Teste

Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România

Săptămâna trecută am făcut un scurt test de consum cu Mercedes-Benz eActros în România, dorind să vedem la cât poate ajunge autonomia camionului electric în condiții aproape ideale.

Mercedes-Benz Trucks pune mare accent pe vânzările de camioane electrice. Noi am testat deja modelul eActros 300, în luna iunie, la Worth, când producătorul a chemat aproximativ 1.000 de jurnaliști și clienți să vadă de aproape modelul abia intrat atunci în producția de serie.

Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România

Recent, Mercedes-Benz Trucks & Buses România a adus în țară primul său camion electric, pentru teste mai detaliate cu clienții autohtoni. Înainte ca eActros să ajungă însă la clienți, noi am avut ocazia să-l conducem timp de câteva ore. Din cauza timpului limitat și a condițiilor disponibile, ne-am mulțumit cu un test de consum în jurul Bucureștiului.

Modelul adus în România este un eActros 300, cu trei pachete de baterii de câte 112 kWh (capacitate utilă de 97 kWh), în configurație 4×2, de 19 tone. Cu o greutate proprie de aproximativ 11 tone, modelul poate transporta o sarcină utilă de aproximativ 8 tone.

VEZI ȘI: Test Mercedes-Benz Actros L cu a treia generație a motorului OM 471

Noi l-am condus în condiții aproape ideale, deoarece am mers fără încărcătură, într-o zi însorită cu temperatură de aproximativ 20 de grade (deci fără mari nevoi de consum de energie pentru climatizarea bateriilor sau a cabinei), pe un traseu destul de liber (cu excepția Centurii Bucureștiului) și cu asfalt relativ bun.

Nu punem pe lista de condiții ideale și traseul aproape plat, deoarece avantajele unui camion electric sunt mai mari într-un traseu cu diferențe de nivel, datorită eficienței energetice la urcări și a posibilității de reîncărcare a bateriilor la coborâri.

Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România: Cât a consumat

Am plecat de la sediul Mercedes-Benz de pe Șoseaua Odăii, am mers pe Centura București, apoi pe autostrada A3 până la ieșirea spre Snagov, am făcut câteva ture pe DJ184 pentru ședința foto și apoi am revenit pe același traseu.Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România

Am folosit în permanență modul Economy, care în cazul modelului electric înseamnă o limitare a puterii motorului la 80% din capacitatea totală (de aproximativ 450 CP). Puterea maximă este însă o valoare mai puțin relevantă în cazul motoarelor electrice, datorită cuplului mare disponibil instant, la orice apăsare a pedalei de accelerație. De aceea putem afirma fără nicio teamă de a greși că eActros se mișcă, chiar și în modul Economy, mult mai bine decât orice camion diesel cu motor de 13 litri. Pe autostradă am folosit viteza maximă posibilă în acest mod pe Cruise Control, de 85 km/h.

La finalul traseului de 83 de kilometri, consumul mediu înregistrat a fost de 66,7 kWh la 100 km. Cel mai mare aport la acest rezultat l-a avut viteza de deplasare pe autostradă, unde consumul a trecut de 75. În schimb, ca orice camion electric, eActros se simte în largul său în ambuteiaje, fie ele urbane sau, în cazul nostru, pe DNCB.Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România

La un preț actual pe kWh de 2,5 lei la stațiile de încărcare de mare capacitate, costul deplasării pe 100 km este de 166,75 lei. Cum motorina standard are un preț de peste 8 lei în rețeaua producătorului național din jurul Bucureștiului, acest cost corespunde unui consum de 20,3 de litri de motorină la 100 km. Costurile de deplasare ar putea fi și mai mici dacă operatorul va realimenta la propriile stații de încărcare, în funcție de prețul pe kWh din abonament.

Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România: Cât este autonomia

La plecare, computerul de bord al camionului indica o baterie încărcată la aproximativ 80% și o autonomie disponibilă de 339 km. Deci peste cea teoretică de 300 km indicată de producător pentru operațiuni reale. Indicația este una normală, deoarece camionul a fost adus la București pe roți, tot fără prea mare încărcătură.Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România

După ce am parcurs 83,1 km, procentul de încărcare al bateriei a scăzut la aproximativ 65%, dar autonomia disponibilă s-a redus cu doar 61 km, până la 280 km. Cu alte cuvinte, autonomia lui eActros 300 poate trece bine de cea teoretică de 300 km, în condiții ideale.Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România

Modelul nostru are o capacitate utilă a bateriilor de 291 kWh. La un consum de 66,7 kWh la 100 km, teoretic am putea parcurge 435 km, folosind întreaga capacitate a bateriilor. Dacă folosim doar 80% din capacitatea bateriilor (intervalul 20-100%, care corespunde unui scenariu cu plecare dimineață de la bază, după o noapte de încărcare), autonomia disponibilă ar fi de 350 km. Iar în modul cel mai restrictiv, cu funcționare între 20% și 80% din capacitatea utilă (recomandat pentru încărcările intermediare de mare viteză), autonomia disponibilă ar fi de 260 km.

Mai mult decât suficient pentru operațiuni de transport local și regional. Din punctul nostru de vedere, cel puțin pentru modelul 4×2 de 19 tone, Mercedes se poate gândi și la o versiune eActros cu doar două pachete de baterii, care ar avea un avantaj de cost de achiziție, dar și de sarcină utilă (un pachet de baterii cântărește aproximativ 740 kg).

Sunt suficiente date pentru ca operatorii de transport să ia în calcul un model electric pentru operațiunile lor pe distanțe mai scurte. Mai ales că Mercedes-Benz a lansat recent și o versiune eActros 300 cap tractor, care va intra în producție în a două jumătate a anului viitor.Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România

Din aceeași categorie...

Back to top button