Teste

Test cu camionul electric Renault Trucks D E-Tech 16T: Esențial

Test în România cu Renault Trucks D E-Tech P4x2 16T, un camion electric într-o configurație foarte interesantă, cu peste 8 tone de sarcină utilă și autonomie de peste 250 km.

Renault Trucks este producătorul cu cea mai mare experiență în domeniul camioanelor electrice. A început să vândă camioane electrice ușoare, mai exact modelul Maxity, în urmă cu peste 10 ani. În 2018 a prezentat a doua sa generație de camioane electrice, formată din modelele D Z.E. și D Wide Z.E., cu versiuni de la 16 la 26 de tone.

A fost și primul producător care a lansat producția de serie a camioanelor electrice, în martie 2020. În decembrie 2020, francezii au lansat o nouă generație de baterii, capacitatea pachetelor crescând cu 35%, de la 50 la 66 kWh. În primăvara acestui an, Renault a lansat și versiunile electrice T și C, pentru combinații de până la 44 de tone, care vor intra în producție în 2023.

Cu această ocazie, denumirea gamei Renault de camioane electrice a fost schimbată din Z.E. în E-Tech. Astfel, fostul D Z.E. de 16 tone a devenit D E-Tech P4x2 16T, model adus de curând în țara noastră de Renault Trucks România și protagonistul acestui test.

Modelul destinat în principal distribuției urbane are numeroase avantaje, în ciuda cabinei de zi spartane. După montarea suprastructurii de distribuție cu oblon liftabil Dholandia rămâne o sarcină utilă de puțin peste 8 tone. Producătorul a montat în spațiul de marfă patru containere cu blocuri de beton cu o greutate de 1 tonă fiecare, reprezentând jumătate din sarcina utilă disponibilă. Astfel, testul nostru s-a desfășurat în condiții realiste de distribuție, în care camionul este încărcat la plecarea din depozit și aproape gol la retur.Test cu camionul electric Renault Trucks D E-Tech 16T: Esențial

Un alt avantaj operațional este capacitatea relativ mare a bateriilor. Sunt 4 pachete de câte 66 kWh montate pe șasiu, pentru o capacitate totală de 264 kWh și o autonomie de aproximativ 250 km. Depășită cu brio în testul nostru, dar, mai multe detalii, ceva mai târziu.

Urcarea în cabină se face ușor, cu ajutorul a doar două trepte. Volanul se ridică și el destul de mult, ușurând accesul. Interiorul este unul tipic al unei cabine de zi a unui model de tonaj mediu. Un bord ușor învechit, îmbunătățit cu câteva tușe moderne, un tunel central destul de înalt și o configurație cu cabină de zi cu două locuri pentru pasageri. Pentru confortul său, șoferul dispune de un scaun încălzit cu suspensie pneumatică și cotiere, aer condiționat, volan îmbrăcat în piele, geamuri electrice, suport pentru smartphone, radio cu Bluetooth și o priză USB.

Un echipament opțional era monitorul central ce prezenta concomitent imagini de la camera spate și o vedere de sus formată din imagini de la camerele montate de jur-împrejurul camionului. Lista de sisteme de siguranță era completată cu fereastra suplimentară din ușa de pe partea pasagerului. Niciun echipament extravagant, dar șoferul are la dispoziție tot ce este esențial în operațiunile de zi cu zi.

Test Renault D E-Tech 16T: Cum merge și cât consumă

Pornirea motorului se face cu o cheie clasică, dar activarea acestuia se face fără zgomot și vibrații, ca la orice camion electric. Practic, doar indicația din bord îți arată că vehiculul este gata de pornire. Selectarea modurilor de funcționare a transmisiei se face prin apăsarea unor butoane din bord. Frâna de parcare este una clasică, cu manetă. Maneta încetinitorului, care are și rol de recuperare a energiei, este în stânga volanului.

