și o să spună: <<Uite, se mișcă și face 800 de kilometri>>. Dintr-o dată, toți acei oameni care spun „nu se poate face” în cadrul companiilor de camioane își vor auzi șeful răspunzând: <<Ei bine, concurentul nostru o poate face – deci va trebui să o faci și tu.>> ”, a declarat Hoekstra.

Ceea ce este destul de remarcabil este că aceasta nu este nici măcar cea mai interesantă parte a efectului fluture al lui Semi asupra sectorului camioanelor. Dacă Tesla Semi găsește o bază solidă pe piața camioanelor în același mod în care Modelul 3 a găsit o nișă bună în rândul cumpărătorilor premium de sedan de dimensiuni medii, s-ar putea produce un așa-numit „Efect Tesla” pe piața camioanelor.

Acest lucru ar putea veni sub forma altor camioane electrice cu baterii dezvoltate pentru distanțe lungi. La rândul său, acest lucru ar trebui să aibă ca rezultat o inovație masivă din partea mai multor producători de camioane, similar cu ceea ce se întâmplă acum cu companii precum Lucid, Rivian și veterani precum Ford și GM în segmentul EV pentru consumatori.

Din aceeași categorie...

Back to top button