În teorie, motorul electric oferă o putere continuă de 130 kW (208 CP), una de vârf de 185 kW (252 CP) și un cuplu de 425 Nm disponibil instant. Poate părea puțin, dar, în practică, motorul mișcă bine camionul încărcat pe jumătate, mult mai fluent și mai rapid decât orice motor diesel din segment. Transmisia are două viteze, iar schimbul se face undeva la 40 km/h, fără șocuri sau întreruperea livrării cuplului. Practic, tot doar indicația din bord îți arată că nu mai ești în prima, ci în a doua treaptă de viteză.

Test cu camionul electric Renault Trucks D E-Tech 16T: Esențial

În testul nostru, cu plecare și sosire la sediul Renault Trucks România din Bolintin Deal, am parcurs aproximativ 10 km pe autostrada A1, iar apoi peste 90 km pe drumurile naționale din jurul capitalei, cu întoarcere undeva după Centura Mihăilești.Renault Trucks D E Tech 16T baraj mihailesti scaled

Deși pe autostradă am mers cu maxim 85 km/h (camionul este limitat la 90 km/h), cei 10 km inițiali au adus și cel mai mare consum, de aproximativ 150 kWh/100 km. Odată ajunși pe drumurile naționale și în zonele rezidențiale, inclusiv cu ambuteiaje cauzate de bariere la trecerile de cale ferată sau lucrări, consumul a scăzut treptat, ajungând la finalul testului nostru de 103 km la 79 kWh/100 km.

Test Renault D E-Tech 16T: Autonomie și costuri

Renault D E-Tech are două prize pentru încărcarea bateriilor: una de curent continuu, care poate primi până la 150 kW, și una de curent alternativ, care poate trage din rețea 22 kW. Camionul venit din Franța era echipat doar cu un cablu de AC. Astfel, încărcarea în România s-a făcut doar la o priză convențională de 380V.

Încărcarea la puteri reduse are dezavantajul unui timp de încărcare mai mare (până la 12 ore), dar avantajul că bateriile se pot încărca fără griji până la 100% din capacitate. Așa că am plecat de la sediul Renault Trucks cu bateria încărcată la 100% și o autonomie estimată de doar 183 km, dată de operarea anterioară a camionului.

Test cu camionul electric Renault Trucks D E-Tech 16T: Esențial

După 103 km parcurși cu camionul aproape complet încărcat, am consumat 30% din baterie, iar autonomia disponibilă estimată era de 187 km. La prima mână, putem calcula o autonomie totală de 290 km cu un plin de baterie (103 parcurși plus 187 disponibili). În funcție de consumul obținut (79 kWh/100 km), capacitatea totală de 264 kWh a bateriilor ar ajunge pentru peste 330 km. Totuși, dacă luăm în calcul doar 80% din capacitatea bateriei, consumul nostru ar însemna că putem parcurge 267 km cu o încărcare.

Renault Trucks D E Tech 16T 5

Legat de costuri, acestea sunt atât de variabile, precum prețul pe kWh cerut de furnizorii de electricitate. În cazul prizelor publice de mare putere, cu un preț de 2,5 lei pe kWh, costurile pentru 100 km parcurși ar însemna aproape 200 de lei. Sau, tradus în prețul motorinei de la stațiile producătorului național din jurul Bucureștiului, într-un consum de aproximativ 23 de litri la 100 km.

Costurile de operare scad dacă se va alimenta de la o stație de încărcare proprie, chiar dacă timpul de încărcare ar putea crește. La un preț maximal vehiculat de 1,3 lei pe kWh pentru consumatorii industriali, costul pe 100 km ar scădea aproape la jumătate (102,7 lei). Sau echivalentul unui consum de 12 litri la 100 km pentru camioanele diesel.

Test Renault D E-Tech 16T: Concluzii

Deși nu vine cu elementele hi-tech ale altor modele electrice lansate mai recent, Renault D E-Tech ne arată că aplicațiile urbane sau chiar regionale sunt perfect posibile pentru un camion electric, cu performanțe foarte bune. Rămân discuțiile legate de profitabilitatea operațiunilor, mai ales în aceste timpuri tulburi în ce privește costurile energiei.Renault Trucks D E Tech 16T 1 scaled

Din aceeași categorie...

Back to top button